NA: OSCO met een verhaaltje

Ik was al een tijdje zonder concreet doel op Chrono aan het rondstruinen. Enkele keren viel mijn oog op een voor mij onbekend horloge. Osco? What the hell is dat? Het bleef kriebelen. Na gerede twijfel toch een bod gedaan en na enige onderhandeling werd vandaag een pakketje bezorgd. Wat een leuk ding! Een Osco duiker, daterend vermoedelijk jaren 80. Frisse kleuren, knallers van indices, een aantrekkelijke arrow hand en loopt als een zonnetje.

Een paar plaatjes voor de sfeer:

Osco was mij onbekend. Duitse obscure microbrand? Na wat speurwerk op het interweb hier een geknutseld verhaaltje voor de liefhebber:

Nadat Otto Schlund in de eerste helft van de 19e eeuw het masterexamen had behaald aan de gerenommeerde Duitse horlogemakersschool Glashütte, richtte hij in 1948 een eigen horlogemakerij “Otto Schlund & Co Uhrenfabrik” (OSCO) op in de traditionele horlogestad Schwenningen in het Zwarte Woud. Het hoofdkantoor van het bedrijf was aanvankelijk aan de Johannesstrasse 10, waar ook Robert Schlenker zijn hoofdkantoor had. Hij sloot een samenwerkingsovereenkomst met Schlenker. Begin jaren vijftig verwierf Otto Schlund het gebouw van camerafabrikant Agfa in Villingen-Schwenningen. In 1956 werden de erfgenamen van Robert Schlenker uitbetaald en verlieten het bedrijf als vennoten. Naast polshorloges maakte het bedrijf ook cameracomponenten en belichtingsmeters voor Agfa. Later werd de hele cameraproductie overgenomen, nam het bedrijf deel aan de verkoopvereniging van de Parat Group en leverde het ook werken aan Stowa. Het bedrijf werd voortgezet door Gerhard Schlund, jarenlang was de horlogemaker Gerhard Biehle de kwaliteitscontroleur. Marc Schlund en Axel Schlund zetten het bedrijf sinds 2004 voort onder de naam “Otto Schlund Zeittechnik” met de modelseries Traviata 1910 en Traviata 1966. Uurwerken van ETA (ETA 7001 - ETA 7750) en SOPROD SA (Soprod 9035) werden gebruikt.

Nog wat sfeerplaatjes:

afbeelding

Vanaf 2005 was het bedrijf betrokken bij de oudste horlogeschool van Duitsland - de Robert Gerwig School, opgericht in Furtwangen in 1850. De samenwerking resulteerde in een actieve uitwisseling van kennis en vaardigheden, hetgeen zeer leerzaam was voor beide partners en zo een nauwe verbinding tussen theorie en praktijk creëerde.

In 2009 werd het hoofdkantoor van Osco onder dubieuze omstandigheden naar Berlijn verplaatst en een jaar later werd het faillissement aangevraagd. De twee kleinzonen van de oprichter van het bedrijf, Marc Schlund en Axel Schlund, kregen in 2013 voorwaardelijke straffen wegens faillissement. De reden voor de insolventie was uiteindelijk het arrogante gedrag van twee grote banken, die leningen opzegden en geen kredietlijnen aanhielden. Maar de oorzaak was zeker ook dat veel klanten van Osco vanwege hun eigen problemen afhaakten. Ondanks intensieve inspanningen en de verhuizing van het hoofdkantoor naar Berlijn, kon er geen gelijkwaardige vervanger worden gevonden. De familie Schlund, die eigenaar is van het bedrijf, heeft tot het einde toe stand gehouden tegen de dreiging van een faillissement. De medewerkers van Osco Watches hebben lange tijd geen salaris ontvangen, van wie velen al tientallen jaren bij Osco werken.
Marc Schlund en Axel Schlund hadden een netwerk van bedrijven gevormd en richtten de bedrijven UFS, Uhrenfabrik Schlund GmbH & Co. KG en European Brand Services GmbH op, beide gevestigd in Schwenningen, en traden ook op als directeuren van Xemex Swiss Watch AG in Zwitserland. Ze werden onder meer beschuldigd van het overmaken van meer dan 200.000 euro van Osco Watch Factory naar Xemex Swiss Watch.

Osco is nog steeds actief. Het bedrijf heeft zich tot doel gesteld om horloges met traditionele vormen aan te bieden, geavanceerde componenten en perfecte afwerking te bieden en de traditionele kunst van het horlogemaken te verbinden met Duits kwaliteitswerk.

Meer sfeerplaatjes:

afbeelding afbeelding

En nog een leuk filmpje:

Op Uhrforum is zowaar een Osco fanclub te bespeuren: de O.W.O.C. (Osco Watch Owners Club)

Einde verhaal. Kwalitatief goed? Ik weet het niet. Ik ben er blij mee.

Zijn er hier mede Osco-bezitters? Pics or it didn’t happen.

29 likes

Heel leuk horloge. En een mooi verhaal. Alleen ga ik nu wel zoeken naar Osco…

2 likes

Haha, misschien een leuke aanvulling op je collectie. Het is voor mij vak 6 van mijn 10 vakkige horlogedoos. Op naar vak 7.

1 like

Ook nooit van gehoord, maar wat een leuke aanwinst :+1:

Ik zou eerder tippen op jaren 70.
Hij lijkt een duikbezel te missen.

Ik heb ook een OSCO in de verzameling

2 likes

Ai, ik vrees dat je gelijk hebt. Op zoek naar een bezel in de hooiberg :rofl: Mooie Osco trouwens!

In de categorie domme vragen bestaan niet (ik ben onervaren met duikers): past hier mogelijk een universele bezel op?

Ik zou het zeker proberen…

Leuk verhaal over je NA Osco, had ik dus ook nog nooit van gehoord. leuk stukje geschiedenis. wens je veel draagplezier :+1: :ok_hand:.
Tja, ik las de geschiedenis van Otto Schlund, die moet wel hoogbegaafd zijn geweest en heel oud geworden. Eerste helft 19e eeuw zijn masterexamen en in 1948 zijn eerste horlogemakerij opgezet :wink:. Kan je wel hebben van mij toch :smiley:, ben niet zo serieus :wink:

2 likes

Leuk :+1:

1 like

Leuk verhaal en mooi horloge van harte!

1 like

Leuk verhaal inderdaad. Gefeliciteerd met je NA

1 like

Leuk verhaal en leuk horloge!

1 like