Hoi! Onlangs was het dan eindelijk tijd om mijn lang verwachte NA op te halen: een Omega Speedmaster met maanfase, referentie 345.0809 (ook wel “Speedymoon”) uit november 1986 volgens het meegeleverde Omega Extract from the Archives. Mijn exemplaar is de variant met de kleine manen (“Small Moon”) op de maanschijf. Het horloge wordt dit jaar alweer 39 jaar oud!
De Speedymoon was de eerste Speedmaster met een maanfase complicatie. Zo’n 1300 exemplaren van gemaakt van eind ’85 tot ’88/’89. De waardeloze verkoop kwam mede door de prijs (40% duurder dan een standaard Speedy) en na dit debacle duurde het nog 10 jaar voordat Omega een maanfase in de Speedmaster opnieuw aandurfde
Anyhow, binnen deze referentie vind je 3 varianten van de maanschijf.
Big Moon
De meest voorkomende variant met op de maanschijf grote manen en een vrij strak, symmetrisch patroon van 5 sterren met 5 punten per helft. Van het totale aantal Speedymoons zo’n ±1000.
Small Moon
Kleinere manen op de maanschijf en een wat losser, asymmetrisch patroon van 7 sterren met 4 en 6 punten per helft. Schatting is ±300 Small Moons.
Smiley Moon
Variant met een handgeschilderd lachend gezichtje in de manen. Heel zeldzaam (met zo’n 20/25 stuks) en zo quirky dat zelfs Omega er geen informatie over heeft/geeft.
Big-, Small- & Smiley Moon schijven (afbeelding van omegaspeedymoon). Je komt allerlei tinten blauw van de maanschijven tegen. Die van mij ligt dichtbij de middelste.
Overigens ben ik deze Small Moon op het spoor gekomen doordat ik een Smiley Moon op het oog had, maar met de dankbare hulp van de community bleek deze waarschijnlijk dubieus (lees: nep). Dat is echter weer een heel ander verhaal.
Links de Small Moon, rechts de Big Moon.
Small Moon maan & sterren.
Waarschijnlijk is de Small Moon maanschijf slechts enkele maanden geproduceerd in ’86 en ’87 en herstelde/standaardiseerde Omega de maanschijf naar de Big moon. De reden kan zijn dat de maanfase niet helemaal correct wordt weergegeven met de kleine manen. De maan wordt niet goed afgesneden, omdat er teveel ruimte omheen zit. Dit is overigens pure speculatie, maar lijkt logisch.
In ieder geval is Small Moon zeldzaam. Dat vind ik natuurlijk hartstikke leuk als Speedmaster-enthousiast. Ook vind ik de kleine maan qua verhouding beter in balans met de de rest van de dial. Het sterrenpatroon, met sterren die verschillen van grootte en vorm (het lijkt wel handgeschilderd uit de losse pols) heeft veel charme. Zeker in combinatie met de warmte van het tritium en de prachtige bracelet. Al met al maakt dit het horloge af voor mij: dit is de Speedymoon die ik graag wilde hebben.
Correctors waarmee je de maanfase en de datum verstelt.
Backplate zonder de “First watch worn on the moon etc.” tekst.
Op verzoek van mij is het horloge geleverd op een 1447 bracelet. Een zeldzame bracelet die kort is gemaakt van ’85 tot ’87 ongeveer en de voorloper is van de 1450. Die laatste had ik al. Speedymoons werden op allebei geleverd gedurende het grootste deel van de productie.
De links van de 1447 zijn ovaal en heel fijntjes, ook is de eerste Omega bracelet met solid end links, waardoor hij minder rammelt. En de eerste bracelet met “Speedmaster” op de clasp. Toch geinig detail en erg leuk om te hebben.
De 1447 bracelet. Kleine ovale links.
De eerste clasp met “Speedmaster” erop.
1450 bracelet vs. 1447 bracelet. 2 zeldzame 80’s bracelets.
1988 en 1986

De Speedymoon is in prachtige staat en alle details van het horloge kloppen. Samen met outer-, inner box, originele handleiding, een (oningevuld) garantieboekje en een Extract of the Archives mag je dit bijna een full set noemen
Ik ga hem dragen met veel plezier. Hoop dat ik met dit topic nog iets heb kunnen toevoegen. Thanks voor het lezen!