NA: Oris 65, 42mm vs. 40mm (oud vs. nieuw)

Ik heb een paar maanden terug na lang op zoek te zijn geweest eindelijk een blauw Oris 65 aangeschaft. Als een kind zo blij geweest, het horloge werd meteen een van mijn meest gedragen horloges in mijn collectie.

Hoewel de 65 echt een horloge is waar je met de tijd alleen maar meer plezier van gaat beleven, merkte ik dat ik het horloge toch aan de grote kant vond dragen door de lange lugs op mijn relatief smalle pols. En dus begon het weer te kriebelen toen @Svennos de 40mm versie voor een goede prijs te koop had staan. Met deze verhoudingen zou hij perfect om mijn pols moeten vallen, en dat deed hij.

Toch eenmaal binnen sloeg de twijfel weer toe. In de details zijn er toch wel noemenswaardige verschillen tussen de twee horloges, waardoor op basis van details je voorkeur toch kan verschillen. Als enige bezitter van beide modellen (totdat een van de twee in de verkoop gaat) leek het me dan goed om beide langs elkaar te leggen.

De dimensies verschillen weinig, maar bij het dragen kan dit toch een flink verschil maken:
42mm x 13.2mm x 50mm, 21mm bandaanzet vs. 40mm x 12.8mm x 48mm, 20mm bandaanzet.
Ondanks het feit dat beide horloges dezelfde waterdichtheid en hetzelfde uurwerk hebben, is er alsnog wat van de dikte van het 40mm model afgesnoept, wat de verhoudingen net zo mooi maakt als zijn grote broer, Daarnaast is een 20mm lugbreedte veel praktischer.

Het meest opvallende uiterlijke kenmerk is de datum. De witte datum op de 42mm op 3 uur valt op, maar door het feit dat de wijzerplaat niet symmetrisch is vinden de meeste de datum op 6 uur op het nieuwe model mooier. Idealiter had deze datum dezelfde kleur mogen zijn als de wijzerplaat, maar zwart, hoewel minder opvallend, kleur er wel wat beter bij dan wit.

Wat voor mij het meeste in het nadeel van de 40mm spreekt zijn de uurmarkeringen. Deze zijn net wat donkerder (“vintage lume” is steeds meer in) dan de 42mm, terwijl wel dezelfde kleur wijzers worden gebruikt. Waar de wijzers en markeringen van de 42mm goed overeenkomen vind ik dit bij het 40mm model toch een beetje jammer.

Daarnaast valt op dat op de lunette de uurmarkeringen zonder cijfers bij het 40mm model een trapeziusvorm hebben, in plaats van de rechte lijnen bij de 42mm. Ik ben er nog niet goed uit welke ik mooier vind. De wijzerplaat van de 42mm lijkt met name bij minder licht ook net iets helderder blauw dan bij de 40mm. Dit is echter moeilijk te zien en kan gezichtsbedrog zijn. Als laatste haalt Oris bij het meer recente 40mm model de tekst “Automatic” weg onder de merknaam, wat de wijzerplaat iets rustiger maakt

Ik ben er nog niet helemaal uit maar ik neig meer naar de 40mm. Wat zou jullie keus zijn? Bedankt voor het lezen! Excuus voor de fotokwaliteit, het maximale uit een oude Xiaomi halen is nog knap lastig :sweat_smile:

27 likes

Zit zelf ook al een tijd naar de 65 te loeren :sunglasses:
Mijn voorkeur gaat uit naar het 40 mm model omdat ik deze mooier vind,ook vanwege de positie van de datum.
Maar ben dan wel weer bang of ik deze dan weer niet te klein ga vinden.
Draag nu een Aquis van 43 mm.
Ik moet ze gewoon een keer gaan passen.
Zelf heb ik een pols omtrek van 17.5 mm, ben benieuwd wat jou omtrek is.

2 likes

Mijn sterke voorkeur gaat uit naar de 40mm. Simpelweg vanwege de datumcomplicatie. Veel mooiere plek, passende kleur. Beter dus!

Als ie dan ook nog eens lekkerder draagt…

Alle twee prachtig trouwens!

2 likes

Leuk deze twee zo naast elkaar! :+1:
Er zit meer verschil in dan ik had gedacht! :slight_smile:

De 21mm bandaanzet zou me niet zo storen omdat de tropic of stalen band m.i. het beste staat, dus ja waarom nog wisselen?
De 42 oogt als zo’n grote plak op de pols, mede door de smalle bezel(?). De verhouding van de 40mm is eigenlijk precies goed, dus voor mij de 40mm.

En nu sparen voor de stalen band erbij?

Plaatje van de Deauville uit den ouden doosch:

4 likes

Van harte met deze mooie NA. :+1:

Mooi zo’n side-by-side van beide versies. :ok_hand: Je hebt erg goed de verschillen benoemd. Ik kan dit beamen aangezien ik ook beide versies heb gehad, en momenteel de 40mm blauwe nog heb.

  • Ik vind zelf het belangrijkste verschil en verbetering de diameter en lug breedte op de 40mm versie. De 42mm vond ik té breed. Ook gezien de vintage vibe komt 40mm beter tot z’n recht.
  • Ik vind de plaatsing en achtergrondkleur van het datum venster op de 40mm veel beter waardoor de wijzerplaat meer symmetrisch, in balans en rustiger is.
  • Ik vind de donkerdere kleur van de indices zelf erg mooi…zeker icm de donkerblauwe wijzerplaat.
  • Het weglaten van automatic onder Oris vind ik ook strakker.

Enfin…eigenlijk zo’n beetje een opsomming van jouw punten, en het lijkt mij duidelijk waar mijn voorkeur ligt. :sunglasses:

4 likes

Ik denk dat je 17,5cm bedoelt ipv 17,5mm :grin:
Mijn pols is 17cm, net wat kleiner dus. De lugs van de 42mm zitten bij mij net op het randje. Van een afstand kan het prima, maar qua comfort en hoe de band valt ben ik toch voor de 40mm gegaan

2 likes

Volgens mij is de verhouding tussen vezel en de rest bij beide horloges hetzelfde. Ik ga deze of volgende week de stalen band halen :slight_smile:

1 like

Haha, ja cm :smile: dus de 42 mm komt in het blauwe gedeelte :relieved:

1 like

Bedankt voor je goede toevoeging! Ik ben het inderdaad wel grotendeels eens met je mening, afgezien dat ik zelf waarschijnlijk een voorkeur heb voor de lichtere indices, mede omdat ze overeenkomen met de wijzers. Toch zal inderdaad waarschijnlijk de 42mm het pand verlaten :wink:

3 likes

Ik zou voor de 42mm gaan! Ben ik al een poosje naar op zoek; prachtklok!

Komt ws ook door grote(re) polsen en handen. Ok ok, en totale bouw…:wink:

Veel draagplezier gewenst!

2 likes

Ik zou je verhaal even iets aanpassen…wie weet kun je de 42mm dan vanuit het blauwe deel bemachtigen binnenkort. :wink::laughing:

3 likes

:wink: :wink: :wink: :laughing:

2 likes

Die is al verkocht voor die in het blauwe gedeelte komt :thinking::stuck_out_tongue_closed_eyes:

2 likes

Te gek! dat staat ook echt geweldig! En erg goed draagcomfort :slight_smile:

2 likes

Zelf een pols van 23cm en de aquis is nog te doen, heb de 40mm 65 gepast maar dat is net een damenhorloge op mijn post. Zou persoonlijk voor de 42mm gaan…

1 like

Beide mooie horloges. Qua formaat zou ik ook de voorkeur hebben voor de 40mm. Het past meer bij de vintage vibe.

1 like

Mooie scherpe observatie heb je neergezet! Ik vind ze beide mooi en mijn voorkeur voor de 40mm zit ‘m dus niet in de andere aspecten…

1 like

40mm all the way!
Datum positie en - kleur oogt veel cleaner, zelfde geld voor het weglaten van ‘automatic’ , al zou mij dat persoonlijk niet zo storen nog.
Wat je wel aangeeft is het kleurverschil in uurmarkers en wijzers, dat is dan wel weer een puntje van kritiek.
Maar als ik zo door de foto’s kijk is zeer zeker de 40mm op tropic mijn keuze! :wink:

1 like

Kleurverschil in lume tussen wijzers en uurmarkeringen? Dat zou toch niet mogen! Zeker niet in deze prijscategorie.

1 like

Hmm…het stoort mij absoluut niet.