Het heeft lange tijd geduurd eer er een Panerai in de verzameling kwam. Ik heb er ooit eens ééntje gehad in ruil maar die heb ik amper 2 dagen na aankomst al terug te koop gezet (was ook niet 100% top), dus die telt niet Toen was ik er ook niet klaar voor, mijn queeste was toen gericht op het verkrijgen van een Rolex.
Nu er mij op een Duits forum iemand deze Radiomir aanbood in ruil voor de DOXA Sub, kon ik niet nee zeggen. Gek, want de Radiomir stond eigenlijk op de 2de plaats van de Panerai wishlist. Ik had immers liever een Luminor Marina gehad. Maar nu ik me eens wat ben gaan verdiepen in de geschiedenis van de Radiomir, en hem op de pols een tijd heb gehad, moet ik toegeven dat ik even niet meer weet welke van de 2 m’n favoriet is…
De Radiomir heeft immers een zekere elegantie die de Luminor niet heeft, terwijl er toch onmiskenbaar een Panerai vibe uit emineert. De Luminor is dan weer een stuk stoerder en met mijn pols van 21cm ook absoluut geen probleem “to pull off”. Beide hebben veel wrist presence, de Radiomir wat minder “in your face”. Misschien wissel ik hem ooit nog voor een Luminor, maar ik vind het eerlijk waar een prachtig ding, en met z’n 100m water resistance kan je ook prima in het water springen ermee.
De geschiedenis van de Radiomir is trouwens op z’n minst fascinerend te noemen. De naam is afkomstig van het (toen) revolutionair gebruik van Radium om de incides te doen oplichten. Later werd uiteraard duidelijk dat radioactief materiaal wel z’n nadelen heeft (ahum) en werd er overgeschakeld op Luminova; hence the name “Luminor”.
Tijdens de 2de wereldoorlog hadden de frogmen van de Italiaanse marine (Regia Militare en later Marina Militare) een duikhorloge nodig voor onderwater missies. Daarvoor werd een zakhorloge geconverteerd tot uurwerk, zoals toen zo dikwijls het geval. Er is ook een duidelijke associatie met Rolex in die tijd, maar daar is nogal wat debat over dus dat laat ik even terzijde. De karakteristieke “wire lugs” die mijn PAM380 heeft eren dan ook het oorspronkelijk ontwerp van de Radiomir, en dat vind ik wel fijn zo (hoewel je met de klassieke lugs wel wat meer strap options hebt, inclusief staal).
Een saillant verhaal uit die tijd is de inzet van mini-subs genaamd “Pig” of “Maiale” tijdens WO2, die bestuurd werd door 2 frogmen (uiteraard uitgerust met een Radiomir). De naam “pig” is afkomstig van het feit dat die dingen amper bestuurbaar waren . Meestal waren dit kamikaze missies waarbij er oa. door torpedonetten gesneden werd om vervolgens springladingen op schepen te bevestigen. Indien mogelijk konden de 2 mannen alsnog ontsnappen met de minisub, maar veelal was dat niet het geval.
Die frogmen werden immers ook de “Black Seals” genoemd, de “zwarte zeehonden”, omdat ze volledig in het zwart gekleed waren. Vandaar ook het label op de wijzerplaat.
Overigens is er het verhaal van de 5 heren die gevangen werden en vervolgens liet 1 van hen (Luigi Durand de la Penne) vallen dat men best het schip zou verlaten aangezien het binnen luttele minuten zou ontploffen . Die heer heeft later een Medal of Valor gekregen voor zijn menslievende daad
De “pig” is overigens ook aanwezig op de dial van sommige Radiomir modellen:
Dat maakt de horlogehobby zo fijn vind ik; de geschiedenis erachter. Maar goed, ik geef toe, ik ben een behoorlijke nerd