NA: Omega Seamaster 2552.80

Eigenlijk had ik door COVID19 de zoektocht naar de felbegeerde midsize Seamaster 2552.80 op pauze gezet. Maar je weet hoe het gaat: toch op eBay en Marktplaats ‘de prijzen in de gaten houden’ want het bloed kruipt waar het niet gaan kan. Ik bedacht streng bij mezelf dat het bij kijken zou blijven en ik absoluut niet tot aankoop over zou gaan, dat is immers onverstandig in deze onzekere tijden.

Je raadt het al: recent trok een marktplaats advertentie mijn aandacht. De juiste referentie, wat al bijzonder was aangezien deze uitvoering minder vaak wordt aangeboden dan zijn blauwe broer. Ook meende ik dat het horloge er op de onduidelijke foto’s goed uitzag. Zonder veel hoop deed ik een belachelijk bod, de verkoper wees het af en daarmee was de kous af. Of toch niet?

Uit nieuwsgierigheid vroeg ik wanneer het horloge voor het laatst een onderhoudsbeurt had gehad. Dat bleek de week ervoor te zijn gebeurd. Om het horloge klaar te maken voor verkoop was de Omega (samen met een stel Rolexen) meegegeven aan een bevriende gepensioneerde horlogemaker die de pakkingen had vervangen en drie maanden garantie gaf.

Dit was genoeg reden voor mij om mijn bod te verhogen naar een voor mij betaalbaar bedrag en een afspraak was snel gemaakt. Na een prettige ontvangst (de verkoper is Rolex liefhebber en vertelde graag) was de koop rond. Het horloge was ooit van zijn zoon en had daarna 6/7 jaar in een lade doorgebracht. Voor verkoop had hij de horlogemaker carte blanche gegeven en het volgende was uitgevoerd:

1. Uurwerk gecontroleerd en goed bevonden.
  2. Nieuw glas
  3. Alle pakkingen vervangen
  4. Bandpennen nagekeken en een aantal eindstukken vervangen

Eerste indrukken: Wat een prachtig exemplaar! De wijzerplaat ziet eruit als nieuw en de gebruikerssporen vallen ontzettend mee. Het okergele patina dat de meeste exemplaren hebben ontbreekt, voor mij een grote plus. De band zit direct als gegoten (gelukkig maar, er zitten geen extra schakels bij). Kers op de taart: de verf op de secondewijzer is egaal vergaan tot een gebroken wit, wat het horloge soort van (want blauw) monochroom maakt, een tof effect.

Er is ook wat ruimte voor verbetering:

• De band is lichtjes gepolijst waardoor de geborstelde schakels teveel glimmen. Als iemand weet waar ik dit voor een schappelijk bedrag kan laten bijwerken, hou ik mij aanbevolen. Geen makkelijke band dus ik ga er zelf niet aan beginnen.
  • Ondanks dat er blijkbaar een aantal eindstukken van de bandpennen zijn vervangen (onderdeelnr 201ST0053 op de verpakking) steken er twee een millimeter uit. Ik heb geprobeerd ze voorzichtig terug te drukken maar dit lukt niet. Suggesties zijn welkom.
  • De bezel zit vrij strak en is daardoor voor mij lastig te draaien. De verkoper had er totaal geen moeite mee dus misschien ligt het aan mijn greep. Ik blijf oefenen. Is dit normaal bij dit model Seamaster?
  • De band mist aan de buitenste zijde een schakel waardoor de sluiting te ver naar de buitenkant zit naar mijn smaak. Is dit te verhelpen door de halve schakel te verwisselen met een hele van de andere kant?

Voorlopig geniet ik met volle teugen van mijn eerste Seamaster! Meer foto’s:

23 likes

Gefeliciteerd! Een Seamaster is altijd een succes! :slight_smile:

1 like

Gefeliciteerd en veel plezier met je NA!

1 like

Gefeliciteerd! Erg leuk horloge.

1 like

Mooie aanwinst. Gefeliciteerd! Ik denk dat het raadzaam is naar de bezel te kijken. De grip is vanwege de vormgeving zeker niet optimaal, maar ook dan moet ie toch wel vrij makkelijk te draaien zijn.

1 like

Gefeliciteerd !
Die bezel draait moeilijk klopt moeilijke grip.
Ik heb er 2 dus vandaar
Die pennen in die band is een drama om te zien,
Ga anders langs bij Wesseling en Vreeker te Alkmaar Officiële Omega reparateurs
heb hele goede ervaring met ze

1 like

Die bezel van de midsize draait wat lastiger dan die van zijn grote broer, maar als je merkt dat hij op bepaalde punten stroever draait dan is het binnenwerk waarschijnlijk versleten.
Jaren geleden eens gehad, de kosten vallen mee.
Probeer niet zelf de bezel te verwijderen, daar heb je een speciale tang voor nodig.

Wat je wél prima zelf kunt doen is die schakels verplaatsen, zodat de sluiting op de gewenste plek komt.
Het is een systeem van piepkleine busjes waar je de pinnen intikt. Je raakt ze makkelijk kwijt…

Dat die twee pinnen er een beetje uitkomen geeft normaal gesproken aan dat de busjes wat zijn gaan lubberen. Niet gek na 20 jaar…
Wel vreemd dat je ze niet naar binnen kunt tikken. Al eens met een hamer(tje) geprobeerd?

In elk geval een erg leuk horloge!
Mijn vriendin heeft de quartz-variant en is daar nog altijd bijzonder content mee.

1 like

Mooi met lichte bezel ook zeg! Past goed bij de band vind ik!

1 like

Mooi hoor gefeliciteerd :ok_hand:t2:

1 like

Tijdens de verkoop merkte ik het maar de verkoper liet zien dat hij moeiteloos de bezel draaide, hoewel hij kolenschoppen van handen had. Ook draait de bezel gelijkmatig en niet knarsend, daarom dacht ik dat het misschien zo hoorde.

Het gekke is dat er wel aan de bandpennen is gesleuteld, aan het onderdeeldoosje met eindstukjes te zien.

Ik ga er wel mee naar een Omega servicepunt om de bandpennen te laten vernieuwen, de schakel te wisselen en de bezel te laten controleren.

1 like

Dan zal die bezel wel in orde zijn.
Beter lekker stroef dan te los, welke niet-duiker gebruikt dat ding ook… :blush:

Wat die bandpinnen betreft, misschien zijn er twee busjes gesloopt. Dat zou verklaren waarom je de pinnen er niet verder in krijgt.
Of verkeerd om geplaatst, met de dichte kant naar boven…

Edit:
Of hebben ze te lange pinnen gebruikt? Die van de full size Seamaster misschien?

1 like

Ik gebruik een duikbezel eigenlijk best wel vaak, om dingen te timen als eitjes koken enzo :smile: Niet zo nauwkeurig als een chronograaf maar net zo handig!

Oei, dat zou wel een blunder zijn…

Dat zou ook nog kunnen, hoewel het pennetje 1mm uitsteekt en geen 2mm.

1 like

Mooie seamaster! Bloed kruipt waar t niet gaan kan, heel herkenbaar.

Wat die banden betreft, ik ken t. Niet zo zeer van den Seamaster maar van andere banden. Dat laatste stukje gaat altijd wat stroever. Ik druk dan ook heel voorzichtig ze terug met een schakelpin-verwijderaar. Daarmee haal je ze er ook uit maar kan je hem ook eenvoudig dat laatste zetje geven.

afbeelding

3 likes