NA : Omega Constellation

Ik heb deze onlangs al een keer gepost in ‘Welke vintage draag je vandaag?’, maar toch nog even een iets uitgebreidere NA.

Ongeveer een jaar lang ben ik op zoek geweest naar een mooie stalen Constellation Pie Pan. Eigenlijk zocht ik gewoon een mooie 168.005, maar wat een mijnenveld is dit zeg! Ik kwam zoveel re-dials tegen en Connies die samengesteld waren uit niet bij elkaar passende onderdelen of horloges die gewoonweg in hele slechte staat verkeerden. Dit zag ik niet alleen op Ebay en Catawiki, maar ook bij handelaren met een goede reputatie. Zelf kocht ik in die tijd een keer een FrankenConnie, gelukkig bij iemand die te goeder trouw handelde en die hem meteen terugnam toen ik kon aantonen dat er met de dial geknoeid was. Je moet je dus echt heel goed verdiepen in deze materie voor je iets verkeerds aanschaft! Ik wilde niet nog een keer zo’n fout maken en ben dus op zoek gegaan naar meer informatie. Deze site heeft mij erg geholpen en als je ook op zoek bent, kan ik je aanraden om hier rond te kijken.

Tijdens mijn zoektocht kwam ik in aanraking met een verzamelaar die mij verschillende mooie stalen en gold-capped modellen liet zien uit eigen collectie. Hij had er echter ook een wat afwijkend model bij zitten die alleen in Japan geleverd zou zijn. Hij liet blijken dat hij deze eventueel wel van de hand wilde doen.

Wat achterdochtig door mijn eerdere fout eerst maar eens terug naar de Constellation collector site. Daar vond ik een goed artikel over deze bijzondere Constellation.

Ik zal dit artikel hier niet kopiëren, maar even de highlights:

  • Constellation Pie Pans werden geproduceerd in de 50’er en 60’er jaren, toen een tijdje niet en vervolgens is er een beperkte batch (onbekend aantal) van 1974 tot 1977 geproduceerd, enkel voor de Japanse markt;
  • Deze beperkte batch aan Pie Pans kregen van Omega de referentie 168.0065;
  • De case is dunner dan de eerdere referenties, de kroon is niet tien-kantig maar rond en het movement is een chronometer gecertificeerde Omega 1011;
  • De dial layout is beduidend anders dan eerdere Pie Pans (ontbrekende ster, complete andere positionering van de tekst en een vlak datum-venster).

Dat dit horloge alleen voor de Japanse markt is gemaakt, midden in de jaren 70, is op zich al heel bijzonder. Omega had, net als de meeste andere Zwitserse horlogefabrikanten, immers grote moeite om het hoofd boven water te houden door de opkomst van de goedkope quartz uurwerken, met name uit Japan. Om dan terug te grijpen op een succesmodel uit de jaren 50 en 60 en die enkel in Japan uit te brengen, is op zijn minst bijzonder.

Lang verhaal kort; ik heb dus deze 168.0065 overgenomen van de verzamelaar. Het horloge is zeker niet perfect, maar ik vond de historie interessant genoeg om hem te willen hebben. Omdat het horloge lang niet was gedragen liep deze niet zo best en heb ik deze eerst een volledige servicebeurt laten geven. Bij die service is ook het plexi vervangen dat wel in goede conditie was, maar niet origineel Omega. Het loopt nu weer fantastisch. Ik heb het horloge nu iets meer dan een week gedragen en aan het einde van die week had het een zeer kleine afwijking van ongeveer 3 seconden.

De Constellation lijn van Omega is altijd de toplijn van Omega geweest en hoewel de prijzen voor de vintage modellen de laatste tijd wat omhoog lijken te gaan, vind ik ze persoonlijk nog steeds een beetje ondergewaardeerd. …Toch nog maar eens kijken of ik alsnog ook nog een goede 168.005 kan vinden :grinning:

Ik ben heel benieuwd of er binnen het forum anderen zijn met een 168.0065. En dan nu de foto’s…






49 likes

Wat een pracht van een aankoop. .GEFELICITEERD…

2 likes

Verdorie, wat is het horloge mooi!

1 like

Gefeliciteerd

Mooi horloge hoor :+1:

1 like

Héél cool deze. :ok_hand:

1 like

Erg mooi!!! En inderdaad een bijzondere ref. die je niet veel ziet.

Ik heb mijn 168.005 sinds november en het is waarschijnlijk mijn mooiste horloge. Gaat nooit meer weg:

6 likes

Cool! Die bruine band staat hem ook erg goed (ipv standaard zwart).

1 like

//eu1.dh-cdn.netY//eu1.dh-cdn.nete//eu1.dh-cdn.netp//eu1.dh-cdn.net,//eu1.dh-cdn.net //eu1.dh-cdn.neti//eu1.dh-cdn.nets//eu1.dh-cdn.net //eu1.dh-cdn.nete//eu1.dh-cdn.nete//eu1.dh-cdn.netn//eu1.dh-cdn.net //eu1.dh-cdn.nets//eu1.dh-cdn.netu//eu1.dh-cdn.netè//eu1.dh-cdn.netd//eu1.dh-cdn.nete//eu1.dh-cdn.net //eu1.dh-cdn.netb//eu1.dh-cdn.neta//eu1.dh-cdn.netn//eu1.dh-cdn.netd//eu1.dh-cdn.netj//eu1.dh-cdn.nete//eu1.dh-cdn.net //eu1.dh-cdn.netv//eu1.dh-cdn.neta//eu1.dh-cdn.netn//eu1.dh-cdn.net //eu1.dh-cdn.nets//eu1.dh-cdn.nett//eu1.dh-cdn.netr//eu1.dh-cdn.netp//eu1.dh-cdn.nets//eu1.dh-cdn.net.//eu1.dh-cdn.netn//eu1.dh-cdn.netl//eu1.dh-cdn.net

2 likes

Prachtig, veel draagplezier :+1:

1 like

Gefeliciteerd met deze schoonheid!!

1 like

Super mooi :ok_hand:t2:

1 like

Oh wat mooi! Ik hoop er ook ooit een aan te mogen schaffen.

1 like

Gefeliciteerd met je mooie horloge een juweeltje!

1 like

Prachtig horloge en leuke informatie! Veel plezier ermee!:+1:

1 like

Mijn beste,

Een van de mooiere Omega vintage’s deze Constellation!!
Als een juweel voor om de pols!!
Fantastisch hoor!! Mijn complimenten!!

En voor straks: “Buona Notte" en morgen gezond weer op.:first_quarter_moon_with_face::first_quarter_moon_with_face::first_quarter_moon_with_face:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

2 likes

Geweldige NA
Gefeliciteerd !

1 like

Heeeeel erg mooi !
Jaloers hoor.

1 like

Schitterende aanwinst, geniet ervan! :slight_smile: :+1:

1 like

Mooie nieuwe aanwinst, nooit geweten dat er een nieuwere Japanse versie is uitgegeven in de 70’s

Groetjes van mijn Connie :wink:

4 likes