NA: open-end leertje

Enkele jaren geleden had @sLLs een prachtig bandje gefabriceerd voor mijn Hamilton khaki mechanical, jeweetwel, dat model met die opvallende gap tussen het bandje en de kast als je hem niet op een NATO oid. draagt. Optisch heel mooi opgelost met een soort verdikking waar de pins doorheen gaan.

Nu heb ik een aantal CWC-horloges en die kenmerken zich allemaal door het toepassen van fixed bars. Vrijwel noodzakelijk om NATO-achtige banden te gebruiken waarbij er altijd minimaal 1 laag tussen kast en pols zit en het horloge daardoor hoger komt te liggen. CWC heeft zelf een leren band maar dat is vleesch-nogh-visch want die is ca. 19,5mm en zit strak op een G10 en los op een 20mm lug. Plus astronomische verzendkosten en import-heffing is dat net wat te gortig. Tijd voor maatwerk dus, specifiek voor mijn RN-300 duiker.

Wat, een duiker op leer? Ik hoor het mezelf nog roepen. In de loop der jaren wat toeschietelijker geworden kan ik het nu wel accepteren voor gebruik als tafelblad-duiker.

“Zeg Hans, kan jij een open-ended bandje maken van een stoer stukje leer?”.
“Naah, dat heb ik nog nooit gedaan, daar zitten van die malle buigdingen op”.
“Nou, ik bedoel eigenlijk aviator-style, met die chicago-schroeven om ze vast te zetten in plaats van klinknagels”.
“OK, je bedoelt boekschroeven? Dat wil ik wel proberen”.

Na een zoektocht om kleine boekschroeven op te duikelen is dit het resultaat. Mooi Horween-leer dat alle kanten op kan verkleuren met een extra liner aan de binnenzijde. Zit als gegoten, alleen even wachten op wat minder zweterige omstandigheden. Mooi werk weer, sLLs!

28 likes

Ik vind het een mooi resultaat. als ik toch een punt van kritiek mag spuien, noem het een verbeterpunt, mag de schroef de helft kleiner. Dat doet meer recht aan het horloge. Vind ik dan :sweat_smile:

3 likes

Eens, gelukkig is er ruimte voor experimenteren :smile:

1 like

:fu:eens met jouw opmerking
Trial and error
Al doende leert men

2 likes

Mijn beste,

Wie niet waagt,
wie niet wint!!

Leuk gedaan!!

Orologio Signaturis Temporis :wink:

1 like

:joy:

1 like

:point_up_2:

:joy:

:+1:

2 likes

OT: knap stukje werk :+1:

En de schroef mag en kan inderdaad een stuk kleiner, ook wat mij betreft.

1 like

Dit vind ik nou een mooie leren band.
En de schroef? Precies goed. Als die er dan toch zit, mag ie ook aanwezig zijn.

1 like

Mooi gedaan

1 like

Vet :+1:t2:

1 like