NA Perrelet Peripheral, onbekend maakt onbemind of toch niet?

Van de week heb ik mijn nieuwe Perrelet binnen gekregen. Perrelet? Ja, Perrelet. Een horlogemerk wat ik weinig voorbij zie komen, maar wat in mijn ogen wel wat meer aandacht verdient.

In eerste instantie riep het merk bij mij een dubbel gevoel op. Het merk pretendeert te bestaan sinds 1777, maar bestaat eigenlijk pas sinds de jaren ‘90. Het merk heeft waarschijnlijk een deal kunnen sluiten met de nazaten van Abraham Louis Perrelet, de uitvinder van het automatisch uurwerk (dus niet Brequet). De historie die dus gepretendeerd wordt vind ik wat misleidend.

De horloges roepen ook een dubbel gevoel op. Sommige prachtig klassiek, maar de turbine / double rotor modellen zijn in mijn ogen wel erg lomp en schreeuwerig. Die schijnen vooral op de Aziatische markt populair te zijn.

Ruim 2 jaar geleden was ik op zoek naar mijn eerste serieuze horloge aankoop. Ik was op zoek naar een Jumping hour. De manier van tijd weergeven is net wat anders en ik hou er wel van als een horloge net iets anders is. Ik kwam toen uit bij een Jumping hour van Perrelet. De consumenten adviesprijs voor het horloge was 5k, maar het model was bijna nergens meer te krijgen. Wat onderzoek leerde me dat de laatste modellen weggingen voor ongeveer 50% van de adviesprijs. Uiteindelijk kon ik via chrono 24 een gebruikt model voor nog weer eens 50% daarvan op de kop tikken. Het is echt een prachtig horloge. Veel kwaliteit voor je geld. Ook de afwerking van het uurwerk is top voor de prijs. Zie bijgaande foto’s. image

Maar goed, ik dwaal een beetje af want ik wilde het hebben over mijn nieuwe Perrelet die ik deze week ontving. Sinds mijn Jumping Hour ben ik onder de indruk van het merk en viel mijn oog op de Perrelet Peripheral Double Rotor. Dit model is in 2012 geïntroduceerd, beschikt over het eerste in-house-movement en heeft een dubbele rotor. Dus een rotor aan de voor- en achterkant. Waar ik net schreef dat die modellen me tegen staan is dat bij dit model totaal anders. De rotor aan de voorkant is een peripheral rotor en zit daardoor minder opvallend subtiel aan de buitenkant van de dial. Het effect is echt prachtig. Het horloge heeft een diameter van 42mm en ik houd wel van die maat. Het horloge heeft iets sportiefs maar kan er ook als dress watch mee door.

Ik heb lang moeten wachten tot ik dit model horloge überhaupt heb kunnen vinden op de markt. Het model was al in 2012 geïntroduceerd en omdat het merk geen grote bekendheid geniet zijn de verkopen beperkt denk ik. Maar eind vorig jaar was het door mij gewenste model eindelijk beschikbaar en heb ik het voor een goede prijs kunnen kopen. In verband met de feestdagen duurde het erg lang voordat het uit het buitenland kwam, maar deze week was mijn beauty eindelijk daar.

Wat vinden jullie ervan? Hopelijk zien we in de toekomst meer Perrelet voorbij komen.

Tot slot een video over hoe het horloge werkt.

Dank voor het lezen!

20 likes

Toen ik Perrelet voor het eerst tegen kwam, was denk ik zo’n 15 jaar geleden op Baselworld. Ze hadden daar een schitterende booth met mooie modellen. Ook toen viel mij de afwerking op, die zag er perfect uit.
De kast met aan de zijkant die verticale ‘inhammen’ vond ik ook erg mooi, dat zag je toen ook bij ‘De Witt’ horloges. Zeker als je ze niet nieuw koopt is het volgens mij veel waar voor je geld. Alleen die Turbine uitvoeringen vind ik veel te schreeuwerig.

Veel plezier ermee.

1 like

Ik kende dit merk inderdaad nog niet. Het spreekt me wel aan, als in de praktijk het niet te druk is. Leuk idee en mooi uitgevoerd ook. Veel plezier ermee!

1 like

Zeker een mooi horloge! En weer eens wat anders idd!

Ik heb zelf lang naar een Perrelet Turbine gekeken, hij is inderdaad schreeuwerig maar de black on black uitvoering vond ik wel wat hebben. Dat maakt hem een stuk minder druk en ik hou van zwarte horloges! Echter houd het mij tegen er eentje aan te schaffen omdat ik er nog nooit een in het echt heb kunnen passen.

Weet iemand een ad die ze heeft liggen?

2 likes

Deze ziet er wel cool uit ja!

Hoi Leon,
We hadden via pb al eens wat zaken uitgewisseld, moest er meteen aan denken toen ik de eerste foto’s van jouw topic zag.

Je lijkt nu toch voorzichtig op weg te zijn een ambassadeur te worden van dit interessante merk!

Mooi!

De nieuweling (uit 2012) kan ook mij wel bekoren.
Het is een horloge dat je aan het denken zet.
En de vormgeving wordt daarmee licht provocerend.
I like that.

Gooi er binnenkort nog maar wat foto’s tegenaan :+1:

Parallellen met merk Minase?
Door Onno alias @Windhund werd ik gewezen op Japanse merk Minase.
Check de site:

Heel andere geschiedenis, andere aanloop naar eindproduct, maar ze durven anders te zijn en het geheel lijkt uit een consequent uitgewerkte overtuiging te komen.
Er spreekt een sterk ‘mechanisch’ element uit de ontwerpen.
Ik hou daarvan al heb ik er nog nooit een gezien of gevoeld.

Heb informatie opgevraagd en ben in afwachting daarvan.

:+1::+1:

4 likes

Tof dat je dit post. Een mooi en voor mijn totaal onbekend merk. Veel plezier met je nieuwe aanwinst.

2 likes

Volgens “Uhren Exclusiv 2020” : jaarproductie van 600 horloges. " Ein Meisterwerk Japanischer Handwerkkunst"

De “goedkoopste” € 3.380 en de duurste € 7.480.

:ok_hand:

1 like

Nou dat lijkt haalbaar voor 30% van de HFleden,…not really, maar toch : niet bij voorbaat kansloos lijkt me

Ik heb er net pas naar kunnen kijken. Zijn bijzondere horloges. Inderdaad anders als anders. Ik vind het wel wat hebben, maar ze lijken niet echt op de horloges van Perrelet vind ik.

Overigens voel ik me geen ambassadeur van Perrelet met 2 horloges, maar er zijn nog wel enkele modellen die mijn aandacht hebben. O.a een betaalbare minute repeater, gmt dresswatch en een diver chronograph.

1 like