NA: Oriënt Nami Carbon Black

Net gearriveerd. De nieuwe duiker van Oriënt, de Nami, wat golf betekent in het Japans.
Er bestaan drie versies van deze momenteel, de blauwe (ref. FAC09004D0) en carbon black versie (ref. FAC09001B0) worden door Oriënt USA verdeeld, terwijl de derde een beetje het internationaal model is denk ik.

Foto van http://twobrokewatchsnobs.com

Nummer 3, de FAC09003B0

Het leuke aan deze reeks is dat er een nieuw automatisch kaliber F6724 met handwind en hacking gebruikt wordt dat ook in de nieuwere Bambino’s huist, date only.

Deze jongen is met zijn 46mm een forse verschijning maar zou, door de in een hoek schuin aflopende lugs zoals de Seiko Samurai draagbaarder moeten zijn dan zijn maat doet vermoeden. De Nami beschikt als enige in het duikgamma van Oriënt over een vlak (mineraal)glas en bezel.
Voor de wijzerplaat is duidelijk leentjebuur gespeeld qua design bij de klassieke 62Mas van Seiko. Twee pencilwijzers en een pijltjeswijzer voor de seconden vervolledigen het plaatje. Wat ook opvalt is de afwezigheid van een lume-pareltje op 12 uur, dit is vervangen door lume-verf. Crown-guards zijn achterwege gelaten op dit horloge, om dat dit volgens Oriënt een cleaner design toelaat.

Daar ik al enkele horloges met een blauwe wijzerplaat heb, deze maal resoluut voor de Carbon Black gekozen.

Helaas sloot deze keuze de rubber band uit die op de blauwe wordt geleverd. In plaats daarvan krijg je een soort leren band erop geleverd, wat ik op zijn zachtst uitgedrukt een nogal vreemde keuze vind op een duikhorloge. Het is een zogenaamde ‘curved’ band die de ronde kastlijn mooi volgt, dat dan wel weer. Een metalen band is voor zover ik weet nog niet beschikbaar voor dit model.

Eerste indrukken:

Wat een beest rond mijn 17.5 cm pols! Maar het is niet allemaal marketinggeleuter van Oriënt, de hoekige lugs en de geïntegreerde band maken dit horloge verassend draagbaar, het lukt net, in tegenstelling tot de nieuwe Citizen 100m-duiker die ik een paar weken geleden aanschafte, en een nieuwe thuis gevonden heeft bij @benzz.

Bezel is wat stroef maar klikt mooi met 120 clicks en heeft een prachtige shine die ik nog niet veel gezien heb in deze prijsklasse. Algehele afwerking is top, de afwisseling tussen gepolijste en geborstelde oppervlakken maken dit horloge interessant om zien. De carbon-look en opgelegde indices geven de wijzerplaat een mooie diepte, ondanks de smalle chapter ring. Speelt ook mooi in het zonlicht :sunny:

Simpele caseback, zoals het eigenlijk hoort op een duiker.

Gesigneerde kroon, altijd leuk, tenzij ze er een X op zetten :stuck_out_tongue_winking_eye:

De Specs:

Zo, hopelijk vinden jullie het een beetje leuk verslagje, nu ga ik genieten op het terras van deze dikke beer rond mijn pols…

Groeten,

John

25 likes

Prachtige klok deze Orient ! :+1:

1 like

Bedankt, ik geniet volop momenteel, 't is echt een aparte verschijning :relaxed:

4 likes

Mijn beste,

Ziet er “picobello” uit!!
Ik wens je er veel draagplezier mee!!

En voor straks: “Buona Notte” en morgen gezond weer op. :first_quarter_moon_with_face:

Orologio Signaturis Temporis. :wink:

1 like

Gefeliciteerd met de NA, geniet ervan!

1 like

Dank u Coenraad, voorlopig blijft deze lijvige verschijning mijn pols sieren :thumbsup:

Gefeliciteerd! Zijn leuke duikers. Voelt heel solide aan allemaal.

Ik heb de blauwe gehad.

Groeten,

Tecco

2 likes

Ik vind hem wel mooi, enige jammere van veel horloges van oriënt vind ik het mineraalglas…

Te groot voor mij, maar ziet er goed uit bij jou.
Mooi hoor :+1:

1 like

Saffier is bijna altijd mogelijk in de aftermarket @bart12 :wink:

1 like

Hey Tecco,

Je topic mislopen, blij te lezen dat jij ongeveer hetzelde ervaart met deze klok. Een allemansvriend zal het nooit worden met dit formaat en logo, maar de bang for bucks en afwerking maakt veel goed!

1 like

Poging tot lumeshotje :relaxed:

2 likes

Hele fraaie aanwinst.
Hoewel leer idd vreemd is op een duiker vind ik de band heel mooi bijpassend en
het geheel staat goed op je pols.
Top!

1 like

Leuke aanwinst gefeliciteerd .

1 like

Dik, dik… Een horloge van 46mm wat maar 13mm dik is… het is niet svelte, maar dik zou ik 'm niet noemen. Veel plezier er mee! Leuk verslag, geinig om iemand iets nieuws van Orient te zien doen, en ook een aardig blog, de broke watch snobs.

Edit: Alle horloges heuren trouwens op leer. Dat is hun natuurlijke staat van zijn, daar voelen ze zich lekker bij. Zie het als hoge hakken: Niet het meest practisch in het moeras, maar nondeju wat worden vrouwen toch prachtig met het juiste schoeisel.

Je ziet op de marketing/review foto’s al dat de blauwe met die rubber band een lelijke grijzige stofmagneet is. Ik zou dus blij zijn dat ze zo’n rare condoom niet bij mijn horloge leverden.

Leuke duiker! Staat je prima. :thumbsup:

1 like

Je hebt gelijk, ik had groot moeten zeggen, dik is ie zeker niet.
De leren band staat goed bij het horloge, maar toch is dit even wennen om dit standaard op een duiker te ontvangen. Ik ga nog even wachten om de rubber te hunten, want het is eigenlijk ook mijn ding niet en je ziet het stof er al op bij nader inzien zoals je zegt.

1 like

Genieten op het terras van de Nami op een prachtige hemelvaartsdag…

3 likes