Reeds verschillende decennia jaar verzamelen we horlogerie troep met een kleine voorkeur voor longines troep. Zoals de meeste gepassioneerden zijn er een aantal horloges die we graag hadden gehad, maar die nooit voorbij kwamen vliegen. Bij ons was één van die dingen de longines serge manzon. Dus toen ie voorbijgevlogen kwam voor de fantastische prijs van 100 hebben we als 2 uitgehongerde visjes gebeten
Ziet er niet zo goed uit he. Als eerste hebben we de kast en het glas onder handen genomen. het glas was een slecht bijgewerkt ding dat erin gestoken was met bergen secondelijm en de kast had overal in de hoekjes en kastjes achtergebleven zilverpoets op zich. Na opkuisen en nieuw glas steken zag het er al wat meer toonbaar uit
Dan de mechaniek, zelfs al komt er morgen een nieuwe voorbijgevlogen, vanaf heden geen damesmechanieken meer. Nee dat is te klein, wat heb ik gevloekt toen ik er aan bezig was en terstond zijn de andere 2 dameshorloges die hier nog in de projectenbak lagen eruit gevlogen en rechtstreeks de onderdelenbak in. De 2 dameshorloges die ik echt niet meer ga doen: een Lecoultre en iets anders, nee die doe ik echt niet meer, klein en fijn is verworden tot klein en horrorfestijn, dus hup onderdelenbak in
maar goed de Serge Manzon, demontage
Veer moet vervangen worden. Alles de kuismachine in en dan gaan we monteren, meestal schrijf ik “en dan gaan we lekker monteren” Nou die lekker dat was er niet bij, die kleine onderdelen zijn een merde om ineen te krijgen voor iemand met nogal grove handen zoals ik zelf
incabloc, veer, veerton en balansmontage
raderwerk en anker montage
Wijzer- en opwindwerkmontage
balansmontage
na de balansmontage volgt de timing, alleen was het mechaniekje te klein om tussen de klemmetjes te leggen zonder kast eromheen, ik kon het niet spannen. Naturlijk ik heb “maar” een weishi 1900, de witschi heeft dat klemprobleem niet, maar als hobbyist vind ik een witschi er wat over. Dus lossen we dat op door eerst de kastmontage te doen en dan pas timing.
kastmontage
Dan de timing. Ook al zien de regelbeelden er goed uit qua lijn en beaterror en onderlinge verschillen. Toch zit er nog een grote fout op de mechaniek, die kan je ook aflezen van het machientje. Die fout is er nu nog niet uit omdat ik het gepaste onderdeel niet liggen had. Dat is ondertussen besteld in de USA en zal er over een paar weken wel zijn. Dan moet dat onderdeel er in en dan gaan de regelbeelden op het punt waar het nu echt niet goed is, wel halen wat ze moeten halen.
Wie ziet de fout en op welk onderdeel ben ik aan het wachten om te vervangen?
En dan het eindresultaat
Dus hij moet over enkele weken nog heel even uiteen om er 1 part in te vervangen zodat de regelbeelden helemaal toppie gaan zijn en dit zal dus onze eerste en ook onze laatste Serge Manzon worden want zo een kleine mechaniekjes die doen we vanaf heden echt niet meer. Dat is om stress van te krijgen die kleine zooi. desalniettemin zijn we erg blij met het eindresultaat en zal ie draagtijd krijgen. Met zijn kast van 31 excl kroon op 29 is ie niet al te klein en valt het wel mee aan onze nogal grove polsen. Leuk ding maar kleine fijne damesmechaniekjes zijn toch niet meer voor herhaling vatbaar.
en nog een laatste prentje om de pols van onze super coole longines Serge manzon op dit eigenste moment om 11:35h Hij houdt dus wel de tijd maar toch het foute onderdeel moet vervangen worden
That’s all folks, tot een volgende keer maar weer