NA: Omega Planet Ocean Master Chronometer 8900

Na exact 10 jaar is dan eindelijk het moment aangebroken om mijn Seamaster Professional Chrono te vergezellen met een waardige wisselaar.
De Planet Ocean heb ik altijd al erg mooi gevonden en toen bekend werd dat er een nieuwe versie kwam, heb ik alle nieuws en reviews nauwlettend in te gaten gehouden.
Over zo’n kleine 14 maanden wordt ik 40, maar zo lang kon ik echt niet wachten :slight_smile:

Afgelopen donderdag was het dan zover. Niet alleen kwam de Planet Ocean binnen, maar ook de Breitling Colt Lady van mijn vriendin.
Deze aangelegenheid hebben we dan ook passend gevierd met een fles champagne!

Ondanks dat ik hem nog geen 4 dagen heb gedragen, wil ik jullie een review niet onthouden.
Voor zover ik weet is dit (een van) de eerste Planet Ocean Master Chronometers op dit forum.

Doos:
Dit was al nieuw voor mij aangezien de vorige nog in de welbekende rood lederen doos werd geleverd.
Ik moet eerlijk toegeven dat dit de beleving goed doet, want deze ziet er een stuk luxer uit.

Uurwerk:
Zoals bekend bevat dit model het nieuwe cal 8900, is anti-magnetisch en heeft een gangreserve van 60 uur.
Daarnaast heeft deze naast COSC ook de certificering van METAS. Het leuke is dat die resultaten online via de website zijn op te vragen.
Net zoals de 8500 is dit uurwerk te bewonderen via de doorzichtige caseback, wat ik ook zeker heel vaak zal gaan doen.

Face-lift:
Deze nieuwe Planet Ocean heeft een behoorlijke face-lift meegekregen tov de 8500.
Qua uiterlijk heeft hij nu het meeste weg van de vorige GMT in Titanium: zowel de keramische bezel als wijzerplaat zijn glanzend gepolijst.
Op de wijzerplaat is dit dan ook subtiel weergegeven met de gegraveerde tekst “[Zr02]”.
De kleur van de 8500 was donkergrijs/antraciet, maar is bij dit model echt diep zwart.
Verder is er een ander font gebruikt en zijn de minuten markers met elkaar verbonden.
De bezel bevat een onderbroken lijn: een streepje per minuut vanaf de eerst 15 min.

Ik kan niet met woorden uitdrukken hoe indrukwekkend de wijzerplaat is.
Het is absoluut geen make-up spiegel, maar weerkaatst het licht wel heel erg mooi.
In een bepaalde hoek komt er een glans op die een bepaalde mate van diepte toevoegt: onbeschrijflijk mooi!
Juist doordat de wijzerplaat gepolijst is, komen de indexen, cijfers en het opgelegde logo veel mooier uit.
Daarnaast heeft het safierglas aan beide kanten een AR coating, zodat het vaak lijk dat er totaal geen glas aanwezig is en je de wijzers zo kunt aanraken.

Band en sluiting:
De band zelf is voor mijn gevoel niet veel veranderd tov de 8500 maar is misschien iets dikker.
Hoe dan ook is deze een heel stuk massiever dan die van de Bond Seamasters, maar het maakt deze Planet Ocean wel helemaal af.
Toch zijn er een tweetaal belangrijke verbeteringen doorgevoerd.

De eerst is er de sluiting met micro-afstelling met 5 standen. Hier heeft Omega goed over nagedacht en is eigenlijk onmisbaar op een stalen band. Mocht je pols wat uitzetten gedurende de dag dan is de band met een simpele handeling te verstellen.

Als laatste zijn er andere en kortere endlinks gebruikt. Hierdoor valt hij mooi rond de pols, zonder dat je tegen de endlinks aankijkt.
Mede daardoor zal hij zeker ook geschikt zijn voor een groter publiek met een wat minder bedeelde polsomvang.

Formaat:
De nieuwe versie komt in 2 maten: 43,5mm en 39,5mm.
Eerst twijfelde ik of de 43,5 niet te groot zou zijn om mijn pols van ruim 17cm, maar niets is minder waar. De 39,5 zou duidelijk te klein zijn geweest. Door de endlinks valt hij ontzettend mooi om de pols.

Ik moet zelfs bekennen dat hij een stuk beter en mooier draagt dan mijn Chrono van 41,5mm.
Ondanks de dikte is de verdeling van het gewicht gewoon goed.

Genoeg tekst, tijd voor foto’s :smiley:

75 likes

Mooie aanwinst! En een leuke voorstelling, veel draaggenot!

1 like

Werkelijk schitterend! Deze staat met stip op 1 op mijn wensenlijst. Van harte gefeliciteerd en veel draagplezier gewenst. Dat moet wel lukken met deze topper!

1 like

Prachtige klok, van harte met deze aanwinst. :thumbsup:

1 like

Hij is schitterend! Geniet er van! :+1:

Ik ben zelf nog meer dan content met zijn oudere broertje, de PO2500D, maar sluit niet uit dat ik ooit ook nog eens een 8900 aanschaf.

1 like

Wat een klok zeg… Erg mooi!!

1 like

Dan sla je de 8500 over ?

1 like

Prachtige klok en bedankt voor de review

1 like

Héél fijn dit! Enjoy!!

1 like

Prachtig :+1:
Veel draagplezier.

1 like

Prachtig horloge!

Veel draagplezier toegewenst.

1 like

Super Vet
En dat het prachtige foto’ zijn mag ook wel gezegd worden

1 like

Top :thumbsup:
Schitterend horloge, ben zelf ook aan het denken over een PO, mooi deze review !

Veel plezier ermee.
Pieter.

1 like

Geweldig!

1 like

Niet helemaal… Ik had eerst een PO2500 oranje, daarna een 8500 titanium liquidmetal en ben daarna weer terug gegaan naar een PO2500D zwart, allen 42mm… die 8900 ga ik in iedergeval binnekort even van dichtbij bekijken bij een juwelier in de buurt.

Wat trouwens wel grappig is is dat de 8500 en de 2500(D) steeds dichter naar elkaar toe kruipen op de 2e hands markt qua prijs nu de 8900 uit is. Ik verwacht dat zodra de 8900 breed verkrijgbaar is 2e hands dat de 2500 en de 8500 voor een vrij vergelijkbare prijs te krijgen zijn.

1 like

Super mooi horloge

1 like

Wat een mooi horloge! Geniet ervan.

1 like

Veel plezier, maar ik ben ook een beetje benieuwd naar de Breitling van je vriendin… Foto’s? :slight_smile:

1 like

Ooit hoop ik mij een Planet Ocean te kunnen kopen. Erg mooi horloge, veel plezier ermee!

1 like

GE-WEL-DIG :heart_eyes::heart_eyes::heart_eyes: !

Wat een top horloge…geniet ervan…

1 like