NA Ouwe groene Rus

Gisteren gearriveerd, ca. 3 weken na bestelling. Uit Oekraine, via eBay. Keurig verpakt, deze groene Vostok:

.

Loopt al 24 uur keurig. De kast ziet er netjes uit met, denk ik, een nieuw nogal apart glaasje. Apart, want geheel vlak, die zie je niet vaak. Ik heb 'm nog niet opengemaakt, maar op de foto’s van de aanbieder zie ik een keurig schoon 2209 caliber uurwerk.

Ik hou wel van groene wijzerplaten. Groen zie je ook niet al te veel en groen sunburst al helemaal niet.

Er wordt nogal eens gemopperd op knutselende Oekraïense horlogemakers maar dit horloge ziet er keurig vakkundig verzorgd en netjes geserviced uit. En dat allemaal voor 23 dollar inclusief T&T verzending. Voor dat bedrag kan ik vanuit Nederland niet eens een pakje verzenden!

Er wordt met name nog al eens gemopperd op Oekraïense opnieuw opgemaakte of fantasie wijzerplaten. Ik denk zelf dat deze gewoon origineel is, met zijn voor Russische horloges typische craquelé patina. Daarbij is het metallic en sunburst effect prachtig bewaard gebleven. In het zonlicht is dat een plezier om naar te kijken.

Het horloge kwam als ‘head only’ dus moet er nog een bandje bij gevonden worden.

Ik had nog drie groene bandjes liggen maar eigenlijk vind ik ze alle drie niet goed matchen qua kleur. Er gaat dan ook een nieuw bandje gemaakt worden.

Wat kleurtjes leer uitkiezen. Eén van deze drie gaat het worden. Misschien met rood stikwerk? Ik zie wel.
Het is altijd leuk om een bandje dat perfect bij het horloge past zelf te bedenken.

Om het alvast te kunnen dragen heb ik er nu eerst maar een donkerrood bandje opgezet, dat ook nog in de voorraad 18mm bandjes zat. Verrassend genoeg staat hem dat wel. Komt door de rode secondenwijzer.

.

Voorlopige conclusie: Als het horloge het goed blijft doen (altijd een beetje een gok) heb ik er weer een leuke, best aparte ouwe Rus bij in de collectie.

18 likes

Mooie aanwinst voor een appel en een ei, Lex :+1:
Leuk hobby-extraatje om er een bijpassend bandje voor te maken :ok_hand:

Van deze verkoper heb ik ook al geregeld wat gekocht. Ik ken de manier van inpakken :wink:.
Mooie Vostok voor een keurige prijs.

Gefeliciteerd!
Mooi groen.

Mag ik vragen waar je zoiets vindt?

Mooie aanwinst voor geen geld, geniet ervan.

Ebay. Zoek op ‘vintage Russian men’s watches’ plus veel geduld en een beetje geluk. Er worden er veel aangeboden, met name door verkopers uit Oekraïne, maar vaak voor een te hoge prijs en nog vaker van twijfelachtige kwaliteit. Gave en wijzerplaten maar weinig en groene gave wijzerplaten echt zelden.

Ter aanvulling op mijn NA Ouwe groene Rus:
Er moest nog een passend bandje voor worden gemaakt. Het donkerrode bandje was wel aardig maar combineerde toch niet echt goed met dit horloge. Uit mijn voorraad met kleine lapjes runderleer in heel veel kleuren heb ik uiteindelijk een grijs/mosgroen tintje gekozen. Zacht leer met een hele fijne structuur, die mooi matchte met het craquelé van de wijzerplaat. De binnenkant is van heel zacht bijna wit beige geitenleer. De verleiding was groot om voor het stikwerk een rode draad te gebruiken vanwege de rode secondenwijzer. Op aanraden van Mw. Lexaf heb ik dit toch niet gedaan omdat zij, terecht, vond dat dit teveel de aandacht van het horloge zelf zou afleiden. Uiteindelijk gekozen voor een naturel kleurige licht beige draad die matchte met de cijfers en de beige voering van het bandje. Genoeg tekst nu, hieronder nog wat plaatjes van het resultaat.

2 likes

Keurig keurig, ook geslaagd omdat je goed naar Mw. Lexaf hebt geluisterd :ok_hand:

1 like