NA: Omega Seamaster Ploprof 1200m

Het was al even geleden dat ik nog wat had samengeschreven op dit forum, dus ik dacht ik gooi er even m’n laatste aanwinst op. :sweat_smile:

Dat is dus, zoals de titel zegt, de meest recente iteratie van de Omega Ploprof geworden, die werd geïntroduceerd in 2007. Ik heb via-via nog eentje op de kop kunnen tikken die ergens uit een stock komt van een AD en dus ongedragen was.

Maar, praatjes vullen geen gaatjes, dus meteen een foto:

Lang heb ik de Ploprof een lelijk onding gevonden, maar na wat meer onderzoek bleek het toch een formidabel instrument te zijn dat in de jaren 70 gebruikt werd tijdens de Comex expedities. Daarnaast werd het ook een stijlicoon van de “sprezzatura” stroming, belichaamd door Gianni Agnelli (de grote baas van Fiat) die een Ploprof gewoon over z’n kledij droeg en alle conventies mbt mode in de wind sloeg.

Initieel ging ik dan ook op zoek naar een vintage Ploprof uit de 70s, omdat dat de meest iconische was. Ik had er eentje gevonden in de UK en de knoop vervolgens doorgehakt. Helaas… Na ontvangst bleken er vingervegen op de dial te zitten die niet zichtbaar waren op de beschikbare foto’s, waardoor het horloge linea recta terug kon. Ik ken mezelf tenslotte, ik ging me er enkel in ergeren.

Wat ik in tussentijd echter ook had geconstateerd, is dat die vintage Ploprof best nog klein droeg (klinkt misschien gek) op mijn polsen. Dit omdat het lug to lug best een klein horloge is en dik is hij ook niet. Dit is eigenlijk een horloge dat iedereen kan dragen, ook op smalle polsen.

Maar bij deze was het idee van de behoorlijk forsere nieuwe Ploprof beginnen te broeden… Mede dankzij de telefonische assistentie van HF-lid en mede Ploprof eigenaar @MannetjeMar (bij deze nogmaals dank voor de leuke babbel :smiley:), ben ik dan toch overstag gegaan om hem een kans te geven.

En mijn god, wat ben ik blij dat ik dat gedaan heb. Ik heb met dit ding een klik jongen, dat heb ik zelden meegemaakt. Zoals een vriend van me opmerkte: “Het is een echt Bart horloge”. Waarmee wordt bedoeld: iconisch, stevig gebouwd en in your face. Misschien weinig subtiel, maar tegelijk wel gewoon cool. Niet dat ik mezelf associeer met al die zaken, maar het is wel een thema in mijn horlogeverzameling. Ik heb nu al een bijna 2 weken durende honeymoon en ik kan er niet van over hoe blij ik ermee ben.

In het verleden is dat wel al eens omgeslagen, maar voorlopig voelt dit echt aan als een dikke keeper. Je moet het horloge in het echt zien om het te kunnen waarderen. Foto’s doen het geen eer aan. Ik ben alvast in de wolken!

83 likes

Een beetje vreemd maar wel lekker. :sunglasses:
Dikke feli met de NA.

2 likes

Serieus gave aanwinst!!

1 like

Dat zegt mijn vrouw over mij ook altijd… :rofl:

4 likes

Ik zeg niets…:shushing_face:
Maar had je nou bijna je hele collectie verkocht?
Wat moest daarvoor in de plaatst komen?

1 like

Gave aanwinst zeg! Geniet ervan! :smile: :+1:

1 like

De AP-gekte is voorbij. Initieel was het plan om een APRO chrono te kopen, maar het idee om 30k in 1 horloge te pompen, daar kon ik geen vrede mee maken.

In de plaats heb ik DE Rolex gekocht voor mij, nl. de MK1 SD43 aka Red Dweller. Daar had ik lang van gevonden dat die te duur was voor “een grotere sub”, maar op mijn pols klopte die gewoon. En gezien ik klaar was om 30k uit te geven aan een AP, waarom dan geen 12k aan een Rolex…

En zo geschiedde… Vervolgens ben ik dan terug m’n verzameling beginnen uitbouwen en nu heb ik me een limiet opgelegd van 10 stuks. Er zijn nog een aantal wijzigingen in de maak, maar daar zal ik binnenkort wel eens over uitwijden in een nieuwe NA :slight_smile:

4 likes

Gefeliciteerd !
Ja die is voor mij ook nog een droom!

1 like

Heel gaaf! Had deze tot voor kort nog nooit gezien maar het is serieus een erg gaaf horloge

1 like

Weet nog steeds niet wat ik hiervan moet vinden, lijkt echt heel apart dit horloge, ik zou hem denk ik eens in het echt moeten zien. In elk geval gefeliciteerd, de PloProf ziet er strak uit! Veel draagplezier.

1 like

Geweldig horloge, nu op zoek naar die vintage​:+1::ok_hand:

1 like

Doe eens een wrist shotje en een pocket shotje… eens zien hoe dat staat :slight_smile:

2 likes

Ik benijd je! Wat een prachtig horloge en hoog op mijn verlanglijst…

1 like

Gefeliciteerd met dit prachtige exemplaar! Heb de Ploprof laast om gehad van @MannetjeMar en het zat als gegoten. Een ding is zeker mijn volgende aanwinst word zeker een ploprof. Staat boven aan mijn lijst!!

2 likes

Schitterend horloge! Is dit (nog) de stalen uitvoering of is deze in titanium? Heb je er ook de mesh band bij, die is echt schitterend imo :slight_smile:

1 like

Dit is de stalen nog en de mesh is besteld! :wink:

Gaaf dat het de stalen is. Ziet er goed uit, gefeliciteerd en helemaal top als de mesh er bij is.
Je mag ons best vervelen met nog meer foto’s hoor :wink:

1 like

Gefeliciteerd Bart. Goe bezig :+1:

1 like

Gefeliciteerd en veel plezier met je NA!

1 like

Hey @Cobretti Bart… je hebt hem :smiley: Onwijs tof in het eggie hé :sunglasses:

En als ik zo die “vette” vinger foto zie… ik snap wel dat je die retour afzender gedaan hebt!!! En daar heb je nu, met de nieuwe, absoluut geen spijt van als ik het zo lees!

Ben benieuwd wat je van de mesh gaat vinden. Maar ook dat zal wel snor zitten. Ik ben er tenminste enthousiast over… maar ook over de Isofrane die ik er bij heb. In het begin vond ik de Isofrane behoorlijk lastig sluiten (stroef door de de keepers wurmen) maar ben er inmiddels handig in geworden.

En ik zeg; jij hebt nog budget over voor een Deepsea :grimacing: Is echt een ander horloge als de SD43. Een maatje meer zal ik maar zeggen :rofl:

Even een plaatje spammen…

15 likes