NA: Omega Speedmaster 145.022-69 | “Pulsations” | 1970

Hoi! Een paar maanden geleden kwam deze NA al bij me binnen: een Speedmaster 145.022-69 uit early 1970 volgens het meegeleverde Omega extract from the archives.

Ik heb pas nu een topic gemaakt omdat ik wat tijd nodig had om een origineel en period-correct hesalite crystal en kroon te sourcen voor dit horloge. Deze zitten er nu op, samen met een full service en het is prachtig geworden. En dus: volledig kloppend, zoals hij bij de dealer vandaan kwam ruim 56 jaar geleden.

Mijn exemplaar heeft een zeldzame ‘pulsations’ bezel, bedoeld om hartslag te meten. Je kunt de chronograaf aanzetten en 15 hartslagen tellen, stoppen en dan kun je je hartslag aflezen. En deze is zelfs nog in mint conditie.

Zoals te zien is op de foto’s van de handleiding kon je uit 4 verschillende bezels kiezen toen: natuurlijk de tachymeter, de decimal, telemeter en de pulsometer bezel. Ik denk dat dit niet veel gebeurde, want de pulsations bezel is erg zeldzaam.

De 145.022-69 is de eerste referentie met het gedrukte Omega logo op de wijzerplaat, dus niet meer het opgelegde logo van de referenties hiervoor. Ik vind dat zelf wel veel charme hebben, lekker basic. Verder heeft hij natuurlijk de step dial, die erg mooi zichtbaar is met het platte glas.

Want dit glas, dat ook werd geleverd op alle Speedmasters hiervoor, is een stuk platter dan het latere Omega hesalite. In het midden zie je het A1 ‘Narrow’ Omega logo (Moonwatch Only). De 145.022-69 was de laatste referentie met dit glas. Voordat dit dus in stapjes boller werd. Anyway, dit is dus echt de vintage look. Gek genoeg oogt het horloge ook kleiner door het vlakke glas.

Ik heb 2 bracelets bij het horloge die allebei correct zijn: een 1039 en een 1116. 1039 is een beetje de klassieke flatlink met een aantal stretched links en de 1116 is qua looks eigenlijk de basis voor de huidige Speedmaster 3861 ‘Nixon’ bracelets en dat zie je goed, de OG dus.

Het horloge is in prachtige staat en alle details kloppen. Samen met een ‘Crater box’, originele handleiding, een (oningevuld) garantieboekje en een extract of the archives mag je dit bijna een full set noemen.

Bedankt voor het lezen!

87 likes

Wow. Echt voor alles. Die Crater Box alleen al… …klapper hoor! :smiley:

1 like

Schitterend! Gefeliciteerd en leuk de hele bups compleet te hebben!

1 like

Nogmaals van harte :smiley: Ook altijd mooi vastgelegd :sunglasses:

1 like

Echt een fantastische klassieke Moonwatch en wat een topstaat! Helemaal super en ik ben blij ‘m al even in mijn handen te hebben gehad. Topfoto’s ook :ok_hand:t3:

Ik denk dat pulsation bezels sowieso zeldzaam zijn want een beetje doorgewinterde huisarts heeft het niet nodig :smile:

3 likes

Werkelijk prachtig!!! Verder geen woorden voor…!

1 like

Gefeliciteerd met je heerlijke aanwinst :ok_hand:t2:

1 like

Wat een ontzettend gave Speedy! Gefeliciteerd.

1 like

Waanzinnig zeg. Gefeliciteerd! :clap:t2:

1 like

Dat is inderdaad een heel mooi exemplaar. Proficiat! :raised_hands:

1 like

Heel mooi deze, veel draagplezier er mee!

1 like

Wat een beauty! Gefeliciteerd met deze topper.

1 like

Wat een prachtige foto’s van een prachtig horloge!

1 like

Prachtig! Veel plezier ermee. (Erg mooie foto’s.)

1 like

Gezond jaloers langs deze kant

1 like

Gefeliciteerd. Super mooi zo’n oude en complete set. Ik heb zelf de standaard speedmaster en wist niet dat ze ook met deze pulsations optie geleverd werden.

1 like

Mijn beste,

Ik kan mij goed voorstellen dat je hier ontzettend blij mee bent.
Het is dan ook een waanzinnig mooi horloge.

Ik wens je er een formidabele tijd mee. :watch:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

1 like

wouw :ok_hand:

1 like

Dit prachtige exemplaar laatst al in levende lijve mogen aanschouwen, een ware knaller. Niet voor niets een der mooiste Speedmasters van het forum aldus de mooiste Speedmaster verkiezing
Nogmaals van harte ermee :pray:

1 like

:heart_eyes: staat je goed. Was die er alleen in deze kleurstelling?

Wats bijzonder aan de kroon voor deze periode; of zat er echt een mismatch op?

Mooie die vlakke hesalite, oogt heel strak.

2 likes