NA: Parmigiani Tonda 1950 (unboxing)

Al zeker twee jaar geleden had ik dit model al eens besnuffeld in de vitrine. Het werd tijd om hem eens om de pols te proberen. Ik dacht eigenlijk dat ik de 40mm te groot ging vinden voor een dergelijk horloge. Vooral omdat de wijzerplaat groot is, ofwel de bezel klein.

In de praktijk bleek dat dus niet zo te zijn. De korte, scherp krullende kastpoten maken het qua maat juist een ideale moderne dresser. En toen hij om mijn pols zat was ik meteen verkocht. In de vitrine, of los voor je neus is hij mooi, maar pas om de pols komt hij tot zijn volle recht.

Parmigiani is een relatief jong merk. De grondlegger begon als horlogemaker en werkte onder meer aan de collectie van het Patek Museum en aan de collectie klokken en horloges van de Sandoz familie. Het was die familie die hem de opstap naar horlogeproducent liet maken.

Het ontstane Parmigiani Fleurier (Fleurier naar de vestigingsplaats) maakt horloges waarvan alles behalve de lederen banden (HermĂšs) in eigen huis worden geproduceerd. Van dressers met een twist, zoals deze Tonda 1950, tot extravangante tijdmeters i.s.m. Bugatti.

Het zal weinig zin hebben om een ‘Show your Parmigiani’ topic hier te starten, want vaak kom je ze niet tegen. Op zich jammer, want de kwaliteit zit m.i. op topniveau. Hij kan zich prima meten met mijn JLC Ultra Thin Moon. Qua afwerking van uurwerk en ook kast en wijzerplaat steekt hij daar zelfs duidelijk nog bovenuit.

Afijn: i.c.m. genoemde JLC vormt hij een mooi duo, zwart en wit, om mijn dresserfamilie aan te voeren.

Genoeg gezeverd, tijd voor een kijkje in de doos, of liever reisetui:

Allereerst een stevige zwarte kartonnen doos voorzien van merknaam (de omdoos zal ik jullie besparen:

In die doos een reisetui en een map, beide van donkerbruin leer:

In de map een leren mapje voor de garantiepas, ruimte voor de handleiding (in veel talen, vrij buitensporig met een ‘time only’ horloge):

En dan een reisetui. Verrassing: plek voor twee horloges, kennelijk ligt je volgende aankoop in de lijn der verwachtingen, hoewel daar ook wel weer zo’n dubbele etui bij zal zitten. Zo blijf je bezig:

En aan de rechterzijde, onder een beschermend doekje dan eindelijk het horloge:

Het horloge is uitgevoerd in staal, doorsnee 40mm en een dikte van 8mm en een beetje.

Hij grijpt prachtig om de pols door de korte, kromme kastpoten:

Het uurwerk is prachtig bewerkt. Voorzien van een microrotor die, in tegenstelling tot een normale rotor, in het uurwerk is geĂŻntegreerd in plaats van dat hij erop ligt. Allemaal om het horloge dun te houden:

Bijzonder ook, is de vlindersluiting, die microverstelling heeft. Een klein pinnetje in de sluiting indrukken, en je kunt minimale stapjes verstellen. Dus tussen de gaten van de band nog een mini-stapje of 5 mogelijk:

Nog wat ‘goedies’ erbij. Pen en mooie loupe:

En off we go met de nieuwe aanwinst:

192 likes

Dude, ik waardeer hoe jij Rolex money uitgeeft aan wellicht wat minder courante pareltjes. Geweldig down to earth en een echte liefhebber. Driewerf hulde.

29 likes

Erg mooi Tom!

1 like

8mm, maar superdik! Veel draagplezier.

4 likes

Prachtig! Een merk dat we hier (of ĂŒberhaupt) helaas veel te weinig zien. :ok_hand:

1 like

Erg mooi! Veel draagplezier :+1:t2:

1 like

Je hebt een prachtige smaak Tom, vaak zie ik je pareltjes posten. Deze vind ik persoonlijk wat minder, maar dat gaat bij jou de pret vast niet drukken!

Veel plezier er mee!

1 like

prachtig, een van de weinige huizen die ALLES zelf maakt. hulde voor je keuze, ik vind parmigiani echt fan-tas-tisch!

1 like

Tsjonge jonge Tom wat een prachtige nieuwe aanwinst. Zo op jouw foto’s komt ie pas echt tot z’n recht en de kwaliteit spat er werkelijk van af. Een pareltje
:ok_hand:

Dank voor het delen
leuk om ook eens iets te lezen over een iets minder bekend merk.

1 like

Heel mooi! Veel plezier er mee! :+1:

1 like

Dapper. Fantastisch mooi uurwerk en verpakking. Wijzerplaat past goed bij jouw interesses.
Met het merk zelf heb ik niks.
Veel plezier ermee!

1 like

Mweh.
Niet mijn smaak. Vind de achterzijde mooier dan de voorkant.

Dessalnietemin, geniet ervan Tom! Het horloge zal jou beter staan dan bij mij om de pols.

1 like

Ik zeg in het vervolg " Meneer Tom "

Wauw!!

1 like

Dit ook echt XD

Ik gaf het al aan , Baas!

Erg bijzonder de sluiting , daar is over nagedacht.
En dan het uurwerk :drooling_face:

Heel veel draag plezier!

1 like

Leuk om te lezen en zien hier. Het uurwerk is werkelijk schitterend, en het is weer eens wat anders.

Ikzelf heb toch m’n bedenkingen bij de maat en het logo, en ben dus benieuwd hoe je hem in de loop van de tijd gaat waarderen.

1 like

Wauw, wat een schitterend en ingetogen horloge. Proficiat!

1 like

Precies dat had ik dus ook. Totdat ik hem in mijn handen had. Vooral toen hij om ging was ik overtuigd.

1 like

HĂ©Ă©l fraai en weer eens wat anders.
Horloge met karakter en een “conversation piece”.
Veel plezier ermee!

1 like

Wat een kanjer 
 Gefeliciteerd tom!!!

1 like