Let op, lange lap tekst !
Vandaag mijn 3e NA in 8 dagen!
Vorige week zondag de Squale HFLE 2024.
Eerder deze week de Maurice Lacroix Pontos Day Date.
En vanmorgen in de auto naar gestapt om mijn laatste aanwerving van iemand (nog geen lid van onze geweldige HF community) te kopen.
Het betreft hier een jaren ‘40 Oris Pointer Date, hij meet 34mm, de kast is goud verguld en onder de kap een penanker uurwerk Oris cal. 453, handwinder.
We hebben het hier over wellicht (maar dat weet ik niet zeker) het allereerste model van de Oris Pointer Date (toen de datum nog met een pijl werd aangewezen i.p.v. met een boogje).
Officieel lees ik overal Big Crown Pointer Date maar de twee die ik nu heb hebben wel een wat grote kroon maar niet overdreven dik zoals in de latere jaren. Buiten een paar linkjes online is er weinig tot niets over deze te vinden. Oh, en beide horloges hebben exact dezelfde kroon dus kans is nihil dat de kroon is vervangen.
Nu denken jullie wellicht; Hey Reinier, heb jij dit horloge niet al in de collectie? Ja dat klopt!
Onderstaand een paar foto’s van degene die ik al enkele jaren bezit.
Mijn horloge heeft de nodige gebruikssporen en het glaasje is al eens vervangen en ook de balans as in het horloge is al vervangen. Ook loopt het regelmatig vast, dan moet ik hem een harde tik geven en gaat het weer lopen. Mij is al aangegeven dat een penanker uurwerk niet gemaakt is voor een levensduur van 80 jaar dus het is een wonder dat het nog dusdanig goed loopt. Dus de kans dat hij het straks niet meer doet is wel zeer aanwezig.
Omdat ik toch wel aan het horloge ben gaan hechten ben ik eens gaan Googlen naar een andere.
En ineens zag ik exact hetzelfde horloge te koop staan, en nog in Nederland ook! Na een zeer prettig contact met de verkoper vanmorgen afgesproken voor de koop / overdracht. De persoon waarvan ik hem gekocht heeft had het online in Nederland gekocht alszijnde een echte NOS, en dat is zichtbaar ook!
Onderstaand de foto’s van het nieuwe horloge.
En ook nog inclusief originele doosje en label.
En nu beide horloges naast elkaar, rechts de nieuwe aanwinst. Je ziet erg goed het kleurverschil van degene die veel is gedragen en degene die uit het doosje komt.
Nu ben ik dus in het bezit van twee van deze mooie horloges. En nu nog gaan beslissen hoe we deze gaan dragen. De nieuwe bewaren tot de oude kapot is? Of beide dragen? Ach, dat merken we wel als ik in de ochtend voor mijn horlogedozen zit om er eentje uit te kiezen .