NA:Omega 30T2SC ref 2220/2

In een lot horloges deze gevonden.
Met een twee delige kast zonder caseback.

Maar hoe geraak ik nu aan het mouvement?
Dacht dat het een tweedelige stift zou zijn die er met hard trekken en draaien wel zou uitkomen maar zo te zien niet.

Wijzers afnemen, wijzerplaat eraf?

Alle hulp is welkom. Denk wel dat hier een 30T2 in zal blinken.

Gr.

Ik heb precies eenzelfde, met een 30T2 uurwerk. Ook de opbouw van de kast is zo te zien hetzelfde.
Kun je kijken of de kroon met stift in een inkeping ligt? Zo ja dan kan je net als bij die van mij voorzichtig alles omhoog wippen door een kastmes tussen de kast en wijzerplaat te plaatsen en iets te wiebelen.

Nope. Dacht ik ook eerst heb zo een JLC gehad.
Maar hier ligt er een ring boven de stift. Dermee.

Tja vreemd. Maar als je er logisch over nadenkt, zijn er maar twee mogelijkheden.
Alles moet er via de bovenkant uit dus ofwel de ring kan eraf worden gehaald of de stift is toch tweedelig. Als je geen inkeping ziet tussen deze ring en de kast zou ik nog eens naar de kroon met stift kijken.

Denk ik dus ook :joy:
Bij een tweedelige stem is het toch gewoon hard trekken en draaien?
Heb de wijzers ervan gehaald en nog een via de wijzerplaat proberen afwippen maar de plaat zit muurvast dus moet met een schroefje vastzitten dan denk ik.

Ja er zijn speciale “presto pullers” voor die je tussen de kast en de kroon zet. Doekje en een puntbektang werkt ook. Wel zorgen dat je alleen loodrecht kracht zet en niet de boel buigt.

En gewoon op de kroon trekken. Toch?

Jup!

Leuke plaat trouwens!

Tige eruit getrokken, bleek geen tweedelige te zijn. Kast was gewoon vastgekoekt van het vuil. Dus het stel mechanisme vernachelt.

Dus wijzerplaat eraf, tiretteveer terugsteken, en alles goed kuisen.

Niet slecht met maar 33mm kastje.

Resultaat;

4 likes

Mooi ding zeg. Mooie gave plaat met de originele wijzers nog.

Dan moet die ring eraf kunnen. Je gaat me niet vertellen dat het de bedoeling is dat je de stift met geweld door het stelwerk heen trekt.

Nee inderdaad de ring kan eraf. Maar was zo vastgekoekt dat ik hem niet bewogen kreeg. Pas met de wijzers eraf en de stift eruit kon ik genoeg kracht zetten in de holte waar de stift zat om die ring eruit te krijgen.

Mooi opgepoetste en nu gaat hij vlot terug samen.

Kast ref 2220/2 met inderdaad een 30T2SC uit 1944

1 like

PS.

2 likes

Trouwens in ditzelfde lot (defect):

Pontiac Nageur 3 sterren perfecte dial met intacte lume dots

Oris Waterproof wederom perfecte dial

2 randoms

Als iemand interesse heeft in dit lotje (zonder de omega uiteraard :wink: ) laat maar weten. Open voor elke goed bod/ruiltje

Heel fraai klokje inderdaad, veel plezier ermee!