Er zijn hier wel vaker draadjes geweest over horloges uit alleen je geboortejaar. Ik heb zelf ook wel eens overwogen om een leuke Tissot of zo uit mijn geboortejaar 1968 op de kop te tikken, maar dat is er uiteindelijk nooit van gekomen. Op een gegeven moment vond ik ook, na het eindelijk binnen hengelen van mijn graalhorloge, dat ik wel ‘klaar’ was met mijn kleine verzameling.
Totdat ik hier op het forum aanliep tegen een mooie karakteristieke Omega Seamaster Chronostop waar ik onmogelijk nee tegen kon zeggen. Weerstand bieden was zinloos. Het moest gewoon zo zijn. Niet vanwege het ontwerp dat voor mij precies de juiste eigenschappen combineert: sportieve zwarte plaat met eigen smoel, geen datum, witte uur- en minutenwijzer voor optimale leesbaarheid en om hem niet te saai te maken een mooi opvallende oranje secondewijzer – en met zijn 41 mm ook nog groot genoeg, wat voor een horloge van eind jaren '60 zeker niet vanzelfsprekend is. Dat alles heeft deze Seamaster, maar alleen daarom had ik hem waarschijnlijk niet gekocht.
Het kenmerk waardoor ik meteen totaal was overgeleverd is: hij is niet alleen gemaakt in mijn geboortejaar, maar volgens de Omega-archieven zelfs exact op mijn geboorteDAG. Hoe cool is dat? Precies op de dag dat ik op deze wereld kwam, kwam deze schoonheid bij Omega uit de assemblage om te worden verscheept naar Nederland.
Overbodig om hier te melden hoe ontzettend blij ik ben met deze prachtige en voor mij unieke klok. Voor een volgende koper zal deze productiedatum geen waarde hebben, maar die volgende koper zal er natuurlijk ook nooit zijn!
Ik ben wel benieuwd: zijn er meer forumleden met een horloge van hun exacte geboortedatum? Er gericht naar zoeken lijkt me lastig, want bij 99 van de 100 horloges is bij verkoop de exacte productiedatum immers helemaal niet bekend. Je moet hem maar stom toevallig tegenkomen …
Dat is inderdaad nog eens een goeie reden om een klokje aan te schaffen. En dan nog het geluk hebben dat’t een mooi ding is!
Geniet ervan! Vanaf nu heb je elk jaar een dubbele verjaardag te vieren
Mooi dat je die gevonden hebt🖒…Ik was al blij toen ik erachter kwam dat een Citizen die ik kocht dezelfde maand en jaar van mijn geboortedatum bleek te zijn…De exacte datum weet ik niet maar ben al blij zat😊
Mooi verhaal en dikke mazzel!
En ik heb een feitje voor je waar je nóg blijer van wordt…
Eéns per jaar staan de wijzers van dit horloge op het exacte tijdstip én datum dat je geboren bent 🖒
Bij sommige merken (al weet ik dat nu alleen van Omega) is het mogelijk om een ‘abstract’ uit de archieven op te vragen (en dat is niet gratis ). De exacte productiedatum wordt dan opgezocht plus waarheen het horloge verscheept is (het land of soms ook een belangrijke juwelier). Heel toevallig had forumlid Marnix @Magni80 de informatie opgevraagd en dat ook nog eens hier in zijn aanbod vermeld. Zoals @C.R.E.A.M al schreef: ‘What are the odds?’