NA: Omega Seamaster Diver 300m

Een klein jaar geleden stelde ik me hier voor met mijn, toen nieuwe, Omega Speedmaster. Eigenlijk was op het moment dat ik de Speedmaster uitpakte de zoektocht naar een nieuw horloge gestart.
In eerste instantie had ik een ideaal beeld van een 3 stuks collectie in gedachte. Naast de Speedmaster zou een blauw sportief horloge sieren. Bij voorkeur een drie hander. Om de collectie dan compleet te maken zou er dan nog een witte dresser bij komen. Althans dit was het idee.

De zoektocht
Dus een blauw sportief horloge. Een duiker misschien? Een aantal weken lang klopte ik de gewenste parameters in Chrono24 in en worstelde ik de resultaten door. Op de één of andere manier vond ik niets van mijn gading. Langzaam maar zeker hield ik me steeds minder strak aan de initiële gestelde parameters. Hierdoor begon zich langzaam een groepje van een aantal kanshebbers te vormen. Van de onderstaande horloges ben ik afgelopen jaar “zeker” geweest dat het mijn volgende horloge zou zijn:

• Zenith El Pirmero (38mm)
  • Rolex OP39 wit
  • Rolex Explorer 1
  • Omega Globemaster
    Dus geen blauwe duiker…

De eerste horloges die afvielen waren de beide Rolexen. Prachtige horloges, maar toch niet echt iets voor mij. Mocht ik ooit een vervanger zoeken voor mijn Speedmaster dan zou de Explorer een kanshebber zijn, maar voor er naast is het 't niet voor mij.
Vervolgens viel de Zenith af. Dit duurde wel wat langer, want ik was/ben toch erg gecharmeerd van dit horloge. Omdat ik met de Speedmaster al een chronograaf heb liet ik de Zenith ook maar links liggen. Wellicht in de toekomst…
Dan was er nog de Globemaster over. De reden dat deze het niet geworden is lag in de metalen bracelet en het lettertype waarin Globemaster op de wijzerplaat staat. Hoe tof ik hem voor de rest ook vind, deze 2 dingen hielden mij tegen.

Toch een blauwe duiker?
En toen werd het opeens mooi weer. Ik probeerde in het zonnetje Chrono24 weer eens uit te spelen. Door de zon op mijn bolletje had ik opeens zin in een zomers horloge en daarom klopte ik maar weer eens de initiële zoektermen in. Daar was ie opeens: de Omega Seamaster Diver 300m. In het blauw natuurlijk…

Waarom hij me in de eerste weken van mijn zoektocht niet was opgevallen weet ik niet, maar nu was ik op slag verliefd. Een aantal weken later zit hij om mijn pols en is de zoektocht over. Voor zolang het duurt, want er moet toch immers ook een witte dresser komen.

Tijd voor een fotootje zou ik zeggen:

En, hoe bevalt ie?
Goed, erg goed. Hij is vrij fors, iets groter dan de Speedmaster. Mijn polsen van iets minder dan 18 cm kunnen hem echter goed hebben, al zeg ik het zelf.

Hij loopt ongeveer +4 seconden per week, wat ik erg keurig vind. De sluiting is een genot: heerlijk zo’n verstelbare sluiting bij warm weer.
De band vind ik een kunststukje, prachtige subtiele brush. In het geheel is de afwerking een stuk beter gedaan dan de Speedmaster.
De wijzerplaat stuit nog wel eens op wat verzet, maar niet bij mij. Ik vind de golfjes subtiel gedaan en er wordt een mooie diepte bereikt met de markers. De kleur van de plaat laat zich moeilijk vangen. Volgens een RAL kleurenwaaier gaat ie van ultramarijn naar staalblauw, van nachtblauw naar gentiaan.

En dan is er nog de lume. Ik ben even voor de foto de bezemkast ingestapt:

Zijn er nog zaken die minder goed bevallen?
Online kom je een aantal zaken tegen waar men over valt:

1. de helium valve
  2. het formaat

Het eerste punt, daar herken ik me totaal niet in. De helium valve valt me niet eens op. En als ik hem dan een keertje zie dan vind ik hem eigenlijk wel tof.
Het tweede punt herken ik wat beter. Tuurlijk mocht hij iets kleiner en dunner. Daarentegen kan hij (en ik) het goed hebben. Hij sluit mooi aan om de pols.

Verder nog iets wat me tegenvalt? Hij glimt als een malle, dus fotografeert niet zo heel gemakkelijk. Hij trekt ook vuil aan (ja, ik weet dat ie best smerig is op de foto’s)

En wat nu?
Eerst nog even de rubberen band erbij scoren. Daarna op zoek naar een witte dresser. Hoe goed ik me nu aan mijn originele plan ga houden weet ik niet. Al heb ik wel zin in een nieuwe zoektocht. En wie weet heb ik volgend jaar weer een nieuwe NA, wellicht iets anders dan een Omega.

70 likes

Mooi verslag en mooi horloge. Geniet ervan :+1:t2:

1 like

Leuk verhaal, mooie foto’s en supergaaf horloge! Geniet ervan. :ok_hand:

1 like

De twee Omega iconen zijn binnen :heart_eyes: Veel plezier ermee! Ben benieuwd wat de dresser gaat worden …

1 like

Goed verhaal en een prachtklok; veel draagplezier gewenst!

1 like

Zo, wat mooi! :smile:

1 like

Qua Omega’s ben je nu klaar? Twee prachtige exemplaren gescoord in ieder geval. Veel plezier ermee!

1 like

Top verslag en weer een pracht erbij op het HF

1 like

Prachtig horloge en leuk NA topic. Deze staat op het pas lijstje bij mij. Vraagje, past deze nog een beetje onder de mouw van een overhemd?

1 like

Anders ik wel, maar aangezien het potje weer aardig leeg is kan ik me weer lekker gaan verkneukelen tijdens het sparen!

Schitterend horloge! Veel plezier ermee. Staat bij mij ook nog op het lijstje.

1 like

Ik denk dat ik qua Omegas klaar ben, al weet je het maar nooit

1 like

Heel mooi horloge. Proficiat!

1 like

Prachtig!

1 like

Ja dat lukt wel, al gaat het bij de overhemden met de smalste manchetten niet echt van harte. Fotootje van een iets minder smalle manchet:

2 likes

Beauty! :ok_hand:

1 like

Mooi verhaal, veel draagplezier :+1:

2 likes

Heel erg mooi hoor!
Ik ben nog aan het wachten op de witte versie hiervan, komt eind dit jaar op de markt. En dan naast, of in plaats van mijn huidige (zwarte) 300M SMPc, dat weet ik nog niet zeker.

1 like

Dank, prima voor een wat meer casual overhemd dus. Geniet van de NA!

1 like

Mijn beste,

Proficiat met deze karaktervolle verworvenheid!!
Een sportief en stijlvol horloge voor een langdurige polstijd!!
Ik wens je er dan ook een fijne tijd mee!!

En voor straks: “Buona Notte" en morgen gezond weer op.:first_quarter_moon_with_face::first_quarter_moon_with_face::first_quarter_moon_with_face:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

2 likes