Na een verse batterij loopt het uurwerk maar een minuut of 5 a 10 en stopt dan plots, het kan ook zijn dat hij dan zo weer naar een tijdje weer begint te lopen, wat me ook opviel is dat de kroon steeds zwaarder draait. En als ik hier aan draai terwijl de kroon gewoon ingedrukt zit stopt het uurwerk ook met lopen… het is dan net of hij ergens vastloopt…
Kijk eens oof de wijzers vrijlopen, ik heb dat gehad met een turtle.
En het kan zijn dat de batterij niet goed vast zit daar zit meestal een extra houder bovenop.
Even nog terugkomend,
Het sterretje is niet nodig,ik dacht van wel.
Hier, in het engels, staat de uitleg waarom niet.
The spiky disk (“battery limiting plate”) shouldn’t be fitted in the CWC G10.
The ETA 955 series movements use it in standard watches to hold the battery in place - it presses angainst the battery and the case back and the tangs act as springs. In the G10 that’s what the spring on the battery hatch is for.
It was loose enough to slip down between the movement and the case back because whoever did the batery change has used the wrong cell and tried to space it out using a part that shouldn’t be in there. They’ve fitted a 370 (SR920W), which is “high drain” and 2mm thick, when they should have used a 395 (SR927SW), which is “low drain” and 2.7mm thick.
Beide is niet het geval, denk dat na 36 jaar het uurwerk gewoon aan vervanging toe is, ik heb al een nieuw uurwerk gevonden via eBay. Deze bestel ik eerdaags en laat ik deze gewoon vervangen.
Net dat beetje meer dan de standaard G10: datum, saffier, 100m WR, schroefkroon, prima lume die niet veroudert, 10 jaar batterij met EOL en speciale pakkingen. En drilled lugs.
Dit zijn een paar van mijn Britse militaire horloges. Inmiddels heb ik van de CWC G10 een uit 83, 84, 85, 88, 89 en 90 van het Britse korps mariniers (0552). Ik begin de laatste tijd een voorkeur te krijgen om deze kleinere horloges te dragen ipv. mijn Panerai.
Die CWC’tjes, ze hebben toch iets magisch! Veel merken spelen hun militaire heritage uit in nieuwe modellen… maar dit is gewoon the real thing, en aan een fractie van de prijs. Ga de mijne dit weekend toch nog eens aandoen!
Je hebt ook leren bandjes met open einden die speciaal voor fixed lugs zijn. Fixeren met schroefje of door metalen clips die je door het vast te zetten flapje heen ombuigt.