NA: Omega Dynamic chronograph

Sinds mijn aanmelding op dit forum heb ik aardig wat mooie horloges aan mijn bescheiden collectie mogen toevoegen. Sommige van deze horloges kende ik tot kort voor de aanschaf nog niet. Zo ook mijn meest recente NA; de Omega Dynamic Chronograph 5240.50.00.

De Omega Dynamic Chrono is de derde en laatste versie in de “Dynamic” lijn van Omega. De Omega Dynamic chrono lijkt op niets op de eerdere twee versies van de Dynamic-lijn. De chrono is qua looks gebaseerd op de pilotwatches die tijdens WWII door Omega zijn geproduceerd voor Britse piloten terwijl de eerdere twee versies juist futuristisch waren geïnspireerd. Het schijnt een poging van Omega te zijn geweest om de Dynamic-lijn nieuw leven in te blazen.

Een poging waarin Omega overigens niet is geslaagd. De productie van de chrono werd door Omega al na drie jaar stilgelegd wegens tegenvallende verkoopaantallen. Dit zou deels te wijten zijn geweest aan het bescheiden formaat van de chrono (kast van 38,5 mm ex kroon, lug-to-lug van 46 mm en een lug with van 20mm) in een tijd waarin de horloges steeds groter moesten worden. Voor mijn pols van 17,5 cm een bescheiden maar daardoor perfecte maat. Bovendien zijn de kleinere horloges gelukkig weer helemaal bezig met een come-back.

Het horloge wordt aangedreven door een Omega caliber 1138, een aangepaste ETA 2890A2 met daarop gemonteerd een Dubois-Depraz 2030 module. Esthetisch is het volgens mij een “love it or hate it” horloge. Ik behoor tot de eerste categorie. De combinatie van de robuuste maar ingetogen uitstraling, de matte diepzwarte wijzerplaat, het formaat en het ongebruikelijke lettertype maakte dat ik dit horloge direct aan m’n wishlist heb moeten toevoegen.

Voor iedereen die meer informatie over de chrono wil vinden is dit een mooi artikel: http://www.watchcollectinglifestyle.com/home/rare-bird-omega-dynamic-chronograph-ref-52405000-at-least-to-us-third-time-is-a-charm

Kort en goed heb ik na een zoektocht een prachtige full set kunnen overnemen en een 18-jarige chrono in mooie conditie aan mijn collectie mogen toevoegen. Genoeg tekst voor nu, zie hier in volle glorie (en met iPhone foto’s die het horloge eigenlijk geen recht doen):

32 likes

Zal hem is opzoeken…
Zal ook mooi op mijn pols staan !!!

1 like

Ik zou hem zeker aanraden!

Gevonden op chrono 24 …echt een beauty…
Zal is kijken of hij verkrijgbaar is in holland.
Op chrono 24 alleen in het buitenland .

Zeer mooi horloge😍
Veel draagplezier

1 like

Mooi hoor, geniet ervan!

1 like

Nice!

1 like

Echt mooi. en niet druk voor een chrono.

1 like

Je ziet ze niet zo heel veel vaak omdat ze maar 3 jaar zijn geproduceerd. Ik zal je een pb sturen als ik er weer één in goede staat tegenkom.

Erg mooi!
Gefeliciteerd👍

1 like

Mijn beste,

Veel draag-plezier met deze legendarische Omega!!

En voor straks: “Buona Notte" en morgen gezond weer op.:first_quarter_moon_with_face::first_quarter_moon_with_face::first_quarter_moon_with_face:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

1 like

Mooi horloge. Veel plezier ermee. Zal wel lukken. :blush:

1 like

Van harte gefeliciteerd met een prachtige aanwinst!
Groet van zijn broer!

4 likes

Blijft mooi en ik kan het weten want op de foto die @gijsbertjan plaatst, is mijn ex afgebeeld.

Je schrijft het mooi: “love it or hate it”, wat mij betreft het eerste!

Veel draagplezier

2 likes

Zie je niet vaak. Mooi hoor :+1:

1 like

Hoi Ergo,

Ik ben vrij onervaren met vintage horloges en (collectors items). Ik kwam de Omega Chrono tegen op internet en ben meteen geïnteresseerd! Ik kan echter buiten chrono24 geen duidelijke betrouwbare verkoper info vinden en vind de prijzen erg verschillen. Zou jij wat advies willen delen over waar je dit horloge hebt gekocht en weet je ook iets over de originele verkoopprijs door Omega? Ik zou dat zeer op prijs stellen. Is chrono24 hiervoor een betrouwbaar platform? Alvast bedankt iig!

Groet

GJO

1 like