NA: Overgestapt op een andere Metro

Nomos is gewoon cool. Niet alleen omdat het esthetisch allemaal net wat anders is dan bij de Zwitsers, maar ook omdat Nomos die andersheid op een stijlvolle en kwalitatief hoogwaardige manier bereikt, met eigen uurwerken nota bene, en dat allemaal tegen democratische prijzen.

Hiervan kennis genomen hebbende kocht ik ongeveer driekwart jaar geleden een Nomos Metro Update. Een horloge dat op dat moment voor mij precies de juiste verbinding was tussen klassiek en modern, speels en netjes, enzovoorts.

Inmiddels is mijn verzameling wat veranderd ten opzichte van die tijd. Vooral de komst van mijn Navitimer schudde de boel aardig op, in de zin dat de Nomos er ineens nauwelijks meer aan te pas kwam.

Hierover denkende kwam ik tot de conclusie dat de Update, die het als hoofdmoot van mijn verzameling goed gedaan had, net niet de funkiness, je ne sais quoi, présence, uitgesprokenheid of iets dergelijks bezit om een goede evenknie voor de Navitimer te zijn. Daarnaast schuurde het, in het gedeelte van mijn brein dat verantwoordelijk is voor ordening, dat de Update weliswaar een fractie kleiner is, maar groter draagt dan de Navitimer. Irrelevant, ik weet het, want je hebt die dingen nooit tegelijk om, maar toch. De Metro Gangreserve zag er ineens uit als de perfecte wissel.

Ik had de Gangreserve vóór aanschaf van de Update ook overwogen en stiekem leuker bevonden, maar vanwege het bescheiden formaat was ik er toen niet voor gegaan. Na wat indoctrinatie hier op het forum (shout out naar @Colnago, @tompj, @Fate_Amenable_To_Change en iedereen die ik vergeet) ben ik erachter dat ik niet bang hoef te zijn voor kleine horloges. 37,0 bij 7,7 mm is gewoon een heel mooi formaat voor zo’n dresswatch-achtig ding (bij dezen alvast excuses aan de puristen vanwege staal & complicaties). Dus toen een van m’n beste vrienden zijn voornemen uitte om een Nomos Metro Update aan te schaffen openbaarde het juiste spoor zich. Deurpakk’n jong! Mijn Update was snel verkocht, een mooie Gangreserve snel gevonden. Dit exemplaar is gemaakt in 2015 en begin 2023 compleet gereviseerd door Nomos. De verkoper hapte direct toe op mijn prijsvoorstel en de volgende dag lag de OG Metro op de mat.

Er is al veel gezegd over dit ontwerp, dus ik zal daar niet te veel aan toevoegen. Het speelt opzettelijk met symmetrie, balans en proporties, wat sommigen geweldig vinden en anderen verschrikkelijk. Fris en onorthodox is het zeker, zelfs 9 jaar na introductie. Voor mij geldt vooralsnog dat het alleen maar beter wordt naarmate ik er meer naar kijk.

Inmiddels zijn er ook wat bandjes binnen, de basics wel te verstaan. Van links naar rechts: Molequin Suède, Hirsch Merino, ColaReb Spoleto Stitching, 2x ColaReb Bologna, 2x ColaReb Ecosuede.

Nog wat foto’s voor de liefhebber:

TL;DR: Nieuw horloge, grote blij!

70 likes

Gefeliciteerd met deze NA. Nomos blijft mooi!

1 like

Schön!

1 like

Mooie NA. Veel draagplezier.

1 like

Gefeliciteerd hoor. Leuke NA, mooie foto’s.

Tip voor de volgende keer - zet deze helemaal bovenaan. De drukke baasjes hebben nu alsnog alles moeten lezen :wink:

2 likes

:joy:

1 like

Mooi hoor Toni-geeft-je-tijgerkracht. Die powerreserve vind ik erg geslaagd bij nomos.

2 likes

Ik moest Googlen :upside_down_face:

1 like

leuk, voor iedere dag een ander bandje?
draag hem in ieder geval met plezier :+1:

1 like

Exact, zwart voor de zondag en de rest een beetje naargelang de week vordert. Precies goed zo, dus ik ga ook geen extra bandjes meer kopen :lying_face:

1 like

Supertof ding! Geniet van je nieuwe aanwinst!

1 like

Geweldig horloge! Ik wist nooit dat de update groter was dan het origineel, anders had ik vanaf de eerste poll voor de vervanging gestemd. Gefeliciteerd! Hulde!

Hoe dan ook een schoolvoorbeeld van mooie speelse Nomos.

2 likes

Erg gaaf! Veel plezier er van!

1 like

Fraaie keuze! Voorlopig ff niet van metrolijn wisselen. En tot die tijd veel draagplezier!

1 like

Gefeliciteerd. Heel mooi en een mooi koppel met de Breitling.

1 like

De Nomos zoals het heurt. Topper, klassieker, knaller. Gefeliciteerd met de aanwinst :ok_hand:

1 like

Mijn beste,

Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst!!
Ik wens je er een fijne tijd mee.:watch:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

1 like

Prachtig!

1 like

Een hele mooie overstap naar de Metro :ok_hand:Je zegt hetzelf al :aan dit horloge blijft je oog in toenemende mate “plakken”. :+1:Eigenlijk met al het schoons hier op het forum : het enige criterium .Proficiat :+1:

1 like

Dank voor de leuke reacties!

Verdeurie, dan was hij denk ik wel tot 32% gekomen :slightly_smiling_face: