Eerst even sfeertje maken:
(The Who met Keith Moon natuurlijk, in 1969 in Amsterdam)
Dames en heren,
Bij deze mijn eerste NA topic op dit interessante forum. In mijn voorstel topic heb ik een hele lijst aan horloges geplaatst die ik interessant vind, maar mijn 1e grail was toch de Speedmaster. Ik ben nog niet zo heel lang in deze rabbit hole van horloges beland, maar zo lang ik mij kan heugen, blijft mijn blik in een juwelier altijd bij de Speedmaster hangen. In welke vorm dan ook. Toen ik er dus wat meer over ging lezen afgelopen maanden, kwam ik erachter dat mijn voorkeur niet alleen mooi was, maar ook daadwerkelijk een toffe historie heeft. Sommigen van jullie vinden dat opgedrongen emotie. Slimme marketing. Allemaal prima. Ik ben echter een sentimentele jongen. Geboren in Rome en gezegend met Italiaanse emoties en sentimenten (terwijl ik dit stukje tik, stromen de tranen over mijn wangen), houd ik gewoon van geschiedenis en achtergrondverhalen.
Ik was eigenlijk van plan een paar maanden te gaan sparen om het bedrag bijeen te rapen, maar toen kreeg ik daar een PM van een meedenkend forumlid (thanks @Watchstick_81). Daarnaast ontving ik het bericht dat de versie waarin ik geĂŻnteresseerd was, uit de collectie werd gegooid!? Daar ging mijn plan. Het is voor mij een flink bedrag om uit te geven, dus het liefst denk ik daar goed en lang over na. Aan de andere kant, het leven is kort en je moet het bij de ballen grijpen waar mogelijk! Dus ik deed wat ik moest doen. Ik heb het horloge gekocht. Toen ik het bedrag moest betalen, brak mij het zweet uit. Uiteraard wilde ik niet in het bijzijn van de winkelier ter aarde storten in blinde paniek. Al vlug herpakte ik mij. Flikkerde mijn telefoon op het pin apparaat en grijnsde alsof ik dit wekelijks doe. BAM! En toen was ik eigenaar van een bazenbaas horloge.
Vervolgens moest ik nog een weekje wachten alvorens ik het horloge mocht ontvangen. Toen de auto kwam aanrijden zat ik al kwispelend voor het raam te wachten. De takelwagen hees de hutkoffer uit de achterbak van de auto en met 6 man (ik overdrijf niet) brachten ze het horloge naar mij toe. Flesje Cava erbij van de beste man, tuurlijk. Kan allemaal. En toen was hij daar. Ik opende de koffer, stapte in de doos en vond het direct, opnieuw, een prachtige horloge. En dan nu het enige wat jullie echt interesseert natuurlijk. De foto’s van de originele Hesalite, handopwind, 1861 uurwerk Omega Speedmaster to the moon and back:
Hij staat me perfect. Uiteraard.