NA: Patek Philippe 2584

Het is weer eens tijd voor een NA-topic.

Na aardig wat horloges te verkopen werd het tijd voor een NA. Onverwacht werd dit een Patek Philippe 2584 Calatrava.

Met 36mm is deze voor een klassieke dress watch erg goed draagbaar. De meeste horloges van deze periode zijn 32-34mm. Zoals sommigen wellicht weten houd ik erg van de klassieke gouden dressers, en dan is een gouden calatrava toch wel een ultiem horloge.

Met subtiele dingen die het in mijn opinie van een saai horloge naar iets verfijnds maken, zoals de stepped kast, de opgelegde indicies en de ‘raised enamel’ naam van Patek Philippe.

Dit exemplaar is afkomstig uit 1958 is een van de circa 500 exemplaren die er van de 2584 zijn gemaakt. De referentie is namelijk slechts een paar jaar gemaakt. Het uurwerk is een van de eerste automatische calibers, 12-600 AT waarvan er circa 7100 zijn gemaakt tussen 1953 en 1959. het bijzondere ervan is dat naast de goede afwerking (Geneve Seal, ik vind de afwerking van de rotor echt prachtig) het Gyromax balanssysteem (gepatenteerd in 1951) hierin tot uiting kwam waarmee het uurwerk veel beter bestand werd tegen schokgerelateerde afwijkingen dan eerdere innovaties.

Daarnaast is dit dezelfde kastenmaker, F. Baumgartner, als van de veel bekerende referentie 2526. Deze referentie heeft overigens ook dezelfde PP-kroon als de 2526. In tegenstelling tot de 2526 heeft de 2584 geen schroefdeksel maar een drukdeksel waardoor hij wel lekker plat is.

Nu genoeg geschreven. Tijd voor de plaatjes (de meeste nog van de verkoper want ik moet zelf nog goede foto’s maken).

153 likes

Mooie chique aanwinst! :ok_hand:

1 like

Gaaf! Mooie aanwinst, veel draag plezier

1 like

Gefeliciteerd met deze prachtige PP! Geniet ervan!

1 like

Prachtige Patek Philippe. En de geguillocheerde gouden rotor is van een hoger niveau dan de huidige.
Veel geluk en geniet ervan.

2 likes

Gefeliciteerd met deze klassieker :ok_hand:t2:

1 like

Proficiat met je mooie nieuwe aanwinst.
Fantastisch horloge!!:+1::watch:

1 like

Prachtige understated luxe :ok_hand:

1 like

Prachtig zeg! :+1:

1 like

Gefeliciteerd, heel fraai :ok_hand:

1 like

Dankjewel. Vintage patek en moderne patek lijken me ook een andere tak van sport in die zin.

Kijk nou, wat een schoonheid! Gefeliciteerd!

1 like

Prachtig… en wat een historie!
Ik heb een 2592 maar dit is wel echt een stuk mooier.

1 like

Prachtige NA :heart_eyes:. Gefeliciteerd en draag deze vintage beauty in goede gezondheid

1 like

Pareltje hoor! Gefeliciteerd Daniël

1 like

Van harte :partying_face::partying_face::partying_face:
Jij mag oprecht zeggen dat je smaak hebt :grinning:

1 like

Heel mooi horloge gefeliciteerd met deze aanwinst :ok_hand:

1 like

Mooie aanwinst!

1 like

Mijn beste,

Wat een “beauty”!!
Chapeau.:ok_hand:
Gefeliciteerd met deze serene schoonheid!!

Ik wens je er een mooie tijd mee. :watch:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

1 like

Dat is ook een mooi horloge!