Na een kleine 7 weken wachten heb ik vorige week dan eindelijk mijn Halios Universa Slate Grey ontvangen. Hieronder een verhaaltje over hoe ik tot de aanschaf ben gekomen.
Tl;dr – nieuw horloge, maat.
Via het forum en diverse andere wegen kwam ik op het spoor van Halios. Een enorm populaire microbrand uit Canada met toffe modellen die steevast binnen no-time uitverkocht zijn. En terecht. Strakke horloges met blinkende wijzerplaten, mooie afwerking en prima uurwerken. Af en toe kom je wel eens modellen tegen in het blauwe gedeelte. Kort nadat ik actief werd op het forum greep direct al een bronzen Seaforth met blauwe dial mijn aandacht. Dit bleek later die van @Drebin te zijn. Maar het was nog niet het moment om tot aanschaf over te gaan. Zo impulsief wilde ik niet zijn, en ik wist er nog veel te weinig vanaf.
De jacht
Op de website van Halios zag ik ruim een jaar geleden al de Fairwind en Universa staan, en ik schreef me in voor een alert. Daarna ben ik het horloge eigenlijk weer vergeten. Maar zo’n drie maanden geleden, terwijl het afbouwen van mijn collectie begon in te zetten, kreeg ik opeens een mail van Halios. De Universa komt eind maart beschikbaar en in verschillende kleuren nog wel. De Pastel Blue die @Drebin heeft greep ook volledig mijn aandacht, maar die grijze mag er ook zeker zijn.
Toen het verkoopmoment op de website van Halios nabij was zat ik klaar om de aanschaf te doen. Op 25 maart om 19:59 zat ik klaar en petste die F5-knop alsof het de billen van m’n vriendin zijn. Yes! Hij zit in de basket. Maar nee, mijn paypal was niet juist geconfigureerd, en toen dat klaar was (na een minuutje of twee) was de Pastel Blue al niet meer beschikbaar. Ok, dan maar door voor de grijze. Dat lukte, en het daarna begon het wachten.
De levering werd na drie weken wachten met nog eens drie tot vier weken uitgesteld, en de slicke filmpjes die Halios en Roldorf deelden op YT maakten de ‘itch’ alleen maar erger. Check de video voor een toffe ‘supercut’ met dito begeleidende muziek.
Halios Universa assembly at Roldorf & Co
In huis
Nadat hij eindelijk onderweg was, ging het met de bezorging allemaal behoorlijk snel. Zo’n 5 dagen na verzending had ik ‘m in huis. Inmiddels heb ik hem een dikke week in bezit. Het horloge komt in een mooie grijze reisetui, instructiekaartje en een begeleidende boodschap van eigenaar en horlogemaker Jason Lim.
’s Middags na ontvangst meteen de band op maat laten maken. De stalen band is een genot om te dragen en integreert mooi met de kast. De band loopt van 20mm taps af naar midden bij de clasp. Het Halios logo op de clasp is een knop waarmee je de band nog wat meer ruimte geeft. Erg fijn als je hem later op de dag een beetje losser wilt dragen. Het nadeel is dat de sluiting wel erg dik is, maar dat neem je voor lief. Je merkt het niet zo bij het dragen.
De wijzerplaat vind ik mooi in balans met de opgelegde 3, 6, 9 & 12. Soms lijkt de wijzerplaat erg donker maar bij goede lichtval zie je wel dat het lichtgrijs is, en dan springt de lichtblauwe tip van de secondewijzer eruit. Onder de twaalf staat de tekst ‘HALIOS’ met logo en onder het midden nog ’10 ATA’. Ik ben erg blij dat er niet óók nog ‘Universa’ op de wijzerplaat staat, zoals bij het eerste model. De kast is zo’n 11mm dik en met 38mm breed is formaat erg fijn op de pols. De Oriënt Kamasu die ik had paste me met zijn 42mm ook goed, maar draagt gewoon te groot. Ik merk dat ik nu wat naar de kleinere kasten neig, deze is wat dat betreft een dikke hit.
Het uurwerk is een handopwind Sellita SW 210. Tot nu toe lijkt hij zo’n +/- 3 seconden per dag af te wijken, wat ik erg netjes vind. De kroon draait een beetje zwaar, maar misschien is dat ook omdat ik lichtere vintage handopwinders gewend ben. Eerlijk gezegd vind ik het niet altijd prettig draaien, de ‘kartelranden’ van de kroon drukken stevig in m’n duim. Maar dat is een puntje om mee te leven en je hoeft het maar 1x per dag te gebruiken.
De komende maanden zal ik dit horloge met regelmaat dragen, zeker tot mijn volgende NA binnenkomt. Misschien ga ik nog zomerse banden uitproberen (tips, anyone?), maar die stalen band maakt er zo’n mooi geheel van dat ik daar geen haast mee maak.
Als je tot hier bent gekomen: bedankt voor het lezen en laat me weten wat je van het verhaal en horloge vindt.
De lume even opgeladen met een zaklampje - het knalt er af!