Deze kwam ik enkele weken geleden tegen op YouTube en was gelijk erg geïnteresseerd. Nu zocht ik al een tijdje een vintage horloge met champagne dial, maar die zijn mij met 33-36mm bijna altijd te klein. Een Nomos Club Campus 38 met zilveren dial was een optie, maar dat is echt een hele andere league. Verder vond ik er niet zoveel aan wat er verkrijgbaar is met een grotere maat en vergelijkbare dial.
Na het zien van meerdere reviews over deze Orient heb ik de knoop doorgehakt. Met 40.5mm is hij voor mijn 185mm pols lekker draagbaar en ik vind de gebolde, sunburst champagne dial met gerolde minutenwijzer (die de kromming van de dial volgt), de boxed plexi plus de kleine seconden op 6 uur een heel erg mooie vintage vibe hebben. Tel hierbij op dat het horige met de hand kan worden opgewonden en hacking seconds heeft, afgezet tegen de prijs en je hebt een regelrechte winnaar.
De typografie, wijzers en indices op de dial zijn ook erg goed gekozen.
Feitelijk is het een vintage horloge met eigentijdse maten en technieken. De band valt ook erg mee qua kwaliteit en lengte, al is de 21mm lug width een onbegrijpelijke keuze. Banden swappen is nu erg beperkt.
Het uurwerk windt soepel maar luid op, iets waarmee ik goed kan leven. Dat hij nog maar 1 seconde achterloopt in een kleine dag vind ik ongelofelijk goed.
Zijn er nadelen? Jazeker wel. De datum had weggelaten moeten (niet mogen) worden en met 39mm was het helemaal een winnaar geweest.
Onderaan de steep ben ik er heel blij mee. Ontzettend veel bang for the buck, eigentijdse maten, vintage vibes, een erg faire prijs en een betrouwbaar en accuraat uurwerk.
Goed gezien. De datum is overbodig op een dresser (vind ik), de kleine seconde kan nèt (vind ik). Althans ik heb erger gezien dan dit! Gelukkig hebben ze de 6 niet afgekapt brrrr the horror, dus ik ben hier eigenlijk wel blij mee op deze positie.
Mee eens, het is acceptabel voor dit bedrag maar de band was duidelijk de sluitpost.
Gelukkig oplosbaar met een kwaliteitsband als Rios of Hirsch of een zelfbouwer.
Edit: ik nam op hf een milanaise over in 21mm, zodra die binnenkomt toon ik plaatjes.
Tof horloge! Chique zonder oubollig te zijn, Oriënt horloges zijn heel tof! De bandjes mogen ze houden van mij. Gefeliciteerd met je mooie aankoop, staat top onder overhemd en colbert