onverwachte NA
Vorige week dit wrakje van de baai gevist - puur voor het uurwerk
kon op basis van de wijzers en subdial layout enkel een Lemania 1341 zijn
Toen de chrono toekwam, was de staat veel beter dan wat ik had verwacht op basis van de foto’s op ebay
en heb ik besloten hem eerst wat op te poetsen.
De band was compleet gaar, maar op een tot een kleverige substantie gereduceerde dichtingsring en een hoop vuil na, was de chronograaf best goed.
Lemania 1341 is in 1972 ontwikkeld door Lemania samen met Omega als hun eerste automatische chronograaf (Cal. 1040 bij Omega)
In 1974 hebben ze de Lemania 5100 gelanceerd die goedkoper te produceren viel (Cal. 1045 bij Omega)
Ik zou denken dat Lemania daarna deze Omega surplus 1040 horlogekasten hergebruikt hebben als private label voor Philip Morris.
nooit gedacht dat een dikke gouden chrono uit de seventies van een sigarettenmerk zo leuk zou dragen, maar mijn innerlijke Giorgio Moroder is fan
Iemand een idee hoe je in die tijd aan deze chrono zou komen? Lijkt mij wat duur voor een promotioneel horloge en online zijn er wel een aantal te vinden, dus het is ook niet dat Philip Morris er maar 5 heeft besteld bij Lemania. Ze waren wel actief in de racerij, misschien daar een link
Zelfs het lettertype van de cijfers in de subdials schreeuwt Omega, misschien gewoon in opdracht gedaan bij Omega.
Kan goed een relatiegeschenk geweest zijn, wat we nu als omkoping beschouwen was toen gewoon het onderhouden van een goede zakenrelatie
zou goed kunnen, het uurwerk is wel niet die typische rosé kleur van Omega. Had ergens gelezen dat Lemania al die 176 chronog’s in opdracht voor Omega bouwde, maar zeker weet je zo’n dingen natuurlijk nooit
Die periode waren de tabaksboeren veeeeeel rijker en brutaler dan de horloge fabriekanten.
Waren (en zijn) de Zwitserse oligarchen.
Zal idd wel een moetje geweest zijn.