NA: Poljot Sturmanskie Chronograph Military 31659

Yes! Na tijden zoeken eindelijk een mooie military issued Sturmanskie, herkenbaar aan de rvs ipv chromen kast en het ontbreken van de interne roterende bezel. Supermooie staat, geen krassen, wijzers en wijzerplaat helemaal gaaf, lume begint mooi te verouderen, loopt perfect alleen… de achterkant… een soort van dubbeldruk. Niet getreurd, die zie je niet als je hem draagt! Krijg helaas de achterkant niet open. Binnenin tikt nl. een Poljot 31659, de militaire variant van de bekende 3133 (de Valjoux 7734 die de Russen tot in 2011 hebben geproduceerd), heeft met een zeer kwetsbaar mechanisme een hacking functie als extra t.o.v. de 3133. Aan de wijzers en wijzerplaat te zien een exemplaar van rond 1990 dus nog echt Sovjet!

Poetslapje erover en een paar snelle iPhone fotootjes om mijn nieuwe aanwinst te showen!

17 likes

Prachtig !!! :heart_eyes:

1 like

wow, is zo eentje enigzins betaalbaar? want dit is net waar ik nog naar op zoek ben…

1 like

Mooooi!

1 like

Mijn beste,

Een mooie verworvenheid!!
Veel plezier ermee!!

Orologio Signaturis Temporis. :wink:

1 like

Ziet er mooi uit!

1 like

Het probleem zit hem niet zozeer in de betaalbaarheid, eigenlijk zitten alle mooie Russische Chrono’s behalve de enkele mint Okeah onder de 400 euro, maar probeer maar eens mooie exemplaren te vinden! Je merkt nu al dat de prijzen van civiele Sturmanskies hard oplopen maar daar kun je nog wel aan mooie exemplaren van verzamelaars komen. Militaire exemplaren zijn meestal echte werkpaarden geweest en dus vaak gewoon opgebruikt, daarom ben ik ook zo megahappy met deze. Alhoewel als ik eerlijk ben ik de variant met de intern roterende bezel nog mooier vind.

Mooi stuk geschiedenis :thumbsup:
En heeel cool !!

Ga je hem zelf servicen of laat je dat doen?
De geruchten gaan dat veel horlogemakers
er een hekel aan hebben een 3133 onder handen
te nemen.

Grt.

Nah, geen service voor deze, loopt perfect op tijd. Ik heb een vaste horlogemaker die goed is met Russen dus als er wat is gaan mijn horloges daar naartoe!

Prima de luxe :thumbsup:

En, wie is die horlogemaker?
Ik heb hier ook een paar Russen.
Mag ook met een PBtje

zeer mooi,
maar men maakte wel degelijk militaire horloges met de 3133 (vanaf ca 1976),de OKEAH en 1ste type shturmanskie, zelfs voor de civiele versies ter beschikking kwamen (ca 1982), de hacking-functie kwam er pas in ca 1986 met het 2de type shturmanskie
okeah voor de marine

1ste type shturmanskie voor de luchtmacht

groeten,
wekke

2 likes

Dit is één van mijn favoriete vintage horloges. Mooi om te zien en draagt comfortabel om de pols.

1 like

okeah :heart_eyes: Jammer dat ze relatief gezien zo prijzig zijn ,als ze al te vinden zijn in goede staat.

1 like

Prachtige vondst gefeliciteerd met je aanwinst :thumbsup:

hallo,
normaal valt de achterkant ook in een lipje alvorens je er de ring terug opdraaid zodat het embleem mooi recht blijft staan,
kreeg deze vandaag in de bus, verzonden op 12 augustus in moskou

1 like

Mooie aanwinst, ziet er prachtig uit. En die achterkant vind ik juist wel leuk, maakt hem uniek.

1 like

Lipje is aanwezig! Gewoon een foutprint. Mooi zo’n cyrillische wijzerplaat, heb er ook twee!

ja, en een eerste type volgens polmax-guide (ca 1980-81),
ook mooi binnenwerk met nog alle zilverkleurige raderen en de oude crown-release