Afgelopen week binnengekregen en sindsdien elke dag om de pols: mijn Nivada Grenchen Super Antarctic 3.6.9 in Tropical uitvoering.
Ik ben er altijd wel voor om iets te kopen wat niet iedereen heeft. Via een artikel op Fratello over de Super Antarctic werd ik een beetje het rabbit hole ingetrokken. Een merk met een rijke historie (1926) dat sinds 2018 weer gereanimeerd wordt. Ik ga de hele historie hier niet herhalen, maar het is de moeite je eens in te lezen.
Nu wil het toeval dat mijn eerste automatische horloge een Benarus Moray was. Chinees gemaakt microbrand, waarvan ik wist dat het design ‘vintage geïnspireerd was’ maar wat uiteindelijk een kopie/hommage is van de Nivada Grenchen Depthmaster. Destijds had ik geen idee, nu wil ik ooit ook een Nivada Depthmaster met Pacman Dial.
De Benarus Moray
De Nivada Depthmaster met Pacman Dial
En dan nu over de Super Antarctic. Nivada maakt hem met verschillende dial configuraties. Dit horloge is gebruikt tijdens operation Deep Freeze op de Zuidpool in 1955. Destijds een iets andere dial dan degene die ik nu heb, maar deze configuratie werd ook al wel in die tijd gebruikt volgens mij.
De kast meet 38mm en de lug to lug is 45mm. In de kast tikt een Soprod P024 met 38u gangreserve. De kast is 12mm dik inclusief het domed saffier.
De kastpoten vind ik echt mooi gevormd. Deels satijn, deels gepolijst. Echt mooi gevormd en het draagt zo heerlijk.
Zelf heb ik hem op een Beads of Rice band besteld, en de Duitse AD heeft er, na een mailtje, gratis een lederen Nivada band bij gedaan. Ik zag trouwens op het forum een bericht van een paar jaar terug waar de afwerking van de gesp van de BoR band waardeloos was, maar dat is bij mijn exemplaar gelukkig niet aan de orde.
Ik ben voor de versie met de Tropical dial gegaan. Nu zijn er zat merken die een beige ‘vintage’ lume gebruiken en de plaat een tropical kleurtje spuiten. Maar wat Nivada met deze versie doet is een behandeling met chemicaliën en een fikse UV blast om de patina te forceren. Dus ‘echte’ patina, al is het geproduceerd met de turbo erop. Het is een smaak dingetje, maar mijn smaak is het.
En al helemaal als je zo ziet hoe de zon het doet op deze kleuren.
Achterop de kast vind je een vergulde geografische medaille.
Ik ben er ontzettend blij mee. Er zwerven er nog een paar op dit forum rond, maar wat mij betreft verdient dit merk wel meer aandacht.
Voor verdere referentie een interview met Guillaume, de man die het merk in 2018 een herstart gegeven heeft: Meet the Guy Behind Some of Today's Best Vintage-Inspired Watches | Gear Patrol