Ik wordt altijd blij van even wat variatie en nostalgie op de weg.
(Nostalgie bij uurwerken. Even weer iets met horloges. )
Ik wordt altijd blij van even wat variatie en nostalgie op de weg.
(Nostalgie bij uurwerken. Even weer iets met horloges. )
Best mogelijk, ze hadden ook een model met een autoband sleutelhanger …
Denk niet dat er veel DDR auto’s waren met een ingebouwd klokje
Echte meerwaardezoekers willen natuurlijk de Unitex Super Deluxe Superdatomatic
Ik vond ook nog deze pagina uit een oude catalogus
WAt een leuk hebbeding overigens
Hoe hij uit de kast moet kan ik nergens terugvinden
Maar er was een versie met een doorzichtige caseback
Lijkt wel alsof je die er niet zomaar kan afnemen ?
fotootje van een NOS met hangtag
Maar al met al lijkt me een normaal horloge toch nog steeds handiger. Moet je je voorstellen dat je tijdens het rijden op die sleutelhanger moet gaan kijken hoe laat het is.
Aha. Op Uhrforum is er iemand die beweert dat de vorm van de behuizing naar een zuiger van een wankelmotor is gemodelleerd.
In het verkeer in oost-duitsland 1973 kon dat misschien nog?
Meer een leuk hebbedingetje denk ik. De meeste mensen hadden toch wel gewoon een horloge lijkt mij. Of men dacht echt, dat wordt wel als handig ervaren?
Omega had de chronostop ontwikkeld in de jaren zestig. Eenvoudig stopwacht/horloge. Werd gepromoot voor de jonge actieve en sportieve moderne mens. Kon je van alles even timen. Prachtige campagnes, vlotte kleuren, maar sloeg niet echt, blijvend, aan.
De Drivers Edition, voor onder de pols. Ook een voorbeeld van een horloge om makkelijk tijdens het rijden af te lezen.
Super gaaf! Destijds alleen voor de bonzen!
Helemaal dik was je met een import Volvo 264 TE, dan had je naast een klokje ook nog airco en een lekker pullmanvachtje op de zetels. Volgens mij speciaal voor en nagenoeg alleen in de DDR gemaakt en verkocht. De Russen hielden het bij hun eigen fabricaat, naar Amerikaans voorbeeld grote bakken voor de top.
Ik zie het voor me hoe een pechvogel die niet zo’n fancy sleutelhanger kon bemachtigen rondrijdt met een wekker aan de binnenspiegel van zijn Trabi
Geweldig om te zien dat er zo snel allerlei documentatie opgeduikeld is! @singlehoesjes heeft wat ontketent…
Leuke vondst zeg! Mooi stukje geschiedenis
Zeker wel. Maar daar zal de gemiddelde handige DDR harry destijds een oplossing voor bedacht.
Anders kon je tijd lezen eens je op de camping was gearriveerd
Later kwam er een Lenkraduhr, dit kon je op je autostuur vastmaken.
Aha: Uhrforum wistjedatje
In de Wartburg 353 W (1983 - 1988) en de Wartburg 1.3 (1988 - 1991)
had je een verwijderbare ronde dop op het stuurwiel en daar kon je dan zo’n horloge in proppen
voila
DDR vernuft
Geweldig!
Geweldig dat Lenkraduhr!
Leuk dat je dat allemaal paraat hebt, er gaat hier een wereld voor ons open!
In het Ruhla fabrieksmuseum hadden ze zo’n Wartburg lenkraduhr.
Jammer genoeg zat ie in mijn Wartburg destijds niet gemonteerd, maar ze zijn dan ook zeer zeldzaam.
Het sleutelhanger horloge van Ruhla heb ik gelukkig wel.