NA: Nomos Zürich

Ik ben weer gevallen voor Nomos. Een merk dat in de top 5 van persoonlijke favorieten staat. Ik ben altijd verbaasd hoeveel waar je voor je geld krijgt bij dit fantastische merk.

Zoals jullie waarschijnlijk weten is dit merk nog een echte ‘independent’ uit Glashütte. Gerund door de eigenaar. De uurwerken zijn in house en prachtig afgewerkt. Nomos stelt zich ten doel de ambacht uit Glashütte te combineren met modernistische vormgeving. Bauhaus invloeden zijn duidelijk aanwezig. Ook het betaalbaar houden van de horloges is een doel. En in mijn ogen krijg je een product dat uniek is in zijn prijsklasse. Wat mij betreft kan deze Nomos mee met de veel duurdere ‘grote jongens’ uit mijn horlogekist.

De Zürich zit al geruime tijd in het modellengamma van Nomos. Deze ‘Goldblau’ echter al even niet meer. Toch heb ik nog een nieuwe kunnen scoren.

De blauwe wijzerplaat is heel bijzonder. Het effect wordt bereikt door een wijzerplaat eerst van een laagje goud te voorzien en dan blauwe verf aan te brengen. De ‘Sonneschliff’ doet de rest. Krijg je nooit lekker op de foto, maar het resultaat is prachtig.

De kastpoten ‘zweven’ bijna los van de kast bij dit model. Alsof de kast een diamant is in zijn zetting. Ook de kroon valt op. Een kleine ‘uitstulping’ aan de kast leidt naar de gesigneerde kroon.

De lange, opgelegde markers en strakke, gefacetteerde wijzers maken hem ‘Bauhaus chique’.

Wat komt er toch veel moois uit Glashütte.

88 likes

Mooie aanwinst :ok_hand:t2: Dat blauw speelt mooi :star_struck:

1 like

Die blauwe wijzerplaat :fire::clap:t4:

1 like

Daar moet ik je helaas gelijk in geven. De kleur lijkt me fantastisch, maar is lastig te zien. Het gaat heel mooi over van donker naar licht.

1 like

Van harte met je nieuwe erg mooie aanwinst :slight_smile::+1:
ziet er super uit zo in deze uitvoering … Nomos blijft een zeer mooi merk waar ik ook geregeld nog met een scheef oog naar kijk :wink::+1:

1 like

Prachtige NA.

Toen de blauwe nog in t assortiment zat heb ik erna zitten kijken alleen die maat :-(. Weet niet of de lugs qua lengte vergelijkbaar zijn met een Orion?

1 like

Een ramp voor een camera door die reflectie maar een lust voor het oog :+1::+1: en de pols uiteraard :wink:

1 like

Hele nette NA! Veel plezier van die mooie plaat!

1 like

Mooi in z’n eenvoud, visueel dan. Geniet ervan!
Groeten van zijn Weltzeit Bruder

7 likes

Mijn beste,

Grandioos!!
Heerlijk, om zo’n magnifiek horloge om de pols te hebben!!
Proficiat dan ook met deze begeerlijke verworvenheid!!
Ik wens je er een inspirerende tijd mee!!

Orologio Signaturis Temporis :wink:

5 likes

Ze kunnen beter horloges maken dan voetballen, die Duitsers :shushing_face:. Ofwel, hij lijkt me prachtig. Zelfs op de foto is dat blauw heel mooi. Enjoy!!

1 like

Erg mooie aanwinst weer @tompj!

1 like

Prachtig! Echt een horloge waar je uren naar Jan kijken!

1 like

prachtig, prachtig, prachtig :star_struck: :ok_hand:

1 like

Ik keur ‘m goed!
Uiteraard :blush::+1:

Gave aanwinst!

1 like

Prachtig! Mijn favoriete model van Nomos. Proficiat!

Gr, HJR

1 like

Gefeliciteerd :+1:
Ik vind ze ook heel mooi. Heb alleen iets tegen handwinders. Dus dat deze automaat is, is een grote plus :ok_hand:

1 like

Ik volg dit merk ook al enige tijd. Inderdaad veel horloge voor je geld. Ook het aangekochte model vind ik prachtig. Vooral in Nederland wordt er nog wel eens denigrerend over Duitse horloges gedaan, bv bij AVW. Ten onrechte. Nomos is een merk met een sterk eigen gezicht. Ook merken als Glashutte Original en Union Glashutte zijn zeer de moeite waard. En Lange staat nog een treedje hoger. Dus veel bijzondere merken uit Glashutte. Veel plezier met dit mooie horloge.

1 like

Als dat zo is, komt dat voort uit een gebrek aan kennis.

De topper uit Glashütte voor mij is Moritz Grossmann. AL&S is natuurlijk ook top.

3 likes

Erg mooie kleur blauw en ook een mooi uurwerk! Geniet ervan! :blush: :+1:

1 like