NA: onze eerste serge manzon en wss ook de laatste

Reeds verschillende decennia jaar verzamelen we horlogerie troep met een kleine voorkeur voor longines troep. Zoals de meeste gepassioneerden zijn er een aantal horloges die we graag hadden gehad, maar die nooit voorbij kwamen vliegen. Bij ons was één van die dingen de longines serge manzon. Dus toen ie voorbijgevlogen kwam voor de fantastische prijs van 100 hebben we als 2 uitgehongerde visjes gebeten

Ziet er niet zo goed uit he. Als eerste hebben we de kast en het glas onder handen genomen. het glas was een slecht bijgewerkt ding dat erin gestoken was met bergen secondelijm en de kast had overal in de hoekjes en kastjes achtergebleven zilverpoets op zich. Na opkuisen en nieuw glas steken zag het er al wat meer toonbaar uit

Dan de mechaniek, zelfs al komt er morgen een nieuwe voorbijgevlogen, vanaf heden geen damesmechanieken meer. Nee dat is te klein, wat heb ik gevloekt toen ik er aan bezig was en terstond zijn de andere 2 dameshorloges die hier nog in de projectenbak lagen eruit gevlogen en rechtstreeks de onderdelenbak in. De 2 dameshorloges die ik echt niet meer ga doen: een Lecoultre en iets anders, nee die doe ik echt niet meer, klein en fijn is verworden tot klein en horrorfestijn, dus hup onderdelenbak in

maar goed de Serge Manzon, demontage

Veer moet vervangen worden. Alles de kuismachine in en dan gaan we monteren, meestal schrijf ik “en dan gaan we lekker monteren” Nou die lekker dat was er niet bij, die kleine onderdelen zijn een merde om ineen te krijgen voor iemand met nogal grove handen zoals ik zelf

incabloc, veer, veerton en balansmontage

raderwerk en anker montage

Wijzer- en opwindwerkmontage

balansmontage

na de balansmontage volgt de timing, alleen was het mechaniekje te klein om tussen de klemmetjes te leggen zonder kast eromheen, ik kon het niet spannen. Naturlijk ik heb “maar” een weishi 1900, de witschi heeft dat klemprobleem niet, maar als hobbyist vind ik een witschi er wat over. Dus lossen we dat op door eerst de kastmontage te doen en dan pas timing.

kastmontage

Dan de timing. Ook al zien de regelbeelden er goed uit qua lijn en beaterror en onderlinge verschillen. Toch zit er nog een grote fout op de mechaniek, die kan je ook aflezen van het machientje. Die fout is er nu nog niet uit omdat ik het gepaste onderdeel niet liggen had. Dat is ondertussen besteld in de USA en zal er over een paar weken wel zijn. Dan moet dat onderdeel er in en dan gaan de regelbeelden op het punt waar het nu echt niet goed is, wel halen wat ze moeten halen.

Wie ziet de fout en op welk onderdeel ben ik aan het wachten om te vervangen?

En dan het eindresultaat

Dus hij moet over enkele weken nog heel even uiteen om er 1 part in te vervangen zodat de regelbeelden helemaal toppie gaan zijn en dit zal dus onze eerste en ook onze laatste Serge Manzon worden want zo een kleine mechaniekjes die doen we vanaf heden echt niet meer. Dat is om stress van te krijgen die kleine zooi. desalniettemin zijn we erg blij met het eindresultaat en zal ie draagtijd krijgen. Met zijn kast van 31 excl kroon op 29 is ie niet al te klein en valt het wel mee aan onze nogal grove polsen. Leuk ding maar kleine fijne damesmechaniekjes zijn toch niet meer voor herhaling vatbaar.

en nog een laatste prentje om de pols van onze super coole longines Serge manzon op dit eigenste moment om 11:35h Hij houdt dus wel de tijd maar toch het foute onderdeel moet vervangen worden

That’s all folks, tot een volgende keer maar weer

52 likes

Van harte, respect van mijn kant. Heel mooi horloge :+1:

1 like

Ik mag toch hopen dat je niet dat hele uurwerk gemonteerd hebt balancerend op dat oogloepje? Dan kan ik me voorstellen dat het een nachtmerrie is :sweat_smile:

2 likes

Mijn beste,

Mijn complimenten. :+1:
Ziet er formidabel uit!!
Dank voor het delen.:watch:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

1 like

wij hebben geen microscoop, dus alles gebeurt met loep 1,5 en 2,5 (vergroting 7/8 en vergroting 4/5) en voor inspectie gebruiken we loep 12 (vergroting 12)

Vanuit de opleiding en de horlogemakers van 70 en 80+ die ik ontmoette de afgelopen jaren heb ik altijd te horen gekregen: geen microscoop gebruiken. Reden is dat je dan alles ziet en te veel gaat herstellen of polieren. Dus al 20 jaar lang doe ik het zoals de heren en dames het 60 tot 100 jaar geleden deden. wat ik niet zie met inspectieloep 12 en desgevallend wil ik nog wel eens een 15 gebruiken, dient niet hersteld of bijgewerkt te worden en die regel hou ik idd aan.

Als er iets hersteld moet worden, meestal zie ik dat met het blote oog en heb ik enkel de inspectieloep nodig om me ervan te vergewissen dat wat ik meende te zien van fout of slijtage ook daadwerkelijk aanwezig is. Monteren doe ik steevast met loep 1,5 en 2,5 (resp 7/8 en 4/5 vergroting)

Dus jawel alles met de loep

9 likes

Heerlijk leesvoer weet :+1: als het om het beverige beeld gaat: ankerrad? Of het spiraal. Puur op de gok dit :sweat_smile:

1 like

nee het beverige beeld is omdat ik hem niet heb laten inlopen, ik was er mee klaar een uur of 2 geleden en heb hem gelijk op het machien gelegd zonder inlopen en warm worden. de grote fout die erop zit heeft te maken met 1 welbepaalde waarde die aangegeven worden op het machien en is een gevolg van 1 onderdeel dat niet goed is.

1 like

Veer?

2 likes

ja inderdaad, ik had niet de juiste veer liggen. Wat erin zit is te zwak. en dat zie je aan de amplitude. Is ondertussen al besteld en ik hoop hem voor de kerst aan te krijgen dat ik snel de veer kan switchen, we vinden dit een tof horloge om met de feestdagen tijdens kerst te dragen.

4 likes

Nee ik bedoelde niet of je alles bekeken hebt met een loep, dat is een kwestie van persoonlijke voorkeur. :blush:
Ik doelde erop dat ik het uurwerkje nergens in een klem zie staan maar op alle foto’s staat het op iets dat sprekend lijkt op een oogloep. Dat lijkt me lastig werken :thinking:

Ik zet m’n uurwerken ook altijd gewoon met uurwerkklem en al op de timegrapher. Als je een metalen uurwerkklem gebruikt gaat dat prima, geluid komt daar best doorheen.

2 likes

Ik gebruik de Bergeon kunststof houder en deze werkt ook prima op de timegrapher :+1:

2 likes

Heerlijk lees- en kijkvoer! En een prachtig eindresultaat. Respect! :ok_hand:

1 like

Ja, als je uurwerk in een plastic spacer in de kast zit werkt het ook dus een kunststof klem zal inderdaad ook best werken :+1: :blush:

1 like

Wat een schitterend eindresultaat weer :heart_eyes:
Maar inderdaad de damesuurwerkjes zijn gepriegel, heb er nu een stuk of 5-6 gedaan, maar er moeten er nog een hoop die op stapel liggen…

2 likes

Maar die dames zijn het ook waard om gered te worden! Zou een microscoop waaronder je kunt werken dan echt geen oplossing zijn speciaal voor de kleintjes? Dan is alles ineens heel groot :sweat_smile: Moet je wel de stofjes negeren :rofl:

Dat zijn vintage houdertjes. Heb ik ook een setje van die mooi in elkaar passen.

3 likes

die klemmen gebruik ik niet. Ik doe alles op werkringetjes zodat ik alles in mijn handen kan pakken en desgewenst kan omdraaien, schuin houden of whatever en er duidelijk zicht op heb, wat niet altijd zo is als t ie in een klemmetje zit.

ik heb die klemmetjes wel, in staal en in gecoat staal en nooit gebruikt. Ik prefereer de werkringen. Ik doe alles op houten werkringetjes. Die werkringetjes heb je hedentendage in plastic, ze bestaan ook in bakeliet maar mijn voorkeur gaat uit naar de oude houten werkringetjes. Heb ze alledrie uitgeprobeerd en de klemmen ook, om een of andere reden grijp ik altijd naar de houten werkringen

7 likes

ja dat klopt, alleen krijg ik er zoveel stress van dat ik het aan iemand anders ga laten om die te redden :wink:

Ik word ook al een dagje ouder he, doet ook geen goed aan de vaardigheden.

2 likes

Proficiat met het resultaat :ok_hand:Dank voor het delen :+1:

1 like

Ah, nu je ze zo laat zien herken ik ze, heb die dingen wel eens eerder gezien. Iedereen z’n voorkeuren uiteraard; wat voor jou het best werkt :+1:

Wat die microscoop betreft, ik kan echt niet meer zonder. Je ziet soms inderdaad wel wat veel, je onderdelen komen ineens niet meer schoon uit de schoonmaakmachine, maar daar wen je vanzelf aan. Met een oogloep werk ik zelden, het is of de optiviser, of de microscoop. Met beide kun je diepte zien, en dat vind ik wel zo’n voordeel. Oogloep gooi ik meestal na een paar minuten weer gefrustreerd van me af :sunglasses:

2 likes

Respect hoor, knap werk!

1 like