Ongeveer een jaar geleden toen ik nog in vwo 5 zat besloot ik dat het wel eens tijd werd om een horloge uit te gaan zoeken voor als ik mijn diploma zou halen. Dat lijkt vroeg, maar ik heb ruim een jaar lang moeten zoeken en na moeten denken welke het zou gaan worden. Ik heb getwijfeld tussen een seiko presage (die met emaille wijzerplaat en powerreserve, op zwarte band), maarja een 6r uurwerk in een horloge van €1300,- vond ik bijzonder vervelend, aangezien dat ook in mijn sarb van €1000 minder zit.
Daarnaast nog een Maurice Lacroix zitten overwegen, maar die kon ik alleen online kopen en dat zag ik niet zo zitten. En als laatste de hele Master collection van Longines overwogen. Helaas merkte ik bij elk horloge wat ik in mijn handen had dat ik er wel iets aan bespeurde wat me niet beviel, de kastvorm, vorm van de wijzer, afgesneden uurmarkeringen, datum op 6 uur.
Toen ben ik het maar eens wat dichter bij huis gaan zoeken. Voor mijn 18e verjaardag had ik namelijk al een roségouden Frederique Constant gekocht. Tot op heden heeft deze mij nog nooit teleurgesteld en betrap ik mijzelf er regelmatig op dat ik er minutenlang naar staar en nog geen idee heb van de tijd.
Ik wist dat er ook nog een model was in het zilver, op zwarte band. En eigenlijk zag ik dit nooit zo als een optie, want ja ik had dat horloge eigenlijk al. Maar toen ik na een jaar zoeken nog geen idee had welk horloge het zou gaan worden, heb ik hem bij de juwelier toch maar weer even omgedaan. Tja, wat kan ik zeggen. Er is eigenlijk helemaal niks wat ik aan dit horloge kan bespeuren wat ik niet mooi vind. De kastvorm staat me ontzettend aan, en kan met 40 mm prima om mijn pols (18cm denk ik). De uurmarkeringen zijn opgelegd en de wijzers zijn misschien niet heel bijzonder, maar wel precies zoals ik ze mooi vind.
Godzijdank belde mijn mentor me op dat ik geslaagd was (zonder centrale examens misschien, maar diploma is diploma en dus ook een nieuw horloge), anders had ik nog een jaar moeten wachten.
Vanmiddag naar Gassan gegaan en na een leuk gesprek te hebben gehad met de verkoopster over het horloge, natuurlijk tal van andere horloges en de verbouwing van het hoofdkantoor (het is echt ontzettend mooi geworden!) besloten dat dit hem echt wel ging worden. Zoals altijd keurig geholpen en na een uurtje liep ik weer met een grote grijns door de straten van Amsterdam. Verkoopster wilde me niet in mijn eentje de straat op sturen met een Gassan tas, dus zonder dat ik er om hoefde te vragen, kwam er een prachtige, goedkoop ogende zwarte boodschappentas tevoorschijn. Nog een mooie Gassan pen en doosje bonbons bij gekregen ook, mijn dag kon niet meer stuk.
Genoeg geluld, de foto’s: