NA Omega cal. 266

Sinds kort neemt mijn interesse in vintage toe. Dagenlang googlen, marktplaats, de baai, chrono en tja… catawiki afstruinen.

Na een lange dag werken en een paar biertjes, zag ik een exemplaar die mijn ogen deden sparkelen. Zover ik met mijn huidige kennis kon zien, alles origineel. Wijzers, dail, uurwerk, kroon, goede patina. Werkelijk (imo) een prachtig exemplaar.

Snel een automatisch bod ingesteld, shit… verkeerd cijfertje en veel te impulsief :sweat_smile:. Och, dacht ik. Ik word het toch niet.

Volgende dag kijk ik wederom op catawiki en tot mijn verbazing heb ik de kavel gewonnen. Hmm… is dit wel een verstandige koop geweest of is het duur leergeld?

Na wat verder onderzoek, kwam ik de vorige verkoper tegen op instagram. Hem een berichtje gestuurd en gevraagd naar de oorsprong en originaliteit.
Als ik de beste man op zijn woord mag geloven, is echt alles origineel, op het plexiglas na. Phoe, een pak van mijn hart.

Het betreft een uit 1952 cal 266.
Ref nummer; 13272463.
Model; 2495 20

Een prachtig werkpaard handopwindbaar uurwerk, 17 jewels met een powerreserve van 32uur.
Een variant op de 30T2, met als variatie dus 2 jewels meer, antimagnetisch en als ik me niet schok protectie. Misschien kunnen jullie me nog wat meer leren over dit uurwerk :slight_smile:

Bij aankomst meteen de springbars nagekeken. Die waren verschillend en paste niet geweldig. Maar goed dat ik hem niet meteen omgeslingerd heb :upside_down_face:.

Vermoedelijk is de lug with 17 ipv aangegeven 18mm. Gelukkig paste de springbars van het nomos bandje met wat geprop wel goed.

Zo, genoeg geluld. Hier een aantal foto’s.

Nu nog het uurwerk (foto’s van verkoper)

Wat vinden jullie ervan?
Wat zeggen de experts over de originaliteit?

Voor nu in iedergeval super blij mee :grin:.

14 likes

Hi Nash,

Tof dat je bezig bent met vintage :slight_smile: .

Ik twijfel zelf wel over de plaat, maar ik heb ook de kennis niet. En al helemaal niet als de plaat textuur heeft zoals deze. @septentrio ?

Bandje is wel einde verhaal zo te zien :stuck_out_tongue:

1 like

Tja kon er niet veel over vinden. Erg lastig zoeken en er zijn behoorlijk wat verschillende configuraties zo te zien.
Als het al een redail is, dan waarschijnlijk wel een hele vroege :thinking:

Vind de dail zelf wel heel mooi haha

Ja dat bandje waar die op kwam is natuurlijk niet origineel :rofl:. Meteen eraf dat ding

1 like

Mooi hoor en mi niets mis mee, behalve misschien de kroon…
Geniet er van!

1 like

Dankje :slight_smile:

Kroon niet origineel denk je?

Het lijkt erop dat de crosshair rechts dichter bij de indices zit dan links. Wat zou kunnen betekenen dat het repainted is. Maar het blijft lastig zo op foto’s.

Het is wel een originele kroon maar hij voegt niet helemaal bij de kast vind ik, het is ook mijn gevoel… :wink:

1 like

Prachtig!

Ik vind het minute track niet heel netjes, en het omega logo ook niet heel strak staan.

Maar goed, textured dials…

2 likes

Volgens mij de hoek van de foto :). Net even een paar minuten naar de secondenwijzer gekeken en de afstand. Zover ik kan zien zijn ze gelijk

Wat hebben we toch een fantastisch forum haha. Leuk om zo met jullie erachter te komen wat er mogelijk niet klopt en wat wel :grin:

1 like

prachtige geleefde klok met mooi uurwerk geniet ervan. kroon laten zitten

1 like

Dankje :+1:t4:. Die kroon blijft waar die is :slight_smile: