Je ziet ze amper, of eigenlijk niet hier op HF, tourbillons (tourbillon = wervelwind). Één van de meest ingenieuze complicaties die je op horloge gebied kunt vinden.
In 1795 bedacht Louis Breguet dit mechaniek om zo de invloed vd zwaartekracht op de gang van een mechanisch uurwerk te verminderen. In moderne mechanische horloges heeft de tourbillon nauwelijks nog een praktische functie, behalve de voldoening van een mooie technische toevoeging. Als je daar om geeft tenminste.
In een tourbillon zijn het echappement en de onrust van een uurwerk gemonteerd in een ronddraaiende kooi om het effect vd zwaartekracht teniet te doen als het horloge lange tijd in dezelfde positie blijft.
Ik hou wel van dit soort techniek en bij het Duitse Poljot24 kwam ik een mooie en betaalbare tourbillon tegen van het eveneens Duitse merk Poljot International.
Dit merk kwam in 1994 op de markt en werd opgezet door Alexander Shorokhoff die in 1992 overkwam uit het Russische als zetbaas van het merk Poljot (wat ‘vlucht’ van een vliegtuig betekent). In 2003 verbond hij zijn eigen naam aan een nieuw opgezet horlogemerk. De oplettende HFer zal zeker mijn Alexander Shorokhoff geregeld voorbij hebben zien komen.
Beide bedrijven zetelen in Alzenau, in het uiterste noordwesten van Bayern.
Zaterdagmiddag kwam mijn horloge binnen en ik ben er helemaal weg van
Deze uitvoering is trouwens in een serie van 50 stuks gemaakt, dit is nr 24.
Op de rustig ronddraaiende kooi zit op een brug een gekromde pijl gemonteerd die de seconden aanwijst. De wijzerplaat van messing is sunburst geborsteld met daarop een zilverlaag aangebracht.
Zoals gewoonlijk levert Julian Kampmann van Poljot24 zijn horloges met extra banden. Een milanese en een door mij gekozen bordeauxrode Rios band met vouwclasp ook te vervangen door bijgeleverde gesp. Ook het Russisch Brot ontbrak niet.
Specs:
Diameter 42 mm
Hoogte inclusief glas 12.5 mm
Lugs 20 mm
Glas: onder en boven saffier
Kaliber:
PTS Kal. 3400 handwinder met een tikgetal van 28800, 19 jewels en 72 uur gangreserve.
Kalfslederen band
Bedankt voor het kijken!