NA: Pontiac Hydraulica 3 Pontitronic

Kort geleden een Pontiac Hydraulica 3 Pontitronic overgenomen voor een leuk bedrag. Mijn derde Pontiac inmiddels. Het horloge is volgens de verkoper geserviced en voorzien van een nieuwe batterij. Het uurwerk is een ESA 9157 met een electronisch gestuurde balansmotor (Dynatron). De kast is 37x37 mm.
Het klokje loopt als een zonnetje en houdt uitstekend de tijd bij. Ik ben helemaal weg van de vintagelook en de bruine wijzerplaat (die op de foto meer goudkleurig lijkt).

Toch zijn er wat kleine minpuntjes:

• De kroon is volgens mij niet origineel, omdat ie volgens mij moet zijn voorzien van een ster en de merknaam Pontiac. De huidige kroon lijkt me ook te klein in verhouding tot de kast. Dat misstaat niet trouwens.
  • De kast is enigzins gehavend/gekrast. Ik weet niet goed of ik het zo moet laten. Ik heb meer vintages horloges en het geeft wel karakter. Het klokje heeft al een leven achter de rug natuurlijk, Of moet ik toch maar de gok wagen om de kast te polijsten, met de mogelijkheid dat ie naar de knoppen gaat.

Ik heb de kast afgespeurd met een vergrootglas en kwam tussen de lugs de aanduiding RP (in een ruitvormig vierkant) met daarachter “plaque 6 10” tegen.
Heeft iemand hier ervaring mee? De kast maar gewoon zo laten?

6 likes

Mooike :slight_smile: Veel plezier ermee! :slight_smile:

misschien is het mogelijk om de meest opvallende krassen tijdelijk te maskeren met een snippertje bladgoud / koper ?

verder zou ik er niet aan gaan lopen polijsten.

Ik zou ook niet gaan poetsen of polijsten want dan ga je door de vergulding heen. Tussen de lugs staat plaque G 10 en dat betekent Plaque garantie 10 (ans). Gegarandeerd dat de vergulding minimaal 10 jaar mooi blijft.

Ze zijn leuk!
Binnen in zit een ETA ESA9157 uurwerkje
De mijne heeft inderdaad een kroon met logo en is een tijdje terug gerepareerd / gereviseerd door @MartijnV

3 likes

RP in de ruit is het teken van de fabrikant van de kast, Richard Pfisterer in Pforzheim.
Wat Plaqué G 10 betreft moet ik Vintage1982 tegenspreken. De G staat voor galvanisch (in tegenstelling tot gewalst) en de 10 staat voor de dikte van de goudlaag: 10 micron.

Wat de kroon betreft: natuurlijk zou het mooi zijn als de originele kroon er nog op zat.
Maar na zekere tijd, is de kroon niet meer waterdicht en moet er een nieuwe op (als je wilt, dat het horloge waterdicht blijft)
En dan blijft er helaas niets anders over dan pragmatisch te zijn en een neutrale kroon te nemen. (en als je het heel nauw wilt nemen, bewaar je de originele)

Ik heb een PDFje met Pontiac info van Eric Damstra. Daarin staat dezelfde foto. Heeft jouw klok model gestaan? Ook een mooi exemplaar trouwens.

Dank je, weer wat geleerd.

Bedankt voor de info. Ik ben (nog) niet zo’n purist. Had natuurlijk leuk geweest als ie helemaal origineel was in een hele goede staat. Maar dan was de prijs zeker anders geweest. Ik vind het leuk om vintage horloges te dragen en die hoeven niet mint te zijn.
Jullie hebben me overtuigd. Ik ga 'm niet polijsten

Ik ben Eric Damstra… :blush:

5 likes

Das mooi, Kan ik je toch persoonlijk bedanken voor dit document :+1:

Graag gedaan!
Wel af en toe nog een keer downloaden want het is “work in progress”, wordt dus zo af en toe aangevuld.

Mooie vintage, ik zou 'm zo laten :+1:

Leuke vintage aanwinst.
Ik zou de kast laten as is, aangezien je de goudlaag er heel snel op weg zal polijsten en dan ben je verder van huis.

Wat ik zo leuk vind aan Pontiac is die enorme verscheidenheid aan modellen, er is werkelijk geen einde als je dat merk begint te sparen. Ik had al aardig wat klokjes gezien maar nog geen Pontitronic…

Die had ik ook nog niet gezien, dus kon 'm niet voorbij laten gaan. Ook al is het niet moeders mooiste.