NA: Poljot 3133 / Chrono service

Sinds een paar jaar heeft het sleutelen aan horloges me aardig te pakken. Ooit begonnen met een horlogeclinic, georganiseerd door @vinwat , maar inmiddels ben ik al een stukje verder. In het begin nog met zeer wisselend resultaat, maar inmiddels ben ik wel in staat om de meest gangbare uurwerken te servicen en soms te repareren. Een prachtige uitbreiding van de horlogehobby en ik vind het heerlijk dat ik nu in staat ben de ooit aangeschafte kansloze vintage horloges toch weer werkend te krijgen.

Een tijd geleden heb ik een Chrono met een probleempje aangeschaft. Een prachtig jaren 70 chronograaf met een Valjoux 7734 uurwerk. Niet echt een uurwerk waar ik qua ervaring en kunde al aan toe was, dus heb ik hem netjes bewaard tot hét moment. Maar omdat ik dat uurwerk niet als oefenobject durfde te gebruiken, ben ik op zoek gegaan naar een alternatief, een Poljot 3133 uurwerk. Technisch gezien is de 3133 (grotendeels) gelijk aan een VJ 7734, maar gevoelsmatig leek het slopen van een 3133 mij minder erg.

Ik ben dus de bekende kanalen gaat afstruinen, op zoek naar een geschikt oefen 3133je, om daar mijn sleutelkunsten op te kunnen botvieren. Al gauw trof ik er twee, die geschikt waren, één in Nederland en één in Duitsland.

Die eerste is een Buran Poljot. Een chrono, waarvoor de Hanhart 417 model heeft gestaan (is gewoon een belabberde kopie dus).
Daarbij heeft Hanhart, een Duitse horlogebouwer, na de 2e wereldoorlog deze (echt prachtige) chrono voor het Franse leger onder de naam “Vixa” geproduceerd. Trouwens, Steve McQueen had niet alleen Heuer Monaco, maar hij droeg ook vaak een Hanhart 417.

Deze Buran Poljot liep nog keurig volgens de eigenaar, ondanks dat ie al 25 jaar in een laatje lag, Dat was mooi meegenomen. De kast en pushers waren alleen dringend aan een schoonmaak toe, het uurwerk trouwens ook. Leuk modelletje en eigenlijk ook zonde om als oefenobject te gebruiken :wink:

De tweede is een Poljot Flieger, waarvan de kast en wijzerplaat een regelrechte kopie is van de Junghans J88 flieger chrono.

De Junghans Chronograph J88 is oorspronkelijk ontworpen voor de piloten van de Duitse luchtmacht en was van 1956 tot 1967 in productie. Na WWII was het Duitse leger geheel ontmanteld, maar in de jaren daarna, met name door de dreiging van de Russische overheersing in het oosten en de toetreding van Duitsland tot de NAVO, moest het Duitse leger weer bewapend worden. Voor de Duitse piloten is toen door Junghans een piloten chrono horloge ontworpen, met het J88 uurwerk. Junghans was en is, net als Hanhart trouwens, gevestigd in het Zwarte Woud in Duitsland.

Ik vind deze Junghans een van de mooiste militaire chrono’s die er bestaan. Een prachtig uurwerk en een heel bijzondere kast, met name door de karakteristieke 12-kantige bezel. Een originele J88 in een goede staat kom je nog wel eens tegen op Ebay, maar voor heel veel geld. Dus die gaat er waarschijnlijk nooit komen. Datzelfde geldt ook voor de eerder genoemde Hanhart.

https://fratellowatches.imgix.net/2017/02/junghans_bundeswehr-14.jpg

Maar deze, door Poljot gekopieerde Junghans, ziet er ook geweldig uit en gezien de prijs een prima vervanging voor de J88. Hij heeft dezelfde 12-kantige bezel en een redelijk strak zwarte wijzerplaat. De staat van het horloge is als nieuw, alleen loopt ie niet. Grappig. Dit horloge was vooraf al gepromoveerd van een oefenobject naar een mogelijke blijver.

Omdat het uurwerk niet liep (en ik deze Poljot de mooiste van de 2 vind, zeker qua staat) ben ik aan deze Junghans kloon begonnen. Het demonteren verliep prima, maar dat is vaak niet het moeilijkste deel van het sleutelen. Opvallend was de hoeveelheid onderdelen, schroefjes en veertjes in vergelijk met een standaard uurwerk en het feit dat er zo veel verschillende maten en soorten schroeven zijn gebruikt in zo’n uurwerk.

Na het verwijderen van de chrono en en het vastleggen van waar elk onderdeel hoort, was het “normale” uurwerkdeel aan de beurt. Toen bleek al snel wat het probleem was, waardoor het uurwerk niet liep. Het tapje van de as van het ankerrad was verbogen en een steentje van het ankerrad was los. Alle onderdelen schoongemaakt en weer aan de opbouw begonnen. Voor de kapotte onderdelen kon ik terecht bij de Buran Poljot donor en al snel liep het uurwerk weer prima. Fluitje van een cent. Het kan niet anders of het uurwerk moet behoorlijk op zijn donder hebben gehad, gezien de schade…

Na het opbouwen chrono deel, bleek het uurwerk niet meer te lopen als de chrono werd ingeschakeld. Wat een nachtmerrie leek, bleek een simpel probleempje. Ik had een schroef verwisseld en die zat op een verkeerde plek :man_facepalming: Het luistert nogal nauw.
Verder geen problemen meer tegengekomen. De wijzers netjes geplaatst, zodat ook alle wijzers netjes resetten en de boel in de schoongemaakte kast gedaan.

Ik draag hem nu een dag en ondanks dat het een dikkertje is (14mm), zit het horloge door zijn bescheiden maatje (38mm zonder kroon) prima op mijn kippenpolsje. Zoals ik al eerder aangaf is het waarschijnlijk wel een blijvertje. Leuk modelletje, mooi uurwerk en mijn eerste gekluste chrono.

De Buran Poljot gaat voorlopig het projectenlaatje in en ga ik de kapotte onderdelen op een later moment herstellen, dan wel op zoek naar vervanging.

En nu? Nog niet op zoek naar een nieuwe uitdaging, want het klussen aan het 3133 uurwerk is mij goed bevallen. Daarom blijf ik nog even bij dit uurwerkje en is er een niet lopende Sturmanski met hetzelfde uurwerk onderweg. Misschien daarna de Valjoux onder handen nemen.

37 likes

Mooi werk, goed om te weten dat er (nog) iemand op het forum aan 3133s kan sleutelen :wink: :+1:

1 like

Pas de eerste keer, dus voorlopig heb ik nog wat te oefenen…

1 like

aan je verhaal en de foto’s te zien begrijp ik waarom het een blijvertje gaat worden :smiley:
het is een schoonheid :star_struck:

1 like

Knap werk hoor, chapeau!

1 like

Is een mooi horloge!, nog nooit zo’n kast gezien.

1 like

Goed bezig ,leuk ! :+1:
p.s mooie band zit erop .

1 like

Mooi werk! :ok_hand:

1 like

Fantastisch dat jij jezelf dit hebt aangeleerd :+1:t2:

Er zijn hier genoeg met deze 3133 uurwerken op het forum.

En deze mooie Junghans kloon heb ik zelf ook en vindt het nog steeds een mooi horloge.

3 likes

Inderdaad een gaaf ding hoor. Je hebt zelfs dezelfde Buran Poljot :rofl:

1 like

Lekker bezig :wink:

1 like

Wat een mooie en passende extra hobby. Misschien qua opleiding vroeger een andere keuze moeten maken. Hahaha. Enfin, veel plezier!

1 like

Wel, Harry, een knap staaltje sleutel vakmanschap, zo zeg je dat toch, althans dat denk ik zo.
Starten met sleutelen aan een motorfiets en dan overgaan op uurwerken, of dat nu een logische stap is, daar kan ik niet veel op zeggen.
Het voordeel is dan wel dat je daarvoor niet in een garage of schuur moet werken, dit kan gewoon thuis.

Maar zoals je al aangeeft, heb je nog wat te oefenen.
Ik heb hier in mijn Russisch laatje toevallig nog iets liggen waar jij jouw skills op kan botvieren.

Dus als je nog tijd vrij wil/kan maken, heb ik nog een leuk klusje voor jou.
Op een van de twee moet nog wel een nieuwe balans as worden gemonteerd.
Maar als jij dit soort sleutelwerk zonder problemen kan doen, is dat voor jou een fluitje van een cent.

Als je hobby je werk wordt… Ik weet niet of je er dan nog zo veel plezier aan gaat beleven. Dit is een mooie afwisseling en mijn werk vind ik nog steeds heel erg interessant. Zou het niet willen missen.

Ook de motorfiets blijft een hobby, Huib.
En wat betreft die 2 Poljots, dat had ik je al aangeboden :wink: Zo’n balansas staat nog op het programma als volgend leerdoel.

Mooi verslag, Harry.
Bedankt dit te delen, :+1::+1::+1:

1 like

Cool topic!

Mag ik 'm een beetje kapen voor een vraag? Ik kan jouw input er goed bij gebruiken.

Een aantal jaren geleden kocht ik m’n eerste vintage horloge. En direct een miskleun. Ik vind 'm wel tof, maar de wijzerplaat is een belachelijke Bombay dial:

Je ziet de onderliggende print door de sticker heen. Nu vraag ik me af of hier een nieuwe wijzerplaat voor gescoord kan worden zodat ik 'm terug kan modden naar een betere staat.

Ik zie op eBay wel eens van dit soort wijzerplaten voorbij komen:

Nou vraag ik me af of die compatibel is met mijn Sturmanskie, en wie me zou willen helpen om een en ander om te zetten: Uurwerk en wijzerplaat er uit, wijzers er af, nieuwe wijzerplaat er op, terug monteren…

Ten tweede heeft mijn uurwerkje een probleem. Het loopt op zich mooi, en heeft ook al eens een beurt gehad, maar het snelverzet van de datum (heen en weer draaien tussen 21:00 en 02:00 werkt niet. Ik zou, en da’s een hele secundaire vraag, graag willen dat iemand daarnaar keek.

Nu ken ik alleen Seiko modderaars zoals @HanDavinci en @Dao, dus ik weet ook niet bij wie ik te rade kan over die wijzerplaten: Wat zijn goede sites, waar het beste te kijken / zoeken naar een passend exemplaar? Ik heb geen Instagram of Facebook, dus dat kunnen we uitsluiten.

Hoe dan ook, ik hoop dat iemand iets kan suggereren.

2 likes

Ja dat kan! En bij elke horlogemaker! Wel ff een setje correcte wijzers bestellen.
Je hebt overigens een mooie 1992 tropic goudbruine bezel! Zeldzaam!

1 like

Poljot24 - Russische Qualitätsuhren | Poljot 24
Deze dealer heeft goede kontakten . Julian , de baas stuurt horloges naar zijn horlogemaker in Polen dan ben je tussen 60 en 100 euro klaar voor een service .
Dan blijft over een andere dial . Misschien heeft hij wat liggen of wellicht zijn man in Polen . Ik zou zeggen waag een mailtje aan Julian . Met de wijzers en de kast zijn er goede mogelijk heden om een leuke samenstelling te maken met een waarde vanaf 250 euro .
p.s. horloge van de foto,s is ook een samenstelling …

2 likes

Dank je. Ik ga via de tip van @Bert59 op zoek naar een iets passabeler wijzerplaat. Dat lijkt me een goeie. Maar die bezel wil ik zeker zo houden, die is tof, daar ben ik het van harte mee eens.

1 like

Goedenmiddag,
Ik ben nieuw hier op dit forum, en ik ben in het bezit van een defecte poljot Flieger zoals hierboven. Uurwerk 3133. Jaren geleden is hij een keer op de straat gevallen, en daarna deed de chronofunctie het niet meer, en stopte hij soms met lopen.
Ik heb toen zelf wat zitten priegelen met een goedkoop horlogemakerssetje, zonder resultaat uiteraard, en daarna is hij in de kast belandt. Nu meer dan tien jaar later kwam ik hem weer tegen, en ik vroeg mij af, zou hij nog te repareren zijn, en wat zou dat kosten, en na wat googelen kwam ik hier terecht. Zijn er hier mensen die mij hier iets over kunnen vertellen? Op dit moment loopt ie niet, zijn de kleine wijzertjes eraf, (nog wel aanwezig) en kan ik de kroon er zo uittrekken…
Ik reageer even via deze post omdat ik precies zo’n poljot heb.
Vriendelijke groet,
Tonie