NA: Perseo Railking ref. 13204

Let op mensen, dit wordt een post over fascisme en treinen - but not as we know it! Zoals jelui wellicht in mijn introductietopic hebben gelezen heb ik sinds een tijdje een mooie Cortébert in mijn collectie. Gravende naar de geschiedenis van dit inmiddels ter ziele gegane Zwitserse merk kwam ik erachter dat Cortébert eigenlijk niet dood is, maar voortleeft onder de naam Perseo, een Italiaans horlogemerk uit Bologna.

Dat zit namelijk zo: Benito Mussolini was van mening dat het Oude Italië (luieren, moeilijk doen over pasta, incest, de Rooms-Katholieke Kerk) vervangen moest worden door het Nieuwe (industrie, spannende kunst, autoritaire leiderschapsprincipes, vlugvlugvlugsnelsnelsnel, overzeese gebiedsdelen). In dit nieuwe wereldbeeld paste niet dat Italië niet in staat was om zijn eigen horloges te maken. Iedereen weet namelijk dat een samenleving pas echt meedoet als je oto’s, halfgeleiders en horloges kan maken (VS, Japan, Zwitserland).

Cortébert was dus gedwongen om zijn horloges onder een Italiaanse handelsmaatschappij, Perseo, te verkopen, net als dat de duikers van de Italiaanse marine Panerais moesten - al was het mechaniek onderhuids wel Zwitsers. Het is om die reden dat Perseo dat trots claimt dat het uit 1790 komt, ondanks dat het pas sinds de jaren '20 van de vorige eeuw in de handel is. Zoals we allemaal nog wel weten uit de geschiedenisboekjes was Mussolini nogal begaan met het idee van op tijd rijdende treinen en daar hielpen deze Cortéberts-in-drag bij.

Fast forward naar de jaren zestig: het fascisme was gemuteerd in de Koude Oorlog-spanning van schijndemocratie, repressieve anticommunistische terreur en witgewassen staatsapparaten vol ex-fascisten verslagen. De treinen bleven onverminderd rijden: het naoorlogse Wirtschaftswunder en de definitieve vestiging van Italië als hét land van geweldig industrieel design en toerisme betekent gouden tijden voor het (vracht)vervoer over spoor - Rail was King, voor Easyjet en oto’s voor de gewone man.

Aan het einde van de gloriejaren van het spoor was Perseo nog steeds de hofleverancier van de Ferrovie en er zijn dus uit deze tijd nog steeds mooie railklokkies beschikbaar. Ditmaal geen zakhorloges, maar polsgedragen types. De heldere witte wijzerplaten, simpele wijzers, kloeke cijfers zijn echter gebleven. Ik heb dus een mooi exemplaar uit 1968 met fijne patinage gevonden, voor een paar tientjes op Catawiki en ben erg blij dat nu ook het “sport”-slot in mijn 4+1 collectie ingevuld is door een vintage handopwinder.

Ps.: overigens heb ik op enkele Italiaanse fora gelezen, of in ieder geval begrepen (mijn Italiaans is wat roestig) dat niet alle Railkings daadwerkelijk spoorweghorloges waren, omdat ze ook voor de consument beschikbaar waren. Desondanks, het is een mooi horloge, het gegraveerde logo van de spoorwegen op de achterkant is erg tof en het binnenwerk vind ik in ieder geval erg prettig om naar te kijken, met het grote balanswiel en de gravures).


23 likes

Dank voor deze smeuïge uiteenzetting; het enige wat ontbreekt is een foto van de achterkant met dat logo waar je het over hebt. :wink:

Overigens, het is een 34 mm horloge, op originele stalen band. Qua maat en look doet het erg denken aan die Andere King van Merk met de Kroon - misschien ooit nog een mooie vervanger voor deze.

Ai, ja, je hebt helemaal gelijk. Plaatje is toegevoegd.

1 like

Prachtig horloge met een prachtig caliber.
Mooie review ook.
Gefeliciteerd met deze NA!

Zeker een mooi horloge .

Top! Cortebert, een merk waar je weinig over leest op het forum, dus bedankt!

Leuk verhaal en gefeliciteerd met de nieuwe aanwinst!

Leuk horloge!
Veel draagplezier en dank voor het delen.

Universal Geneve heeft een vergelijkbaar horloge voor de Italiaanse Spoorwegen mogen maken. Vergelijkbaar uitgestanste dial, zelfde font voor de confers, en logo op de achterzijde:


On topic: mooi horloge👍, veel plezier ermee!

4 likes

Gefeliciteerd met deze NA

Gaaf ding! Enjoy!

hey, dat is leuke informatie, dank.

1 like

Leuk geschreven, en een mooi verhaal heeft het horloge. Veel plezier ermee!