NA: Omega zakhorloge

mooie klok

ik heb ook een fraaie Omega liggen uit 1920, 14k goud
wil hem verkopen maar dat kan hier niet want ik ben nog maar net lid…

Mooi klokje :thumbsup: die niet bereikbaar was voor een " gewone" man :grin::scream::sob: in zo een uitvoering :wink:
Groeten Iwan :motorcycle:

WAUW!!! Prachtig Omega zakhorloge hoor!!!

Zoals door anderen reeds gezegd, het horloge is van uitmuntende kwaliteit met geschroefde chatons en zwanenhals fijnafstelling! Daarnaast is de staat ook nog zeer goed, met prachtige wijzerplaat en wijzers.

Geniet van deze mooie aanwinst! Ik zou hem laten servicen en af en toe ook proberen te gebruiken!

4 likes

Klusje voor jou Koen?

1 like

heet mooi :thumbsup: geniet ervan

Ja hoor, je bent van harte welkom met het horloge.

OK, ik meld me wel over een paar weken

Dat het horloge in zo goede staat is komt waarschijnlijk doordat het oorspronkelijke opbergdoosje er nog bij zit. Dit is waarschijnlijk een indicatie dat het daar veel in heeft gezeten. Helaas is het geen Omega doosje maar een doosje met het opschrift van de juwelier die het oorspronkelijk verkocht heeft.

Ik heb z’n broertje gevonden met hetzelfde uurwerk

http://www.chrono24.com/en/omega/pocket-watch-taschenuhr-pocket-watch-18k-gold--id2650471.htm

Heb al een tijdje dit zakhorloge. Binnenin het deksel staat in een soort embleem Omega, eronder een keurmerk (vrouwenhoofd naar links in een ruitvorm), daaronder 18k en eronder een nummer. Ben niet zo vertrouwd met zakhorloges. Volgens mij is dit een compleet 18k gouden horloge. Het werkt perfect.
Weet iemand antwoord op volgende vragen:

• zijn de wijzers origineel
  • hoe komt het dat het merk Omega niet bovenaan de wijzerplaat staat, maar binnenin het deksel
  • uit welk jaar zou dit uurwerk dateren en welke afkomst.
    Hartelijk dank voor de info.

1 like

Merktekens geven inderdaad aan dat het om 18k goud uit Zwitserland gaat. Serienummer suggereert dat het dateert van rond 1898. (Omega serienummers kun je online vinden).

Heb je ook een foto van het binnenwerk?

Hier een foto van het binnenwerk. Kan iemand op mijn vragen die ik eerst stelde antwoorden?

4 likes

Is het opwindwieltje (grijs metaal) ook origineel?

1 like

Mooi uurwerk, lijkt mij zeker origineel en in nette staat nog :ok_hand:

Over de wijzers en de wijzerplaat durf ik weinig te zeggen; ik weet daarvoor te weinig van Omega zakhorloges af. Wellicht dat @koen daar iets meer over kan zeggen?

Ik neem aan dat je met “opwindwieltje” de kroon bedoelt. Ook bij gouden horloges is deze maar zelden van massief goud gemaakt omdat deze erg snel slijt doordat je er dagelijks met je vingers aan zit om het horloge op te winden. Meestal werd deze dan van verguld basismetaal gemaakt. De vergulding slijt er op de duur af waardoor het (in dit geval) grijze basismetaal tevoorschijn komt. Dat hoeft dus niet te betekenen dat de kroon niet origineel is.
Overigens worden kronen wel vaak vervangen (ook weer vanwege de slijtage), dus ook goed mogelijk dat deze al eens vervangen is.

Dat er geen Omega op de wijzerplaat staat komt vrij veel voor, vaak zette de juwelier in kwestie zijn naam er op, of dit werd gewoon blank gelaten.

Het is overigens wel een heel mooi uurwerk, zwanenhals fijnregulering en geschroefde chaton’s zie je bij Omega niet zo heel vaak.

De kast is inderdaad van massief 18 karaats goud, maar het is zeker meer waard dan de smeltwaarde.

Ben niet zo vertrouw met de termen " zwanenhals fijnregulering en geschroefde chaton’s". Wat betekent dit concreet?
Weet ook iemand iets over de oplage, zijn er veel van gemaakt of niet en is dit ergens terug te vinden.
Had ook graag eens de waarde geweten.

Ik heb een horloge uit dezelfde tijd (1900-1920) met vergelijkbare wijzers, ik denk dus origineel.
Mijn horloge is van zilver en heeft een goudkleurige kroon. Hier is dat net anders om, lijkt me ook uit die tijd.
Horloges werden in die tijd vaak niet altijd in één fabriek gemaakt. De onderdelen werden bij verschillende leveranciers gehaald en dan samengesteld. Mogelijk dat de wijzerplaat dus niet bij Omega gemaakt is. Vaak stond er ook de naam van de juwelier op. Rond die tijd was Omega de eerste die alles in eigen beheer ging produceren.

2 likes