Het was al even geleden dat ik nog wat had samengeschreven op dit forum, dus ik dacht ik gooi er even m’n laatste aanwinst op.
Dat is dus, zoals de titel zegt, de meest recente iteratie van de Omega Ploprof geworden, die werd geïntroduceerd in 2007. Ik heb via-via nog eentje op de kop kunnen tikken die ergens uit een stock komt van een AD en dus ongedragen was.
Maar, praatjes vullen geen gaatjes, dus meteen een foto:
Lang heb ik de Ploprof een lelijk onding gevonden, maar na wat meer onderzoek bleek het toch een formidabel instrument te zijn dat in de jaren 70 gebruikt werd tijdens de Comex expedities. Daarnaast werd het ook een stijlicoon van de “sprezzatura” stroming, belichaamd door Gianni Agnelli (de grote baas van Fiat) die een Ploprof gewoon over z’n kledij droeg en alle conventies mbt mode in de wind sloeg.
Initieel ging ik dan ook op zoek naar een vintage Ploprof uit de 70s, omdat dat de meest iconische was. Ik had er eentje gevonden in de UK en de knoop vervolgens doorgehakt. Helaas… Na ontvangst bleken er vingervegen op de dial te zitten die niet zichtbaar waren op de beschikbare foto’s, waardoor het horloge linea recta terug kon. Ik ken mezelf tenslotte, ik ging me er enkel in ergeren.
Wat ik in tussentijd echter ook had geconstateerd, is dat die vintage Ploprof best nog klein droeg (klinkt misschien gek) op mijn polsen. Dit omdat het lug to lug best een klein horloge is en dik is hij ook niet. Dit is eigenlijk een horloge dat iedereen kan dragen, ook op smalle polsen.
Maar bij deze was het idee van de behoorlijk forsere nieuwe Ploprof beginnen te broeden… Mede dankzij de telefonische assistentie van HF-lid en mede Ploprof eigenaar @MannetjeMar (bij deze nogmaals dank voor de leuke babbel ), ben ik dan toch overstag gegaan om hem een kans te geven.
En mijn god, wat ben ik blij dat ik dat gedaan heb. Ik heb met dit ding een klik jongen, dat heb ik zelden meegemaakt. Zoals een vriend van me opmerkte: “Het is een echt Bart horloge”. Waarmee wordt bedoeld: iconisch, stevig gebouwd en in your face. Misschien weinig subtiel, maar tegelijk wel gewoon cool. Niet dat ik mezelf associeer met al die zaken, maar het is wel een thema in mijn horlogeverzameling. Ik heb nu al een bijna 2 weken durende honeymoon en ik kan er niet van over hoe blij ik ermee ben.
In het verleden is dat wel al eens omgeslagen, maar voorlopig voelt dit echt aan als een dikke keeper. Je moet het horloge in het echt zien om het te kunnen waarderen. Foto’s doen het geen eer aan. Ik ben alvast in de wolken!