NA : Not your average moonwatch

Veel horlogeliefhebbers zijn bekend met de Amerikaanse Moonwatch, de Omega Speedmaster Professional. Dit horloge is tijdens de eerste maanlanding, 20 juli 1969, gedragen door de astronaut Buzz Aldrin. (Voor diegene die het nog niet bekend is ).

Omega heeft van 1969 tot heden marketingtechnisch optimaal gebruik gemaakt van deze gebeurtenis. Momenteel is de Omega Speedmaster Professional een van de meest gewilde horloges onder liefhebbers en verzamelaars. Exemplaren van voor 1969 zijn relatief zeldzaam (na de maanlanding zijn is de productie hoeveelheid door het dak gegaan), en deze zijn dan momenteel zeer kostbaar. Hetzelfde model wordt tot op heden nog steeds geproduceerd.

Tamelijk onbekend is de ‘Russische Moonwatch’.
Niet helemaal kloppend; de Russische ‘Moonwatch’ is namelijk niet op de maan geweest. Feit is wel dat dit horloge een historie in de (Russische) ruimtevaart heeft.

De eerste man in de ruimte ooit was een Rus, genaamd Joeri Gagarin (12 april 1961). Om zijn pols; een Sturmanski Kirova. ‘The first watch in space’. Tot op heden worden er nog exemplaren geproduceerd (remakes). De originele exemplaren worden steeds kostbaarder., toch zijn ze (nog?) betaalbaar. Echter, heeft dit horloge nooit de bekendheid gehaald zoals de Omega Speedmaster.
Na de eerste man in de ruimte waren de Russen op zoek naar een horloge om mee te geven aan astronauten en piloten.

De Russen besloten, in tegenstelling tot de Amerikanen, echter om productie in eigen beheer te nemen, en opende een fabriek genaamd ‘1st Moscow Watch Factory’. Hier ontwierpen en bouwde ze een horloge ‘from scratch’ om te voldoen aan de eisen die ze stelde. Er werd gebruik gemaakt van Venus uurwerken, welke ook in eerdere Breitling Navitimers waren terug te vinden.
Deze horloges werden bekend onder de naam ‘Strela’ (Russisch voor pijl). Het aangepaste Venus uurwerk kreeg de naam 3017.

De Strela is daarna meegegeven aan astronauten bij ruimtemissies, zoals Alexi Leonov. Alexi heeft de Strela (Witte dial) gedragen tijdens de eerste ruimtewandeling (de eerste astronaut buiten een ruimtecapsule ooit). De Strela is ook nog in 1978 gedragen door astronaut Alexi Gubarev (zie foto, zwarte dial).

Exemplaren 'Strela’
De Strela, geproduceerd in de 1ST Moscow Watch Factory, zijn gemaakt van 1959 t/m 1979. Er zijn in deze periode ca. 100.000 Strela’s geproduceerd.

Er is in deze tijd gebruik gemaakt van het 3017 movement, maar er zijn door de jaren heen verschillende namen en wijzerplaten gemaakt, waaronder de namen Poljot, en Sekonda (Sekonda werd gebruikt om de horloges te kunnen verkopen in andere werelddelen zoals Europa).
Bij de verschillende soorten is echter altijd gebruik gemaakt van hetzelfde 3017 movement, en tevens zijn alle exemplaren geproduceerd in Rusland (1st Moscow Watch Factory).

Momenteel worden er weer ‘nieuwe’ Strela’s geproduceerd. Dit keer niet in Rusland, maar in Duitsland (München). Ook nu weer onder meerdere namen, en verschillende wijzerplaten. Het movement (wederom een handwinder); de 3133, bijna identiek aan het Zwitserse Valjoux-7734.

De prijs van een Strela varieert heel erg afhankelijk van de conditie, staat, en originaliteit van het horloge; tussen de 300 en 1200 euro.

In plaats van ‘SWISS MADE, staat er dan ook ‘MADE IN USSR’. Weer eens iets anders

NA:
Nu mijn nieuwe aankoop
Na een hoop research heb ik besloten om op zoek te gaan naar een vroege Strela. Mijn keuze is gevallen op een Poljot of Sekonda met de zwarte dial, in combinatie met de groen/rode wijzers. Simpelweg omdat ik deze het meest bijzondere vind qua uitstraling (zwarte wijzerplaat, met rood-groene wijzers). De exemplaren met witte dial vind ik niet onderscheidend genoeg.

Aangezien er maar weinig informatie te vinden is, internet afgezocht en mij onder andere verdiept in Engelse forums. Ebay in de gaten gehouden, maar hier stonden naar mijn mening geen goede exemplaren te koop. Veel Strela’s beschikken inmiddels niet meer over de originele wijzerplaten, of er is mee gerotzooid (van twee horloges, een gemaakt.) En dan nog wordt er vaak de hoofdprijs voor gevraagd.
Na een tijd zoeken een ‘Horloge gezocht’ topic gezet op Horlogeforum, en binnen een week was de koop rond. Een Sekonda Strela met zwarte dial, met originele wijzerplaten, kroon, en uurwerk. Dit horloge is uit ‘66/’67, en lag op het moment van de koop nog bij de horlogemaker voor een onderhoudsbeurt. Al met al een originele, werkend horloge kunnen kopen met een verse ‘afleverbeurt’.

De Strela’s zijn de afgelopen jaren in waarde gestegen. Of deze trend zich gaat voortzetten is natuurlijk altijd de vraag. De 3017 movements worden al vanaf 1979 niet meer gemaakt. Feit blijft dat ik het een heel mooi horloge vind, met een verhaal.
Ooit wil ik nog eens een vintage Omega Speedmaster aankopen. Zou leuk staan naast de Strela En wellicht nog een ’50 Sturmanski Kirova als ik deze tegen een goede prijs kan overnemen.

66 likes

Leuke informatieve NA. Lijkt me een leuk horloge ik ga hem ook is bekijken. Veel plezier ermee!

1 like

Plaatje! Secondewijzer wel origineel?

1 like

Mooie historie inderdaad. Leuk verhaal ook…dank voor het delen. Veel plezier met de nieuwe aanwinst :+1:

1 like

Yep, volledig origineel :slight_smile:

1 like

Een goed verhaal over een mooi horloge.:+1:

1 like

Mijn beste,

Interessante horloge materie over een formidabel horloge!!
Dank voor het delen,
en natuurlijk heel veel plezier met je nieuwste aanwinst!!

Orologio Signaturis Temporis :wink:

2 likes

Mooi verhaal en gaaf horloge! :+1:

Van harte gefeliciteerd met jouw nieuwe aanwinst! :smiley:

2 likes

Leuk schrijfsel en gefeliciteerd met de NYAMW :+1:
Knap horloge en weer iets bijgeleerd over Russen :wink:
Geniet ervan!

Ik bezit ook zo’n onbekend ding dat mee in de ruimte is geweest :stuck_out_tongue:

4 likes

Gefeliciteerd met de aanwinst! Met de groetjes van drie witte broertjes (niet rasistisch bedoeld :smirk:):

Groeten, Tom.

3 likes

Mooi verhaal en inderdaad een prachtig horloge :ok_hand:

1 like

Leuk om te lezen en te zien.
Veel plezier ermee

1 like

Leuk ding, gefeliciteerd met de vondst. Weer eens wat anders.

Het ruimteverhaal zegt mij verder totaal niets. Althans, qua horloges. Ruimtevaart is wel cool, maar dat ze daar al dan niet horloges bij aanhadden is voor mij onbelangrijk, juist ook omdat het uitgemolken wordt.

Wat ik geiniger vind is dat je een sekonda hebt weten te scoren uit de goede tijd, met een bicompax chrono. Want die laatste zijn voor mij, zeker vintage, altijd mooier dan tricompax.

En dan die witte poljot van @tjvreeken… man man, wat mooi.

1 like

Leuk achtergrond verhaal en van harte met de nieuwe klok 🖒

1 like

Mooi verhaal met als resultaat een mooi horloge. Gefeliciteerd! Dat moet wodka op gedronken worden.

1 like

Mooi horloge met een goed verhaal! Deze ga ik zeker onthouden.

1 like

Leuk verhaal en een mooie klok!
Veel plezier met je aanwinst

1 like

Wat een geweldig verhaal, dank je wel!:+1:
Uiteraard veel plezier van je (verse) aanwinst en heel veel draagplezier gewenst

1 like

Schitterend verhaal.

1 like

Boeiend om te lezen over de horloges die deze helden in de ruimte droegen. Veel plezier met je USSR Moonwatch!

1 like