Al tijden een forum bezoeker maar nog nooit een “Nieuwe Aanwinst” gedeeld, bij deze nummero uno. Nu verzamel ik graag in bepaalde niche’s en ben ik de laatste tijd erg van de discoballen en Testarossa’s.
Deze keer een horloge die wat meer richting de discoballen gaat namelijk een modele integré van Patek Philippe waar de band vastzit aan de kast en een essentieel onderdeel is van het ontwerp.
Voordat ik begin. Gooi eerst Spotify aan of nog beter pak de platenspeler. Start met Stevie Wonder - Higher Grounds en eindig met Barry.
Nu die mood is gezet… De discoballen Patek Philippe 3571/1 uit 1973. En zoals de advertentie omschrijft; “de twee zijpanelen benadrukken de delicate textuur op de wijzerplaat en band. Een ultra dun model.”
Het meest uitgesproken onderdeel is toch wel de band. Dit type horloge is best lang en eigenlijk nog steeds ondergewaardeerd qua waarde en de band heeft daar een grote invloed op.
De verwijderbare horlogeband bij de meeste horloges voegt een stuk veelzijdigheid toe wat hier natuurlijk niet mogelijk is in een stukje afwisseling en vervanging. En ik vind dat dat altijd de pluspunten overschaduwd van een stukje vakmanschap wat je niet snel ergens anders in gaat vinden.
Edelmetalen horlogebanden gaan al ver terug maar in de jaren '70 zie je dit vaker terugkomen op “commerciële” modellen. De top banden komend van JPE, Jean-Pierre Ecoffey was de leverancier voor Patek Philippe, Audemars Piguet, Vacheron Constatin etc. en altijd herkenbaar aan het JPE logo in de gesp.
Belangrijk aspect van de geïntegreerde modellen is natuurlijk dat de band samenspeelt met de kast of wijzerplaat. Het motief van deze band is gelijk aan die van de wijzerplaat die wel een kleurtje heeft meegekregen om het net even die “pop of color” te geven.
Tijd om die flared jeans weer uit de kast te trekken.