Soms kom je horlogemerken tegen waar je sympathie voor voelt. Vorig jaar kwam ik zo het merk Paulin tegen. Voor wie er niet bekend mee is, het internet heeft mij geleerd dat het merk is opgericht in 2013 door drie zussen en is gevestigd in Glasgow. Een van die zussen is de partner van de oprichter van anOrdain en in 2023 is Paulin overgenomen door anOrdain. Wat verder noemenswaardig is, is dat het merk netjes op de website vermeldt waar de onderdelen vandaan komen. Dat geeft enig inzicht in het fabricageproces voor hen die daarin geïnteresseerd zijn.
Paulin is dus zo’n merk waar ik wel blij van word. Het is echter lastig om de horloges in het echt te bewonderen, voor mij althans. In een winkel zijn de horloges niet te vinden en in Glasgow kom ik ook niet met regelmaat. Zeg maar rustig nooit. De kans om de horloges in het echt te aanschouwen en na te gaan of alle mooie plaatjes en teksten op het internet enigszins communiceren met de werkelijkheid is dus niet zomaar aanwezig. Daarnaast voelde ik enige weerstand bij de aanschafprijs en de importkosten. Kortom, het leek erop dat ik een bewonderaar op afstand zou blijven.
Een paar weken terug was ik met mijn vrouw in Vancouver voor enkele dagen. Fantastische stad (en omgeving)! Ik kan het iedereen van harte aanbevelen. Logischerwijs keek ik ook welke horlogewinkels er in de stad zitten. Naast de gebruikelijke merkwinkels zit in Vancouver ook de winkel Roldorf & Co. Een leuke zaak waar naast nieuwe horloges ook tweedehandshorloges worden verkocht. Tot mijn grote verassing bleek dat de winkel sinds enige tijd ook horloges voor Paulin assembleert en verkoopt. En tsja, dan kan het snel gaan.
In de winkel de diverse modellen van Paulin bewonderd (en nog een IWC Mark XX en een Doxa sub 200T gepast. Wat zijn dat ook fantastische horloges!). Daar werd mijn gevoel bevestigd dat de Modul D met zwarte plaat het leukste horloge voor mij is. Met 35 mm lijkt het horloge aan de kleine kant, maar de kast is tonvormig waardoor het al wat groter lijkt. Daarnaast meten mijn polsjes maar een bescheiden omtrek (16,5 cm) zodat deze maat meer dan prima voor mij is.
Het horloge komt op mij op een leuke manier speels over. Onder het bolvormige saffierglas lacht de plaat je tegemoet. Ondanks de zwarte achtergrond vind ik het een zeer vrolijk geheel. Naast de felle kleuren (rode secondewijzer, blauwe uurwijzer en gele uurmarkeringen) zijn de even uren genummerd. Leuk feitje daarbij is dat de typografie geïnspireerd is door de stijl van de Nederlandse ontwerper Wim Crouwel.
De achterkant is voorzien een glasplaat met daarachter het ETA 955.112 quartz uurwerkje. Had dat gehoeven? Nee, maar ik vind het eigenlijk wel vrolijk staan vergeleken met de wat saaier ogende dichte achterzijde. Het horloge is ook beschikbaar met een handwinder of automatisch uurwerk. Een handwinder had mij tof geleken, maar de quartzversie werd de winnaar. Het maakt een ultiem “set and forget” horloge, precies wat ik zocht voor de zomer. Ook is de prijs van de quartzversie logischerwijs een stuk aantrekkelijker.
Wat ik erg leuk vind is dat het horloge in Vancouver is geassembleerd en dat dit aan de achterkant wordt weergegeven door een tweetal esdoornblaadjes aan weerszijden van de merknaam. Dat maakt het een extra leuk aandenken aan een fantastische reis!
Het horloge zit nu een aantal dagen om de pols en ik ben er zeer content mee. Het geheel is maar 8,2 mm dik en weegt drie keer niets, dus ik merk nauwelijks dat ik het om heb. Of nouja, los van het feit dat de bijgeleverde band wat stug is en even in moest schuren op mijn tere huid. Dat is nu echter al een stuk beter. Het is een feestje
Voor de rest van de foto’s nog een vraag aan jullie: wat voor band (18 mm) zou hier verder nog leuk op staan? Ik zit erover te denken nog een stalen zwarte mesh band te kopen, maar iets kleurrijkers moet ook leuk zijn lijkt mij. Maar ja, wat dan precies? Ik ben daar nog niet over uit. Alle advies is welkom. Bedankt voor het lezen en dank alvast voor het meedenken!
Dan rest nog de kiekjes: