Vorige week mocht ik mijn nieuwe horloge ophalen. De Omega Speedmaster calibre 321 “Ed White”.
Voor mij is de Speedmaster geen onbekend model. In 2014 kocht ik mijn eerste Speedmaster, de Professional. Nu 11 jaar later draagt mijn vader dit horloge nog steeds met veel plezier. Zelf heb ik het genoegen gehad om in die tussentijd een Speedmaster Professional met het 3861 uurwerk te dragen in zowel de witte als de zwarte variant als de Silver Snoopy Award. Allemaal hele fijne horloges.
Toen ik een aantal maanden geleden voor mijn nieuwbouwappartement een werk aankocht van de Canadese kunstenaar Julie Kraulis, met daarop de Speedmaster CK2998 begon mijn zoektocht naar de Speedmaster Ed White. Deze bevat namelijk hetzelfde type uurwerk, het calibre 321 uurwerk.
Vorige week was het dan zover, ik mocht het horloge ophalen in Maastricht bij de Omega Espace van Schaap en Citroen. Na een uitgebreide uitleg mag ik dit horloge nu een week met veel plezier dragen. Vergeleken met de Speedmaster Professional draagt het horloge een stuk kleiner. Niet alleen vanwege de kleinere kastdiameter, ook door het ontbreken van de crown guards.
Maar het mooiste van dit horloge is wel het uurwerk, het calibre 321. Een replica van het originele uurwerk uit 1957 wat geproduceerd werd in samenwerking met Lemania. Het uurwerk wordt tegenwoordig door een paar horlogemakers gemaakt en iedere horlogemaker zet het uurwerk twee keer in elkaar. Astronaut Ed White droeg de Speedmaster met het calibre 321 tijdens de eerste ruimtewandeling.
Tot zover mijn verslag. Grote dank aan de medewerkers van de Omega Espace in Maastricht en in het bijzonder Tanguy voor de service.
Dank je wel voor je reactie. Dit wil overigens niet zeggen dat er nu rond de 14.000 exemplaren van gemaakt zijn. Volgens mij hebben ze ergens een grote sprong gemaakt van 9.000 naar 13/14.000 in de range.