NA Omega Seamaster Cosmic 2000

Met het naderen van mijn 40e verjaardag zag ik horloges uit mijn bouwjaar steeds verder in prijs oplopen (of verbeeld ik me dat?)
Dus ik had de hoop dat ik een horloge uit mijn bouwjaar zou vinden al opgegeven.
Ik heb een zwak voor Omega horloges en heb een vrij smalle pols. Desalniettemin is mijn persoonlijke mening dat mijn horloges niet onder de 38mm moeten zakken met een horloge (let op, mening :wink: ).
De Seamaster cosmic 2000 stond al een tijdje op mijn wishlist, maar de prijzen vond ik nogal fors.

Nu is marktplaats zo attent om op de frontpage advertenties te tonen die aan vorige zoekcriteria voldoen. Zo kreeg ik opeens een cosmic 2000 voor mijn neus, titel kwam niet verder dan ‘Omega’, in de beschrijving dat het een '78-er was en dat ie wel schoongemaakt mocht worden, er mocht op geboden worden. Tot mijn ongenoegen zag ik dat er al meteen fors op geboden werd. Ik wil graag wat info voor ik ga bieden dus had wat vragen gesteld, deze verkoper had daar niet heel veel zin in merkte ik en ik heb het een paar dagen gelaten. Toen toch mijn originele vraag: “Wat wil je er eigenlijk voor hebben?” herhaald. Als antwoord kreeg ik: “Staat toch in de advertentie?”. In deze tijd van customer centricity gingen mijn wenkbrauwen hier even van omhoog, maar ik verdacht de verkoper van een gevorderde leeftijd.
Inderdaad, prijs in de advertentie stond op 380 euro. Maar hij moest schoongemaakt worden en uit de wazige foto’s viel wel op te maken dat er vlekken op de wijzerplaat zaten. Ik heb terug bericht dat ik reageerde in het berichtenvenster en zijn update van de advertentie gemist had. Dat ik hem voor 330 euro graag wilde kopen.
Dat was akkoord en ik heb hem gister opgehaald. Bleek inderdaad om een oudere heer te gaan en hij heeft me nog wat historie meegegeven, toen we het hadden over hoe hij tot de aankoop kwam bleek dat hij hem toch in 79 gekocht had! (Jaja, hij kan al 2 jaar in de vitrine gelegen hebben, we gaan het merken)

Zo’n topic kan natuurlijk niet zonder foto’s!


Vers op de pols bij de verkoper vandaan, roundtrip 250km.


De vlekjes, het was in 81 erg warm op Bali en toen zijn ze er opgekomen.


Zit los, maar kan naar mijn onprofessionele mening niet moeilijk zijn te herstellen

Next steps:

  • Strap vervangen
  • Uurwerk laten servicen
  • Vlekjes op de wijzerplaat aanpakken
  • Glaasje (saffier?) polijsten(?)

Deze strap kan echt niet, ik denk aan een Hirsch Duke donkerbruin, maar sta open voor suggesties.

Klok laten servicen en vlekjes op wijzerplaat laten aanpakken (heb wel gelezen over zelf wijzerplaat reinigen, maar glas hier afkrijgen is geen sinecure en dan ligt ie toch al bij de pro om geserviced te worden.)
Normaal gesproken ga ik naar Theo Steenbergen, de ‘horlogeman’. Vroeger iig, nou zit ie alleen nog op catawiki. om mijn omega’s te laten servicen. Maar hij is een maand weg.
Dus, wie heeft er tips voor een betrouwbare Omega deskundige die niet de hoofdprijs rekent?

Anyway erg blij met mijn nieuwe aanwinst, ook mijn partner is erg blij want ze wilde graag een horloge voor mijn 40e kopen en dacht dat dat nooit in haar budget zou vallen. “Goed gevonden van mij he, die krijg je voor je verjaardag” zei ze toen ik terugkwam van mijn barre tocht. :smile:

16 likes

Mijn beste,

Proficiat met deze klassieke schoonheid!!
Ziet er magnifiek uit uit!! Mijn complimenten!!
Ik wens je er dan ook een enerverende tijd mee!!

Orologio Signaturis Temporis :wink:

1 like

Leuk verhaal. Inderdaad z.s.m. een nieuwe band regelen! :slight_smile:

1 like

Thanks!
Tips, suggesties?
Ik neig naar een bruine strap.
Speedmaster date met zwart leren strap voor bij de zwarte schoenen, deze voor de bruine schoenen, dan is de werkweek gedekt!

1 like

Wat een leuk verhaal. Dit is een “diamond in the rough”. Even laten nakijken en oppoetsen en je kan hier lang gebruik van maken! Ik weet dat in Gouda een omega certified horlogemaker zit (Frans de Groot) die je wel kan helpen. Erg sympathieke man vond ik het en zeker geen geldwolf.

1 like

Ik heb m meteen gemaild, thanks!

1 like

Update!

Ik had al een nieuw glas en tot 2 keer een nieuwe pakking besteld. (De eerste was ‘opgeruimd’)
Omdat ik wist dat er hoogstwaarschijnlijk een nieuwe wijzerplaat nodig zou zijn en de prijzen niet mals zijn is het éven blijven liggen.

Maar eind december ben ik toch naar Frans gegaan om het horloge op te laten knappen.

Na onderzoek was de opgave als volgt:

  • uurwerk geheel demonteren en reinigen met optische controle van alle onderdelen
  • monteren en smeren met de verschillende oliën volgens fabrieksvoorschriften
  • elektronisch afregelen + teststrookje
  • onderdelen vervangen waar nodig
  • nieuwe stiften werkdeel en kroondeel
  • nieuw kroon
  • nieuwe wijzerplaat
  • nieuwe glasmanchet
  • nieuwe glas monteren die er bij zit
  • nieuwe dekselmanchet
  • nieuwe bezelpakking
  • kast reinigen licht opmaken
  • nieuwe pushpins
  • geheel monteren en eindcontrole
  • waterdichtheidstest -0.3 - 3 bar + teststrookje
  • 920 euro incl btw
  • 2 jaar reparatie-garantie (garantiebepalingen staan op de website)

Het was even slikken, maar wie O!?! zegt moet ook Mega zeggen. Dus akkoord gegeven en 50% aanbetaald.

Krap 2 weken later belde Frans, hij had de nieuwe wijzerplaat binnen. Maar het was een andere dan de mijne, die was niet meer verkrijgbaar.
Ik kon kiezen, de oude houden (dat was voor mij geen optie) of de nieuwe, met nieuwe wijzers (op kosten van Frans) omdat de indices lager lagen.


Ik vond het wel een beetje jammer want de verhoogde indices op de plaat vond ik erg gaaf. Aan de andere kant vind ik de langere wijzers ook wel erg mooi. Dus akkoord met de nieuwe plaat.

Twee weken later bericht, het horloge is klaar!

Tijdelijk op een zwarte hirsch duke, ik overweeg een bruine, maar ik ga maar eens rondkijken wat er goed op zou staat (tips uiteraard welkom!)

Erg gelukkig met het eindresultaat. Dit is een blijvertje!

4 likes

Met brede glimlach dit topic gelezen en vanaf de

stiekem zelfs even hardop gelachen :rofl:
Prachtig verhaal.

Daarbij leuk om te zien dat het nog altijd iets oplevert om anno 2022 internetcommunicatie met een gezonde korrel zout te nemen.

En ook niet onbelangrijk: heel mooi geworden :ok_hand:
Veel draagplezier gewenst!!

1 like