NA Nomos Tangente Sport 501

De Tangente is toch wel mijn favoriete Nomos ontwerp. De Club 701 / 701.1 is ook heel gaaf, vorig jaar een keertje mogen passen ook, maar ik vind de scherpe hoeken van de Tangente kast toch echt mooier.
De Tangente 35 heeft een perfecte maat, maar de witte of donkerblauwe wijzerplaat is niet wat ik zoek. Tangente 33 ref. 125 dit jaar gepast, met een grijze wijzerplaat. Heel mooi, maar te klein op de pols. En dat terwijl ik geen enkele moeite heb met een 33mm Hamilton Khaki Field quartz. :person_shrugging: De ene 33mm is de andere niet. :interrobang:

Kom ik online de Tangente Sport ref.501 tegen. Wat een gave zilvergrijze wijzerplaat! Een fractie groter met zijn 36.5mm, maar wijzerplaat is even groot als die van de 35mm en ook 18mm lugs. Dikte 7.5mm. Verschil zit hem in de iets stevigere kast. Een discontinued model. Navraag bij Nomos obv het serienummer leert dat dit exemplaar verkocht is in 2002 en dat ze van dit exemplaar geen servicehistorie hebben. In cosmetisch perfecte staat, maar dus wel toe aan onderhoud na 20+ jaar. En als bonus de 10bar waterdichtheid die de Club ook heeft, waarbij de gewone Tangente het moet doen met 3bar.

Uurwerk is de handopwind ETA/Peseux 7001, waar het Nomos Alpha uurwerk op gebaseerd is. Latere exemplaren van de 501 hadden dit Alpha uurwerk en zijn voorzien van made in Germany op de wijzerplaat.

Een maand geleden gebracht naar mijn horlogemaker en zeer goed geholpen. Nieuwe wijzers, nieuwe kroon, nieuwe pakkingen, uurwerk helemaal onder handen genomen. En de 10bar test doorstaan… Gisteravond mogen ophalen! Wat een fijn één-week-te-vroeg verjaardagscadeau voor mijzelf :laughing:

De band is een gebruikte Rios 1931 die ik nog had liggen, is meer om te checken of de lengte (10.5 x 7 cm) wel goed is. Nu kan ik gaan rondneuzen naar een mooie leren band. :smile:

P.S. mijn eerste handopwinder…

49 likes

Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst :+1:t2:

1 like

Mooie Nomos, gefeliciteerd!

1 like

Heel mooi, goede keuze.

1 like

Gefeliciteerd met je prachtige aanwinst :ok_hand:t2:

1 like

Van harte , erg mooie strakke classic :grin::+1::+1:

1 like

Mooi! Geniet van deze prachtige aanwinst :+1:t2:

1 like

Blijft een prachtig horloge. Voor bij blijft de lug-to-lug afmeting toch een no-go. Have fun ermee!

1 like

Heel mooi. Veel plezier ermee.

1 like

Mijn beste,

Een prachtige aanwinst.
Gefeliciteerd!!

Ik wens je er een fijne tijd mee.:watch:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

1 like

Een hele mooie aanwinst! Proficiat!

1 like

Heerlijk horloge, erg mooi!
Blij zijn :crazy_face:

1 like

Heel mooi deze, net wat leuker dan de reguliere Tangente denk ik zo, gefeliciteerd!

1 like

Zelf eerst op de pols uitproberen is wel zéér aan te raden bij Nomos én je moet van de look houden. Deze is met 46mm lug-to-lug nog te doen voor mij, de dunne kast helpt ook mee.

2 likes

Staat je prachtig! Mooie uitvoering ook zo met die zilveren dial. Enjoy

1 like

Echt prachtige Nomos, ook helemaal mijn ding. Veel draagplezier.

1 like

Super mooi! Ik vond zelf saffiano banden (bijv Molequin) er goed bij passen. Let wel op dat de lugholes van de Tangente een vrij brede doorsnede hebben; de QR springbars van Molequin prikte bijvoorbeeld nog door die drilled lug holes heen (als in, ze staken een fractie van een mm uit). Beter geen QR gebruiken en iets dikkere springbars nemen.

1 like

Thanks! Molequin staat op de shortlist. :smile: Quick release is zowiezo een nein bij deze Nomos, want om het sportieve karakter van deze Tangente Sport te benadrukken zijn het geschroefde bandpennen voor de stevigheid. Sterk, maar even wisselen is er niet bij…

Ah cool, nog nooit gezien bij een Nomos. Die prachtige zilveren plaat zal met een hoop banden goed gaan denk ik.

1 like

Heel tof!
Ben zelf enorm fan van Nomos, helaas passen de modellen die ik geprobeerd gewoon echt niet mooi om mijn pols.
Dus met een jaloerse ondertoon😉 geniet ervan!

1 like