Dit horloge is niet voor iedereen. Vindt niet iedereen mooi. Die huishoudelijke mededeling vast vooraf.
Fake horloges vind ik kut. Hommages twijfelachtig. Maar soms zie je iets wat gewoon fun is, en dan moet je niet te moeilijk doen.
Al jaren volg ik WMT als merk, Watch Experimental Unit. Ze doen veel op klassiekers geïnspireerde, gepatineerde modellen. Niet mijn kop thee, die patina-toestanden. Wel vet vind ik hun Green Label, waar ze horloges maken die net iets minder serieus zijn dan de rest van hun line-up. Al langer zat ik te kijken naar een exemplaar, maar telkens uitverkocht. Tot ik ze ineens tegenkwam bij een Italiaanse dealer, en nog een stuk goedkoper ook dan rechtstreeks importeren vanaf de producent in Hong Kong. Dus de trekker overgehaald.
En hier is ie dan: de WMT GP1MKII0020C. Ook wel gebaseerd op de bekende Rolex Daytona “Paul Newman”.
Echt een fun horloge. Kast, dial, kroon en pushers zijn gewoon heel goed uitgevoerd. De band vind ik een beetje een rammelbak, en de sluiting is wat blikkerig. Maar dat strookt dan wel weer lekker bij de “echte” Daytonas uit die tijd, denk ik.
Zal niet voor iedereen zijn. Voor mij ook niet voor elke dag. Maar ik vind hem wel erg leuk.
Mhah, ik kijk ook af en toe naar die WMT homages, maar ik vind er ooit mijn gading tussen, ook al hebben ze ooit een homage van mijn grail watch gehad, de Milgauss 6541.