NA: Pontiac Hydraulica Memomatic

Vandaag via Marktplaats; een nette Pontiac! Mooie uitvoering en klassiek formaat. Ik ben er blij mee.

37 likes

Dankjewel! Dat gaat zeker lukken. Ik geniet van de mooie en nette dail en de gave kast.

1 like

Wat een keurig exemplaar :ok_hand:

Goeie vondst! Gefeliciteerd!

is dan wel verguisd; soms kun je er prima terecht.

1 like

Dat begrijp ik! Mooie aanwinst

1 like

Proficiat, mooie aanwinst. Veel plezier ermee!:watch:

1 like

Mooi… ik heb hem gemist denk ik… proficiat.

1 like

Ja mooi hoor! En erg draagbaar! Dat vind ik tenminste met chroom kleurig iets meer dan bij vergulde horloges…

1 like

Hi Bas, zeker draagbaar en automaat dus “wear and forget”. Ik merk dat ik deze graag draag!
Sjoerd

Heeft deze toch een deksel? Ik dacht dat hydraulica van voren open moest…

1 like

Een heel fraai exemplaar :ok_hand: Proficiat en veel draag plezier :+1:Ik heb nog wel een vraag : waar verwijst hydraulica naar ?

1 like

Hydraulica was de benaming van de extra waterdichte horloges.

3 likes

Dank je !

2 likes

Deze Pontiac Hydraulica heeft zeker een deksel!

Dat is de Gulfstream.
Hydraulica heeft een klikdeksel wat destijds bijzonder was voor een waterdicht horloge.

Om het eenvoudig te maken hebben de Hydraulica 20/20ATM modellen een schroefdeksel.

3 likes

O zit dat zo… Ik hoop over een poosje de gulfstream van (wijlen) mijn vader te kunnen servicen. Maar ik ben nog aan het oefenen. Ik heb wel alvast een deelbare stift kunnen kopen, maar die op lengte maken is ook een gedoe… EN ik heb een donor Pontiac met een originele kroon kunnen vinden… Ik zal er tzt verslag van doen!

2 likes

Volgens mij heeft de mijne een klikdeksel

Bij de vergulde kasten van de Gulfstream is er een stalen “bodem” ingeperst maar het is niet de bedoeling die te “openen”.
Eruit wrikken is mogelijk met genoeg geweld.
Maar dan is de kast nooit meer waterdicht.

1 like

Ik geef niet veel om waterdichtheid, maar ik heb al wel gemerkt dat die deelbare stift lastig is. Ik heb een draadje gelezen met een tip om wat tandflos te gebruiken om het éne deel recht te houden bij het monteren. Dat ga ik proberen. Met wat kracht moet het ook in elkaar kunnen klikken, maar dat is nog lastiger! Nog wel een hele uitdaging!
Ik ga de stalen bodem zeker niet uit de vergulde kast persen. Als hij niet meer terug kan is de gravering uit 1970 voor mijn pa ook verloren. Dat is juist de emotionele waarde van deze Pontiac voor ons…

3 likes

Inmiddels heb ik de Gulfstream al diverse keren open en dicht gemaakt. De truc was om de nieuwe deelbare stift heel goed op de juiste lengte te krijgen. Dan draai je het uurwerk een klein beetje (eerst de inkepingen van beide stiften horizontaal zetten) zodat ze in elkaar grijpen. Het glas kan dan alleen met een grijpklauw erop, maar ook dat viel erg mee.

6 likes