Gisteren een nieuw horloge gekocht, een winkeldochter die er waarschijnlijk al een paar jaar lag. Het horloge zelf is voor de meeste waarschijnlijk weinig interessant, het verhaal erbij is, voor mij toch, eerder leuk.
Poljot is van oorsprong een merk uit Rusland, genoemd naar de eerste vlucht van een mens in de ruimte (in 1961). Poljot International is dan weer een firma die in Duitsland opgericht is door een aantal ex-werknemers van de Poljot fabrieken uit Moskou in de jaren 90 van de vorige eeuw.
Het binnenwerk van het horloge is een Poljot 3133 dit is een herwerkte versie van de Valjoux 7734, het verhaal wilt dat Poljot de machines zou overgekocht hebben in de jaren 70 van de vorige eeuw van de Zwitsers en op die machines dan hun versie van dit binnenwerk maakten.
De 7734 is met datum, de 3133 is -om heel precies te zijn- van de 7733 afgeleid - of eigenlijk een vrijwel 1 op 1 kopie. Want het verhaal over de tooling die verkocht is aan Poljot, heb ik ook uit zeer welingelichte bron al (veel) eerder gehoord.
Als je niet de hoofdprijs betaald hebt, is 't echt een leuk ding! Komt inderdaad van Poljot International volgens de zichtbodem, en da’s al iets recenter. Zal nog geen decennia oud zijn in elk geval.
De 3133 is ook met datum (op de zes uur positie) en daarom kun je het een afgeleide noemen van de 7734 volgens mij, maar gezien de 7734 een afgeleide is van de 7733 kun je inderdaad de 3133 een afgeleide van de 7733 noemen. Een 1 op 1 kopie zou ik dit niet noemen daarvoor zijn er volgens mij toch net wat teveel verschillen tussen de twee, de 7734 had 17 juwelen, de 3133 heeft er 23, de 7734 werkte aan 18000 bph de 3133 aan 21600 bph. Maar mijn kennis over uurwerken is eerder beperkt en zoals zovelen weten is een klein beetje kennis gevaarlijk om fouten te maken. Dus mocht ik verkeerd zijn dan ben ik steeds bereidt om te lezen waar ik de mist in ga en bij te leren.