NA: Patek Philippe 3940

Prachtige aanwinst dit. Echt een subliem meesterwerk. Ik vind alleen de tekst wel heel erg aangedikt met dure woorden…

3 likes

Mooi horloge met een mooi verhaal!

1 like

Ik had dit topic gemist en ben blij dat het opnieuw kwam boven drijven. Een horloge voor de league of extraordinary gentlemen. Mooi!

1 like

De geschiedenis is ook zo leuk van dit horloge 3940.
Het werd met hulp van Gerald Genta ontwikkeld. Met behulp van de minirotor moest het net zo plat worden als een quartzhorloge maar dan alle functies hebben voor een eeuwige kalender.
Van de (centrale) secondewijzer werd afgezien omdat die het horloge dikker gemaakt zou hebben.
Op de wijzerplaat waren alle posities al bezet.
Pateks eeuwige kalenders van nu hebben nog steeds ditzelfde uurwerk, te zien aan de posities van de asjes op de wijzerplaat.
De 3940 werd later geleverd met een elektrische opwinder en een fantastische verpakking.
Het horloge is - net als andere horloges - vooral waardevol als de papieren en de originele verpakking er ook bij zijn.

3 likes

meme_125

Ik kan oprecht zeggen dat het mij immens verblijdde dat dit stuk weer naar boven kwam drijven. Ik heb het met veel genoegen en een korenwijntje herlezen. De tranen - van geluk, het moet gezegd - springen mij in de ogen wanneer iemand niet alleen de moeite neemt om een humoristisch en informatief stuk te schrijven over een dergelijke aanwinst, maar ons daarbij ook nog eens vergast op een weergaloos stukje welsprekendheid waarin de meerlettergrepige woorden niet van de lucht zijn.

Dat er daarnaast ook nog eens een Vlaamse sjeu aan het verhaal gegeven wordt is een dubbele bonus, omdat ik vind dat onze zuiderburen, ofschoon ze geen fatsoenlijke fritten kunnen bakken, onze taal beter beheersen en met leukere leenwoorden doorspekken.

Daarom was het ook met een zeker onbehagen dat ik deze reactie las. Ik koester de schrijvers op dit forum, en hoop van ganser harte dat ome @Dorfmeister zich geen zier aantrekt van het feit dat wij de culturele kaalslag tot kunstvorm hebben verheven in dit land.

Op die vrolijke noot wil ik je een fijne nachtrust wensen. En morgen gezond weer op.

10 likes

Ben het helemaal met je eens, maar een reactie van woutje gaat nog wel even duren.

1 like

Manmanman, iemand steekt zn hoofd boven het maaiveld uit en schrijft een uitgebreide post. Komt dit gezeik bovendrijven. Wat ben jij een onnodige dooddoener.

6 likes

Half jaar later met reageren… lekker laten joh…

3 likes

Helemaal gemist haha.

2 likes

Scherp blijven @ryan ! :joy:

Pfff dit is toch prachtig! Wees er maar heel voorzichtig mee, want alles wat terug naar Patek moet is peperduur.

Het is altijd een dillema. Een submariner kan je soms 15 jaar niet laten servicen en de gekste fratsen mee uithalen, maar een beetje gecompliceerde horloge van een haute horloge huis is heel erg kwetsbaar.

Heb met veel aandacht je verhaal gelezen en foto’s gezien. Hoop meer content in de toekomst van je te zien en geniet van het horloge! :star_struck:

Een half jaar later mag er nog steeds met een gerust hart gezegd worden dat dit het enige review is dat het waard is om aan deze prachtige 3940 toegekend te worden. Mooie woorden voor wen mooi horloge

Iemand een idee wat een service kost voor zo’n beauty?
Ben al ff gaan zitten😱

1 like

On request dus voor een 80er jaren.
Eigenlijk valt het voor een jongere nog mee.

De tijd staat even stil bij de aanblik van zoveel moois…

mooi verhaal, dank.

Ben je nog steeds net zo content met het horloge na een dik jaar? Ik ben zelf ook op zoek naar een 3940. Benieuwd wat je ervaringen zijn na een wat langere tijd.

1 like

De PP3940 is mijn meest gedragen horloge en door het horloge ben ik de afmetingen en lage gewicht steeds meer waarderen. Vroeger was ik geneigd om te zeggen dat 40 mm diameter mijn ideale polsmaat is, maar nu vind ik kleiner toch mooier.

Onder warm licht waardeer ik de kleine details zoals de afwerking van de opalen wijzerplaat en vind ik het een kunstwerkje van ambachtelijkheid. Onder fel TL-licht valt het goud vooral op en dat doet toch afbreuk aan de aantrekkelijkheid van het horloge.

Dit is mijn voorkeurshorloge om op een weekdag aan te trekken, maar in het weekend trek ik toch liever iets meer casual aan hoewel je het perfect bij vrijetijdskledij kan dragen. De PP3940 is op dat vlak toch minder formeel dan het toont op foto.

5 likes

"investeren " vs. “heilige graal” …

1 like

Thnx! Nu weet ik het helemaal zeker :wink: