Beste allen,
Zo tegen het eind van 2020 wilde ik graag een (nieuw) horloge aanschaffen. Enerzijds wil ik dit gekke jaar met veel negatief nieuws toch een positieve draai geven, anderzijds vind ik het belangrijk om zo nu en dan eens terug te blikken op dit jaar van gebondenheid aan huis. Kortom, het moest een NA worden waar ik niet zomaar afscheid van ging nemen.
De zoektocht was dus gestart! Ik had niet direct een voorkeur en was zelfs gestopt met speuren door de decemberdrukte. Juist op dat moment kwam ik contact met @Lieuwedv die een CWC G10 te koop had staan. Voorheen had ik al meermaals over dit horloge gelezen en ik was enorm aangetrokken door de eenvoud, historische betekenis en field watch uitstraling.
Na wat heen en weer gepraat hebben we een fysieke afspraak gemaakt en afgelopen zaterdag ben ik het horloge op gaan halen. Leuk om eens met een mede-forumlid in gesprek te gaan en over de hobby te kunnen praten!
Bouwjaar '89 is niet bepaald nieuw, maar het horloge is werkelijk in topconditie. Op een paar kleine scratches in het acrylic glass na, kon ik weinig afwijkingen bekennen. Onderstaand een aantal foto’s (op toestemming verkregen van @Lieuwedv) en een korte beschrijving van dit merk en bijbehorende uitgifte.
CWC (Cabot Watch Company) is in 1972 opgericht onder naam van Ray Mellor, een oud algemeen directeur van Hamilton. Voorafgaand aan deze oprichting was Hamilton de primaire leverancier van Britse militaire horloges aan de Ministry of Defence (MOD). De CWC G10 werd door de MOD in dienst genomen in 1980 en de meeste van hen hebben referentiemarkeringen op de caseback. Hoewel de inhoud van deze referenties verschillen, zijn er drie set van tekens te onderscheiden:
1). Uitgave in tak van het leger
- W10: Army
- 0552: Royal Navy
- 0555: Royal Marines
- 6B of 6BB: RAF
2). National Stock Number system (NSN) - NATO Stock Numbers
Een 13-cijferige code, het primaire classificatiesysteem voor alle NAVO lidstaten, evenals de andere niet-lidstaten.
Deze code is opgebouwd uit drie onderdelen:
- 6645 is onderdeel van de NSN en definieert waar het item is. De eerste twee cijfers (66) worden de Federal Supply Group (FSG) genoemd en bepalen de algemene categorie: “Instruments and Laboratory Equipment”. Met de twee opvolgende cijfers (45), genaamd de Federal Supply Class (FSC), verdiept men de categorie naar "Time Measuring Instruments.
- 99 is de Country Code (CC), het land dat het item contracteerde. In dit geval gaat het om de United Kingdom (zie hier een volledige lijst van Country Codes).
- 5415317 is het artikelnummer, gevolgd door het serienummer van het individuele horloge.
3). Jaar van uitgifte
De laatste twee cijfers (89) geven aan wanneer het horloge is uitgegeven; 1989 dus.
Tot slot zijn alle Britse G10’s voorzien van een Government Mark - een markering om eigendommen van de Engelse overheid aan te duiden. Dit is een pheon (brede pijl) die naar de kroon aan de linkerkant van de kast wijst.
Kortom, dit horloge is dus besteld door en uitgegeven aan de Royal Navy in het Verenigd Koninkrijk en het jaar van uitgifte is '89. Naar mijn mening geven deze nummers en markeringen op de caseback karakter aan het horloge, zeker gezien dit model dus uit 1989 komt. Het horloge draagt heerlijk met de NATO strap (fixed spring bars) en heeft een fijne afmeting van 36,5mm.
Onderstaand nog een eigen kiekje!
Al met al, een mooi stukje historie om de pols en persoonlijk erg interessant om eens in het verhaal behind the brand te duiken. En zo heb ik, op de valreep van 2020, toch nog een schitterend horloge weten te bemachtigen!
Fijne kerstdagen allemaal!!
Groet, Stan