NA: Oriënt Star Classic Power Reserve

Zeer mooi klokje! Heel veel plezier ermee! :+1::relaxed:

1 like

Zoals beloofd een klein verslagje over de Oriënt Star.

Met z’n 38.5mm kastmaat is dit horloge ideaal van maatvoering. Beetje kleiner dan wat gangbaar is de dag van vandaag en een stukje groter dan horloges uit de vijftiger en zestiger jaren van vorige eeuw waarop deze toch geïnspireerd is.
De zijkanten van de kast zijn mooi gepolijst terwijl de bovenzijde van de lugs een geborstelde finish hebben. Voor het gemak van het bandengewissel zijn de lugs doorboord. Een mooie gesigneerde kroon met goede grip maakt het geheel af. Een gebold mineraalglas beschermt de wijzerplaat, die afhankelijk van de lichtinval varieert van wit tot een soort licht zilvergrijs.
Het meest in het oog springende op de rustige wijzerplaat met opgelegd ‘Star’-logo is de power-reserve aanduiding, die een mooi geheel vormt en niet storend of opzichtig is. Afleesbaarheid van het geheel is heel goed.

De wijzers zijn voor sommigen een twistpunt. Ze zijn niet thermisch blauw gemaakt maar gewoon gespoten met een soort vernis. Mij stoort het hoegenaamd niet, daar ze enkel neonblauw zijn bij een bepaalde lichtinval maar ze geven het horloge een zekere sprankeling en frisheid.

Het metalen bandje is betrekkelijk goed voor deze prijsklasse, met massieve endlinks. Bovenzijde van de band is geborsteld met een smal gepolijst lijntje langs elke kant.

De sluiting is goed maar de afwerking is wat gewoontjes. Gelukkig zijn er drie gaatjes voor microverstelling van de band.

Binnenin tikt een 40N52-uurwerk van Orïent met hacking en handwind. Het kaliber is zichtbaar door het achterdeksel dat voorzien is van glas. Een lichte perlage en wat geneva-stripes op de rotor, dat is het wat betreft decoratie. Het loopt heel accuraat, rond +6sec per dag momenteel.

Voor degene die het horloge op een leren bandje willen zien, heb ik er eens een donkerbruine Graf opgezet. Ik vind 'm alvast mooi op leer.

Het horloge draag echt supercomfortabel door de bescheiden maat en misstaat niet met een casual hemdje en jeans. Wat mij betreft een aanrader van een ondergewaardeerd merk dat Oriënt toch een beetje is. Als je liefhebber bent moet je ze gewoon eens uitproberen, je zal het je niet beklagen…

Bedankt voor het lezen!

John

16 likes

Mooi horloge…de wijzers met deze kleur.
Gaaf!!

1 like

Erg mooi klokje! Op staal leuk, maar aan de Graf erg mooi en chique. Ik waan me zonder problemen terug in de jaren '60… :+1: :relaxed:

1 like

Heel mooi John! Leuke review ook!

1 like

Mooie aanwinst. Vooral de combinatie met de donkerbruine band springt er uit.
Veel draagplezier

1 like

Topper en leuke review! :ok_hand:

Veel plezier ermee!

1 like

Fraaie Orient! Mijn zwak voor het merk is publiek geheim :blush: Echt geblauwde wijzers had nog mooier geweest maar dat stoort me niet zo, ik zie liever nog saffier glas in dit geval maar goed, het is een dresser en op leren schoentjes een echte klassieker :+1:

1 like

Hoe zit het met de hoogte van het horloge? Glijdt het zo onder een hemd?
Heb je toevallig een seiko sarb 033/035 gehad en hoe was die vergeleken met deze Orient?

Momenteel is er een deal op creationwatches van de Oriënt star en ik twijfel of ik hem zal kopen. Ik heb de Seiko sarb035 al.

http://www.creationwatches.com/products/orient-star-classic-291/orient-star-classic-automatic-power-reserve-saf02004w0-mens-watch-10653.html

Aangezien het horloge slechts 13mm hoog is schuift deze perfect onder een hemdsmouw.
Geen sarb033/035 gehad maar de afwerking van de Oriënt is ook enkele klasses hoger dan de prijs doet vermoeden, al helemaal als je deze met een deal kan kopen zoals op CW.

Het enige waar ik me zorgen over maak zijn de duane en invoerkosten die er misschien bij kunnen komen. Ik heb nog geen ervaring met deze site.